Loading Content...

كان ليه ما كل

Loading...


Unique profiles
81
Most used tags
Total likes
0
Top locations
الدلم, الزمالك, Egypt
Average media age
1067.3 days
to ratio
4.9
. - انا ياعمي جاى انهارده عشان اتشرف واطلب ايد بنتك اسراء - طب يا ابني اهلا وسهلا ياترى بقى انت مؤهلاتك ...
Media Removed
. - انا ياعمي جاى انهارده عشان اتشرف واطلب ايد بنتك اسراء - طب يا ابني اهلا وسهلا ياترى بقى انت مؤهلاتك ايه وبتشتغل ايه ؟ - والله ياعمي انا عايز اقولك على حاجه تانية الاول قبل موضوع مؤهلاتي وشغلي ده - حاجة ايه يا ابني - عيوبى - عيوبك ! . غريبة دى . انا اول مرة اشوف حد بيبدأ تعريف نفسه بذكر عيوبه . واضح انك ... .
- انا ياعمي جاى انهارده عشان اتشرف واطلب ايد بنتك اسراء - طب يا ابني اهلا وسهلا ياترى بقى انت مؤهلاتك ايه وبتشتغل ايه ؟ - والله ياعمي انا عايز اقولك على حاجه تانية الاول قبل موضوع مؤهلاتي وشغلي ده - حاجة ايه يا ابني - عيوبى - عيوبك ! . غريبة دى . انا اول مرة اشوف حد بيبدأ تعريف نفسه بذكر عيوبه . واضح انك صريح يا إبني - ايوه وهو ده اول عيب حضرتك - وعيب ليه !. . الصراحة من شيم الكرام . قولي يابنى . انت شوفتها فين ؟ - فى الحمام حضرتك - نعم !!! - ايوة زى مابقولك كده . كنت ببص عليها من شباك المنور بقالى سنة ونص . وياما شفتها بتستحمى . . وبصراحة جسمها عجبني جدا وعشان كده انا جيت لحضرتك . . - انت بتقول ايه ياكلب . انت بتتجسس على بنتي من سنه ونص ! . وبتتكلم عن جسمها كده عيني عينك . انت مجنون ولا ايه !!!! - ماهو ده العيب التاني حضرتك . انا فعلا كنت مجنون من حوالي سبع سنين بس الحمد لله دخلت المصحة واتعالجت وبقيت كويس جدا . ودى شهادة بتثبت ان قواى العقلية سليمة. اتفضل حضرتك - انت جاى تشلني . ! انا مش مصدق اللى بسمعه ده . انت عايزني اجوز بنتى لواحد مجنون !! - كان ياعمي .. انا دلوقتى سليم وبشهادة اكبر دكاتره فى البلد - سليم ازاى . وانت عمال تهرتل من ساعة ما جيت . - منا قولت لحضرتك انى صريح . مش احسن ما اضحك عليك وتعرف من بره . = امشى اطلع بره - روق ياعمي دانا ميسور الحال جدا وعندى فيلا بتلات جناين فى التجمع . وبابا سايبلى فلوس كتير فى البنك . . وبالنسبة لنقطة الصراحة دى فهى من شيم الكرام زي ماحضرتك قولت . يبقى ايه المشكلة بقى - فيلا ب3 جناين . امممم ..بس يا ابنى دى صراحة تودي فى داهية . مش بالطريقة دى يعني . اى حد مكاني ممكن مايتفهمش الكلام ده ويعملك مشكلة . حاول تمسك لسانك شوية . - ياعمى والله دانا بجاهد نفسى كتير عشان مبقاش صريح للدرجه دي . طب تعرف انا قبل ما اجى لحضرتك جاهدت نفسى علشان ماقولكش على السر اللى انت ماتعرفوش طول عمرك - سر !!! . سر ايه ؟ = لا بلاش بقى عشان ماتحصلش مشاكل - لا قول . سر ايه ده = اممم طالما مصمم بقى ، . ف بصراحه كده ياحاج .. اسراء مش بنتك . ومدام منال كان مشيها بطال طول عمرها ومقرطساك - انت بتقول ايه ياحيوان . لاء دانت فعلا مجنون رسمي - لاء دى الحقيقة .انا اصلا مهندس برمجيات وقبل ما اجى كان يهمني اعرف كل حاجة عن الاسره وعشان كده اخترقت كل اجهزة الكمبيوتر عندكم وشوفت الرسايل اللى بين مدام منال وبين عشيقها وهى بتقوله انها معادتش قادره تخبي السر ده اكتر من كده . - وبعدين كمل -
التكمله تحت👇👇👇
Read more
Loading...
رغم الارت بلوك الا أني قاومت عشان ارسم لكم الحلم اللي حلمته اليوم <span class="emoji emoji1f64c"></span>🏻<span class="emoji emoji2728"></span> ياارب يعملوا منه انمي ياخي رهيب... . . حلمت ...
Media Removed
رغم الارت بلوك الا أني قاومت عشان ارسم لكم الحلم اللي حلمته اليوم 🏻 ياارب يعملوا منه انمي ياخي رهيب... . . حلمت أني ولد في مدرسة اشيع عنها بإنتشار ال(ج*ن)...🙂 و في أطفال يختفوا في المدرسة فكان لازم ما ابين أني إنسان واو عشان محد يخطفني بالرغم من أني افضل و غريب عن البقية . . و في يوم كنت امشي ... رغم الارت بلوك الا أني قاومت عشان ارسم لكم الحلم اللي حلمته اليوم 🙌🏻✨ ياارب يعملوا منه انمي ياخي رهيب...
.
.
حلمت أني ولد في مدرسة اشيع عنها بإنتشار ال(ج*ن)...🙂 و في أطفال يختفوا في المدرسة فكان لازم ما ابين أني إنسان واو عشان محد يخطفني بالرغم من أني افضل و غريب عن البقية
.
.
و في يوم كنت امشي في المدرسة اللي 10 ادوار المهم و كان في طلاب و طالبات متجمعين على قط 🙂 و كان يتكلم و يقول انا من *** و تحولت لقط عشان تشوفوني..
.
.
صراحة جذبني الموضوع رغم أني كنت احاول اتخفى بين الحضور بعدين راح عنه واحد و قال له اذا كنت من جد كذا اختفي 🙂🙌🏻 و اختفى و رجع و اختفى ..
.
.
طبعا انا هربت لكن للاسف يبدوا انه لاحظني😂😂 و تم عقد الصداقة رغماً عن المسكين ... و بعد ما تلبس البطل نزل لتحت المدرسة كان تحت المدرسة مدرسة خاصة فيهم..
.
.
محد يقدر يدخل ذيك المدرسة الا اذا كان متلبس احد و كانوا كل فصل متميزين في شيء مثلاً الفصل اللي دخلته كان فصل اللي قدروا يتلبسوا احد.. و الفصل الثاني اللي ولدوا من امٌ **** و الفصل الثالث البشر اللي كان ابوهم*****
.
.
🙂 ما علينا منهم فصلي كان اكشخ واحد .. فيه إعمار مختلفة و كانوا يحترموا اللي طاقته اكبر 🤔✨ اظن أني كنت متوسط يعني لا مره قوي ولا مره ضعيف... 🙂✨✨ بس يا انه كان فصل كشخة 🌚 في واحد متلبس وحدة حامل مدري وش وضعه بس يقول هذا ولدي و انا يخفف عنها أتعاب الحمل ... مريض واحد .
.
🙂✨✨ المهم الانمي هذا في البداية بيكون صراع بين البطل و اللي تلبسه خاصة انه يوم يتلبسه بيكون البطل داري بكل شيء يسير بس ما بيقدر يعمل شيء ...
.
.
ف.. مع الوقت بيتقبله بعدين بيكتشف سر هذه المدرسة و المدرسة اللي تحت الارض و بيكتشف ليه تم اختياره و ماضي اللي متلبسه و أمور اخرى 🙂✨✨ #رسمي_برنامج_ساي #انمي_شيرو_كون
Read more
تحليل بسيط لاغنية #ده_لو_اتساب (نسخة فودافون) انا عملت التحليل ده لسبب بسيط توضيح ايه الجديد في ...
Media Removed
تحليل بسيط لاغنية #ده_لو_اتساب (نسخة فودافون) انا عملت التحليل ده لسبب بسيط توضيح ايه الجديد في الاغنية ككل و ليه التوزيع كان بالشكل البسيط ده !؟ نوع الاغنية و طبيعة لحنها كانو متجهين اتجاه جديد تماما (مقسوم مودرن على طريقة و شكل الغناء التتابعى - ممكن نسمى الشكل ده مقسوم متتابع - ) اللحن نفسه ... تحليل بسيط لاغنية #ده_لو_اتساب (نسخة فودافون) انا عملت التحليل ده لسبب بسيط توضيح ايه الجديد في الاغنية ككل و ليه التوزيع كان بالشكل البسيط ده !؟ نوع الاغنية و طبيعة لحنها كانو متجهين اتجاه جديد تماما (مقسوم مودرن على طريقة و شكل الغناء التتابعى - ممكن نسمى الشكل ده مقسوم متتابع - ) اللحن نفسه كان على #مقام_الكرد (بالتحديد كرد "لا") .. لكن الغناء التتابعى السينيو المتغير و الكوبليهات و الفاصل الزمنى اللى تم قطعه بجملة (طب و اعمل ايه !؟) و كانت دى حلقة وصل التتابع في الاغنية اتقالت في الكوبليهات و في السينيو و في مناطق مختلفة تحس انها لازمة في الاغنية !! و هو ده اللى ما سابش للتوزيع الفرصة انه يكون مسيطر او ان الموزع يعمل فيه شغل كتير – بغض النظر عن الموزع ايا كان اسمه كان لازم توزيعه يكون بسيط –
بس في لمحة احتراف من موزع الاغنية دى الاستاذ #أسامة_الهندى انه فعلا فك شفرة المقسوم عن طريق استخدام الوقت و ردود الالات ! .. ازاى؟ اللي هيسمع هيلاقي ان كل الة كانت بتظهر و تتراجع في وقت معين زى الجيتارات و الوتريات و الاكورديون و الناى .. كل الة كانت بتظهر و تعمل حركات و فواصل او ميلودى و ردود في الاغنية بشكل كويس جدا اعتقد ان كوالتى الاغنية هى اللى اخفت معظم الاصوات دى او ضيعت جودتها و دورها .. لسه لما تنزل ماستر هيكون لينا رأى تانى .. ده غير ان تداخل السينيو و الكوبليهات و التتابع اللى كان في الاغنية خلا التركيز كله على صوت عمرو و احساسه و البهجة الغريبة اللى بتطلع من صوته و لحن الاغنية .. الاغنية مكانش فيها غير صولو واحد صريح في الدقيقة 1:45 !! .. صولو واحد و بيلعب لحن السينيو بس بتغير بسيط لانه مش هيضيف حاجة لو تم عمل لحن خاص بالصولو .. ده صولو واحد !! .. بس برضو كان هيبقي افضل لو اتعمله لحن خاص .. بس لحن الاغنية كان جميل و تتابع الغناء كان اكثر جمالا و التوزيع كان بيخدم فقط لكن ليس مسيطرا و بالرغم من ده ردود الالات على عمرو و مصاحبة صوته في الغناء مع الايقاع المتجدد كانو فعلا اول مرة يتعملو بالشكل ده .. مفيش اغنية تانية لعمرو في تاريخه بشكل المقسوم المتتابع الصريح ده !! تحليل موسيقي بسيط للاغنية :
انترو الاغنية كان بسيط جدا عبارة عن رعشات بالدربوكة (الطبلة البلدى) قعدت ثانية واحدة بالظبط .. ثم دخل صوت عمرو بجملة الكوبلية الاول (ده لو اتساب لا ده انا ..) و كان مصاحب له الايقاع بشكل غير مكتمل كان مكون من (سقفة عالية – و الدربوكة) و بعد انتهاء اول كوبلية عند الدقيقة 0:16 دخل الالكتريك جيتار بالكوردات الملائمة لايقاع المقسوم ليكتمل الايقاع كله مع دخول عمرو لغنا
Read more
مساء الخير لسه عارفه الي حصل اليوم ، مش عارفة ابدا من فين بس اولا - كل الفرق بتغير شركات انتاج والانفصال ...
Media Removed
مساء الخير لسه عارفه الي حصل اليوم ، مش عارفة ابدا من فين بس اولا - كل الفرق بتغير شركات انتاج والانفصال عن شركه الانتاج مش معانه ابدا انهم انفصلو باي لقاء من بعد البرنامج لما كان المذيع بيسال هل ممكن يحصل في يوم وتنفصلو كانو بيردو يقولو لا لان الي بيجمعهم علاقه صداقه واخوة مش مجرد شركة انتاج كون ... مساء الخير
لسه عارفه الي حصل اليوم ، مش عارفة ابدا من فين بس
اولا - كل الفرق بتغير شركات انتاج والانفصال عن شركه الانتاج مش معانه ابدا انهم انفصلو
باي لقاء من بعد البرنامج لما كان المذيع بيسال هل ممكن يحصل في يوم وتنفصلو كانو بيردو يقولو لا لان الي بيجمعهم علاقه صداقه واخوة مش مجرد شركة انتاج
كون ان سوني لغت العقد قبل انتهائه بسنتين واحمد قرر انه يعمل اغاني سولو لوحده محدش يلومو على ده كل انسان حر بس الي كان المفروض يحصل انهم يقعدو ويتكلمو مع بعض ويتفقو على حل يرضي الجميع ،
انا فاكره انه بعد انتهاء البرنامج على طول محمد نزل اغنيه راب ليه هو لوحده وحققت مشاهدات كبيرة جدا ف كام ساعة وبعدين محمد مسحها في نفس اليوم عشان شركة الانتاج اعترضت وكلنا احترمنا ده
- مش عارفه كلامي صح ولا لا بس حاسة انه حتى لو العلاقة ما بين احمد والباقي مكنتش قوية جدًا وده عكس الي كنا شايفينه طبعا كان المفروض الامور تمشي على غير مجراها وكان احمد بلغهم بخطته ومعتقدش انهم كان هيكون عندهم مانع بالعكس كانو هيحترمو رغبتو
اما موضوع انهم ما عيدوه ف يوم ميلاده ف عمل انفولو والكلام ده ف هو اصغر من انه نتكلم فيه لانه مش سبب المشكله الاساسي
وفالاخير مش هنقدر نحط الغلط على شخص واحد -ربنا يوفق احمد ويحقق نجاح لوحده
والباقي ان شاءالله ربنا معاكم واحنا معاكم مهما حصل - ولو فيه اي اخبار او اي قرارات يا ريت تقولها لجمهوركم عشان احنا بتحترمكم وبنقدركم وهنفضل معاكم مهما حصل ومن اول يوم كنتو مع بعض كنا معاكم والله .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
@ahmedhassanstar
@echbiyadil
@kazemchamas_official
@birdmanbmdofficial
@saidkarmouz
@the5official
#the5
#thefive
Read more
 #نداء_القلب. السلام عليكم شعب الرجـا الحر.. في ظل الأزمة الخانقة لي كيعيشها النادي على جميع المستويات ...
Media Removed
#نداء_القلب. السلام عليكم شعب الرجـا الحر.. في ظل الأزمة الخانقة لي كيعيشها النادي على جميع المستويات (ماديا، تسييريا، وحتا بشريا..) وفظل السخط الكبير في الأوساط الرجاوية، وليس وفقط على النتائج الحالية للفريق، وإنما على سياسة النادي العشوائية والعقيمة في السنوات الأخيرة، وبدل هجر المدرجات ... #نداء_القلب.
السلام عليكم شعب الرجـا الحر.. في ظل الأزمة الخانقة لي كيعيشها النادي على جميع المستويات (ماديا، تسييريا، وحتا بشريا..) وفظل السخط الكبير في الأوساط الرجاوية، وليس وفقط على النتائج الحالية للفريق، وإنما على سياسة النادي العشوائية والعقيمة في السنوات الأخيرة، وبدل هجر المدرجات والغياب الشبه التام عن الحضور للملعب _وهو الشيء البديهي والمنطقي_ خصوصا بالنظر للمستوى الكارتي لجل الاعبين.. #فماذا_لو نقوم ببادرة مختلفة وتكون تعبئة كبيرة في الأوساط الرجاوية من أجل ملىء المدرجات وكأننا نلعب مباراة التتويج، ونتغنى #بالأمجاد_الخالدة للنادي وعدم التفاعل مع أطوار اللقاء.. لنضرب بدلك كل العصافير والمتربصين بحجر واحد:
أولا تذكير من لا هوية له بالحب الجارف والأبدي لأنصار الخضرا بفريق القلب.
تانيا: تمرير رسائل غير مشفرة وواضحة للمسيرين، مفادها أن #النادي_أكبر من سياستهم المقرفة والمذلة لي صبرنا عليها سنوات وحنا هازين بهبال #مراهقين تسييريا، وكدا #عجزة الحكماء، لي لا حكمة لهم ولاهم يفقهون في عالم المستديرة شيئا.. تالتا؛ عدم تشجيع الاعبين، وكدا عدم سبهم، #حيت_ماكيستاهلوش لا سب ولا تشجيع، لأنه وبكل بساطة كنا ننتقد الاعبين لي صنعو الأمجاد ملي كانو كيمرو من مراحل فراغ باش نديرو فيهم النفس، ويرجعو للسكة الصحيحة، أما هادو لامكان لهم ووجب مسح أغلب أسمائهم من سجلات وأرشيف الفريق، #فحرام_فحق_لعزيزة نقولو في وسط الملعب فالسبعينات وفالتمانينات مثلا كان ضلمي الله يرحمو وبقية الفنانة التسعينات عمر وبقية العلماء ودابا خضروف وبقية العاهات (Erreur 404).
وبدلك فجمهور الرجـا الحر يدفع تمن أخطاء ارتكبها دخلاء على النادي، وجب تذكيرهم بأن #الرجـا_للجمهور لي كينعس وكيفيق عليها، ولي كيتنفس هواها (سواء لي كيحضر بانتظام للملعب، أو لي ظروفو ما كتسمحش ليه بالتواجد جسديا لكن قلبو وعقلو فالمدرج في كل مباراة). كنتمنى #تبني_هاد_الفكرة من جل الفعاليات الرجاوية، وتقنينها أو تعديلها حسب المنظور العام لشعب الخضرا.. لأنه جمهور الرجـا أو _جمهور المگانا_ كان العلامة الفارقة عبر التاريخ، وهو لي عطى دروس في الولاء والإختلاف والتميز (من الجمهور لي حبها بدون ألقاب، والجمهور لي ابهر العالم سنة الإنعتاق من النزول للقسم التاني مرورا بالشعب لي صنع ملحمة مونديال مراكش وأكادير..) ويلا ما توحداتش الصفوف وتناسينا الخلافات والصراعات الداخلية، فغنكونو كنعطيو أغلى حاجة كنملكو فهاد الدنيا لأعداء النادي الخارجيين والرعاويين الداخليين باش يقتلو كل ما تبقى من أمل في حياة نادي الروح والقلب.
معاذ 04
Read more
زي إنهارده من ٦ سنين يوم ١ فبراير ٢٠١٢ عشت يوم من اسود أيام حياتي يوم سفرنا لبورسعيد لحضور ماتش الأهلي ...
Media Removed
زي إنهارده من ٦ سنين يوم ١ فبراير ٢٠١٢ عشت يوم من اسود أيام حياتي يوم سفرنا لبورسعيد لحضور ماتش الأهلي والمصري ، إتجمعنا عند بوابات الأهلي وكنا مستنيين الأتوبيسات اللي المفروض هنسافر فيها حسب اللي كنا مخططينه ، استنينا اكتر من ساعه والاتوبيسات ماجاتش وعرفنا ان الأتوبيسات مش جايه واننا هنروح ... زي إنهارده من ٦ سنين يوم ١ فبراير ٢٠١٢ عشت يوم من اسود أيام حياتي يوم سفرنا لبورسعيد لحضور ماتش الأهلي والمصري ، إتجمعنا عند بوابات الأهلي وكنا مستنيين الأتوبيسات اللي المفروض هنسافر فيها حسب اللي كنا مخططينه ، استنينا اكتر من ساعه والاتوبيسات ماجاتش وعرفنا ان الأتوبيسات مش جايه واننا هنروح نركب القطر من محطة مصر ،
أتحركنا من قدام النادي مشي علي رجلينا طلعنا طلعة كوبري اكتوبر وماشيين علي الكوبري كل العربيات بتحيينا وتشجعنا وتصورنا والناس كلها فرحانه ، وصلنا محطة مصر والناس بتغني وبتشجع ، ركبنا القطر المتجه لبورسعيد وكله فرحان والقطر كان كله تقريبا او ٩٥٪‏ احنا في كل عربياته ، الناس عدت في كل العربيات ونبهت ان القطر ممكن يتضرب في الطريق وفعلاً قبل مانوصل محطة اسماعيليه في حته كده القطر بيعدي عند مزلقان وبين مناطق سكنيه لقينا اعداد كبيره ضربوا القطر بالطوب بس ماحدش جراله حاجه والقطر وقف في محطة اسماعيليه محصلش حاجه وكمل الطريق عادي ،
قبل ما نوصل محطة بوريهود فيه محطه فرعيه كده قبلها لقينا القطر بيقف فيها وقائد المنطقه العسكريه واقف مستني فيها ومعاه عساكر شرطه عسكريه وقيادات داخليه وامن مركزي كتير قالولنا اننا هننزل هنا عشان أكثر امناً من محطة بورسعيد وانهم هيوصلونا للملعب بأتوبيسات وهيأمنونا في الأتوبيسات ، ركبنا الأتوبيسات وفضلت ماشيه بينا بطيئه جداً وبتلف حوالين البلد من بره ، بدأنا نسمع في الراديو ان الملعب فيه قلق وان اللاعيبه اتضربت وهي بتسخن وحسام عاشور إتعور الناس بدأت تتخانق مع سواقين الأتوبيسات عشان تسوق بسرعه خصوصاً ان الماتش كان خلاص هيبتدي ، دخلنا المدينه وتوجهنا للإستاد واول ما دخلنا محيط الإستاد عربيات الأمن اللي كانت ماشيه يمين وشمال الاتوبيسات اللي احنا فيها بطأت خالص وسابت الأتوبيسات وطلع علينا مجموعه من ولاد الوسخه من الجوانب ضربوا الأتوبيسات بالحجاره وفيه اتوبيسات زجاجها اتكسر وناس اتعورت ، نزلنا من الأتوبيسات متعصبين جداً وناس فضلت تشتم في ظباط وعساكر الداخليه اللي كانوا واقفين بعد ما شافوا صحابهم متعورين ، دخلنا الملعب والماتش شغال والأجواء متكهربه ومشحونه جداً شجعنا وعادي الشوط الأول خلص طلعت اجيب شاي واحد صاحبي كلمني قالي انت فين تعالي المدرج عشان الدنيا والعه و قلق وفيه مشاكل في الملعب رجعت فعلاً لقيت افراد من جمهور ولاد الوسخه بينزلوا الملعب وبيجوا ناحية المدرج بتاعنا وبيحدفوا شماريخ وضرب بارشوتات والدنيا قلق جداً ، الداخليه رجعتهم المدرج بتاعهم تاني بالمحايله والطبطبه عليهم وماقبضتش عليهم عشان اقتحامهم للملعب مش فاهم ليه ، والشوط التان
Read more
Loading...
سايق الله عليك إن كان به شي قوله ،، كلمتن تستحى منها تشجع وقلها لا تمثل على غاليك دور البطوله ،، داو ...
Media Removed
سايق الله عليك إن كان به شي قوله ،، كلمتن تستحى منها تشجع وقلها لا تمثل على غاليك دور البطوله ،، داو جرحك وخل جروح غيرك لأهلها تخفي الجرح فيك بكلمتين معسوله ،، وأدري إن الجروح كبار ما تحتملها والهجوس الحزينه والعيون الخجوله ،، خلها عن مشاكل بعض الأجناس تلها كل شي ما هو مكتوب صعبن حصوله ،، لو ... سايق الله عليك إن كان به شي قوله ،،
كلمتن تستحى منها تشجع وقلها
لا تمثل على غاليك دور البطوله ،،
داو جرحك وخل جروح غيرك لأهلها
تخفي الجرح فيك بكلمتين معسوله ،،
وأدري إن الجروح كبار ما تحتملها
والهجوس الحزينه والعيون الخجوله ،،
خلها عن مشاكل بعض الأجناس تلها
كل شي ما هو مكتوب صعبن حصوله ،،
لو عليه الطواري والمعاليق ولــهــى
والله إن المحبة ما تجي بالسهوله ،،
مثل حمل الأمانة والبنادم حملها
اختلف باختلاف الوقت حلم الطفوله ،،
بعد ما كان حلم الناس تمرة نخلها
ول يا حلمنا اللي ما قدرنا نطوله ،،
ضاع ما بين هفوات النفوس وجهلها
كيف نرتاح ويدين الوصال مغلوله ،،
وكيف نسلى ومن له غايتن ما وصلها
كلنا نعرف إن الشخص يتبع ميوله ،،
عاذلي خل عنك الناس ليه تعذلها
ليت هفواتنا عن ما نكن معقوله ،،
كان ما ضاع حلم نفوسنا من جهلها
Read more
الـبـآرت ٣٦٧.. _____⚜️<span class="emoji emoji1f499"></span>. هيا:وش تعرف غير الكبسه! قحطان:تراك مره مقلله من قدراتي وموهبتي لكن ...
Media Removed
الـبـآرت ٣٦٧.. _____⚜️. هيا:وش تعرف غير الكبسه! قحطان:تراك مره مقلله من قدراتي وموهبتي لكن الشرهه علي اسئلك هيا:لالا ياعمري لا تزعل اي شي من يدك حلو حتى لو خبز وجبن قحطان بثقه:جهزي بطنك لاحلى اكله بتذوقينها من يديني راح المطبخ ولحقته من الحماس هيا:خلني اساعدك قحطان مسكها وجلسها:انتي ... الـبـآرت ٣٦٧..
_____⚜️💙.
هيا:وش تعرف غير الكبسه!
قحطان:تراك مره مقلله من قدراتي وموهبتي لكن الشرهه علي اسئلك
هيا:لالا ياعمري لا تزعل اي شي من يدك حلو حتى لو خبز وجبن
قحطان بثقه:جهزي بطنك لاحلى اكله بتذوقينها من يديني
راح المطبخ ولحقته من الحماس
هيا:خلني اساعدك
قحطان مسكها وجلسها:انتي اجلسي هنا وسولفي معي ولا عليك بالطبخ
هيا:احمم حبيبي ممكن سؤال
قحطان وعيونه تدمع من البصل:لبيه
هيا ضحكت:من متى عندك ذا الموهبه
قحطان:والله منذ مبطي لكن محد مقدرها
هيا:ذكرتني اول ماتعلمت الطبخ يوووهه يا كان شين وكان ماحد يعزز لي الا جدتي هيا
قحطان:ايه عاد جدتي لو تجيبين لها سم اكلته من يدك
هيا:ليه تغار منها!!
قحطان:لاني ماحب احد يحبك اكثر مني ابيك لي ملكي لحالي
هيا:طيب جدتي هي جدتك
قحطان:بس تحبك اكثر من اي شي وانا يضايقني هالحب
هيا:صدق ولا تمزح!
قحطان:لا ما امزح اوقات اللي تكونين معها اغار تدرين!
هيا:امم قحطاني تخيل لو اتوحم عليك واكرهك واروح عند اهلي تقدر تعيش بدوني؟
قحطان:اموت والله ياويلك ان سويتيها خلي وحامك على كل شي بالدنيا الا انا
هيا:طيب مو بيدي
قحطان:مالي دخل شوفي لك حل
هيا سرحت وضحكت
قحطان:وش تفكرين فيه؟
هيا:مدري تخيلت كيف بيكون شكلي بعد ما يكبر بطني
قحطان بمزح:كوره تمشي
هيا:لا والله!
قحطان:ايه من طولك قزمه وفيك دبه وش بتكونين
هيا زعلت:لا تخليني اقامز واموت ولدك الحين
قحطان:مجنونه انتي!
هيا:ايه عشان تعرف القزمه وش تسوي
قحطان:هيون كيف بصبر ماشوفك اسبوع
هيا بحزن:مداوم اسبوع الجاي؟
قحطان:ايه خلاص خلصت اجازتي
هيا دمعت:لا ابيك لا تخليني
قحطان:ياقلبييهه لا تخليني افصل واقعد عندك
هيا:لا امزح معك اصلاً اسبوع الجاي عندي ميدترم وبجلس اذاكر له طول الوقت
قحطان:ليت دوامي هنا بالرياض احس صعب علي اتركم
هيا:تدري لو ما عندي جامعه وكذا كان جيت معك
قحطان:انقلي جامعة الدمام
هيا:لا مرتاحه هنا فيه ناس اعرفهم على الاقل هناك صعب علي
قحطان:مقدر اجبرك اهم شي راحتك
هيا:وش صار على الطبخه اشم ريحه يمميي
قحطان:باقي شوي وتجهز
جهز الصحون والشوكه والسكين
على ما خلصت الاسباغيتي وحطها بصحن
قحطان رفع الصحن:وش رايك بزوجك الشيف
هيا:يالبييه الريحه تشههي باقي الطعم بس ثواني شكلك كذا نار بصورك
قحطان:صوري بس ياويلك ان رسلتيه لاحد
هيا ضحكت:ليه
قحطان:بس اسرار بيتنا مابيها تطلع
هيا:اهااا ولا خايف يضحكون عليك
قحطان:من يضحك علي!
هيا:خواتك
قحطان:لو يضحكون فصلت رقابهم
صورته وهو شايل الصحن ومبتسم ويرفع حاجبه لها
هيا ضحكت:ولد لا تضحكني الصوره ماتضبط
قحطان:خلاص بعقل
حطه على الطاوله وجلس ثم قام بسرعه
هيا خافت:وش فيك!
Read more
Loading...
تالا:مجنون مالك يضحك:مجنون فيك تالا:طيب وش صار مع ابوك طردك؟ مالك مسك يدها:تعالي تالا راحت ...
Media Removed
تالا:مجنون مالك يضحك:مجنون فيك تالا:طيب وش صار مع ابوك طردك؟ مالك مسك يدها:تعالي تالا راحت معه:خالتي و ايلاف مشعل وش صاير ام مالك بضيقة:خذي ايلاف عندك تالا:طيب ام مالك:مشعل و مالك ناموا بغرفة عزيز مالك:طيب في غرفة تالا ايلاف:ما اصدق ان كل الي صار كذب تالا:ولا انا ايلاف:بيصير ... تالا:مجنون
مالك يضحك:مجنون فيك
تالا:طيب وش صار مع ابوك طردك؟
مالك مسك يدها:تعالي
تالا راحت معه:خالتي و ايلاف مشعل وش صاير
ام مالك بضيقة:خذي ايلاف عندك
تالا:طيب
ام مالك:مشعل و مالك ناموا بغرفة عزيز
مالك:طيب
في غرفة تالا
ايلاف:ما اصدق ان كل الي صار كذب
تالا:ولا انا
ايلاف:بيصير مالك معك يسكن
تالا:ليه
ايلاف:امي طلبت الطلاق من ابوي
تالا:اممااا
ايلاف سكتت
رتيل:بروح غرفتي تعبت
ايلاف:بنام تعبت
الي بعده عايلة مالك عرفت بكل شي صار و كان الكل منصدم
في اليوم الي بعده قرروا يجتمعون بالمزرعة عشان يشوفون مالك و يصالحون ابو مالك و ام مالك
ابو تالا رجع من السفر
جاسم:كانكم طالعين؟
تالا بفرحة:مالك عايش و مسوين حفلة و بنروح
جاسم ماحب يزعلها:اي روحوا
بعد نص ساعة:مالك ابي اكلمك ع انفراد بعد الحفل
مالك:اي اكيد راح نلتقي
جاسم:اوك انتظرك ب مكتبي
في المزرعة
عبير:مالك حمدالله انك عايش
مالك:ااامممم
زياد:حقير ليته مات صدق
نواف:رتيل للحين ما جات
زياد:الا جات توها مع الحب حقي
نواف:رايح لها
رتيل:هلا مالك
مالك:اهلين
نواف:هلا بالزين
رتيل تضحك:هلا
نواف:تعالي نسالف
رتيل:من متى الميانة؟
نواف:يلا في شي مهم لازم اقوله لك؟
رتيل تنهدت:طيب
مالك يضم تالا:اخيراً احنا مع بعض
تالا ابتسمت
منيرة ضربت مالك:اترك بنتي
مالك:ااححح لا تضربين
منيرة:امش قول لنا وش سويت امريكا
مالك:طيب
تسريع للاحداث في الليل في مكتب جاسم
جاسم:حمدالله ع السلامة
مالك:الله يسلمك عمي
جاسم تغيرت ملامح وجه:اسمع مالك من اليوم و رايح لا تقرب من تالا و و اذا تبي تشوفها بعلاقة رسمية اما حب و خرابيط اتركها عنك
مالك باستغراب:ليه؟
جاسم:تروح ل تالا احين و تودعها و تقول لها انك ما عاد تحبها و تبي يكون كل شي بينكم رسمي ولا؟
مالك تنرفز:ولا ايش؟
جاسم:بزوجها بندر ولد عمها هو يحبها
مالك سكت
جاسم:بتسوي الي قلت لك ولا ازوجها غصب؟
مالك:اذا وافقت ماراح تزوجها؟
جاسم:اي ماراح ازوجها بندر
مالك بقهر:طيب موافق بس ابيك تعرف ان حبي ل تالا يمشي هنا بعروقي و ماراح اوقف عن حبها
جاسم:بطقاق جعله يمشي باي مكان اهم شي تبعد عن بنتي ي القذر
مالك اخذ اغراضه الي ع المكتب و رماها كلها بالارض
جاسم:هيييهههه
مالك:استمتع و انت ترتبهم
مالك طلع
جاسم:روح ل تالا و قل لها لا تنسى
مالك و هو رايح ل تالا:اووووفف
في غرفة تالا
مالك دخل
تالا:وش تسوي هنا؟!
مالك:في شي ضروري لازم تعرفينه
تالا بخوف:وش هو؟
مالك ضمها
تالا تضحك:مالك وش فيك؟
مالك:تالا انا ما احبك
تالا:كذاب
مالك:اتكلم بجدية تالا
تالا ماسكة دموعها:مالك وش صار لك؟
مالك تطلع كلاماته غصب:انا ما احبك كرهتك
نتابع.....
Read more
* #صباح_الورد_والجوري انتهينا خلاص كلام كان كله كدب صدقت وقلت أحب أتريني بحب قلب غير قلب كل الناس كلام كان كله كدب صدقت وقلت أحب أتريني بحب قلب غير قلب كل الناس مش باين في العيون انك ممكن تخون بتبان ليه حنون وأنت مش حبيبي وده معناه الجنون هتموتني الظنون أزاي قادر تكون حبيبي ... * #صباح_الورد_والجوري
انتهينا خلاص
كلام كان كله كدب

صدقت وقلت أحب

أتريني بحب قلب
غير قلب كل الناس

كلام كان كله كدب
صدقت وقلت أحب

أتريني بحب قلب
غير قلب كل الناس

مش باين في العيون

انك ممكن تخون

بتبان ليه حنون
وأنت مش حبيبي

وده معناه الجنون
هتموتني الظنون

أزاي قادر تكون

حبيبي ومش حبيبي

كلام كان كله كدب

صدقت وقلت أحب

أتريني بحب قلب
غير قلب كل الناس

حاولت أتبان ملاك

لقيتك مش ملاك

شفت في حبك هلاك
حرمني احن تاني

قلبي اللي احتار معاك
أتخلص من هواك

حتى في لحظة لقاك
هيبقى قلب تاني

كلام كان كله كدب

صدقت وقلت أحب

أتريني بحب قلب
غير قلب كل الناس

صعب أديك الأمان

من بعد قلبي ما هان

وخلاص آن الأوان .

أنساك وتنساني

لسى هعيشلك كمان
وأنا عارفه مليش مكان

هواك ضاع من زمان .

والحب والأماني

كلام كان كله كدب

صدقت وقلت أحب

أتريني بحب قلب
غير قلب كل الناس
Read more
ليه يا دنيا ماترحمي حالي حتي عروقي ضايقها وجودي ماعرفت ايش اسوي حتى انا انا مافهمت حالي ليه الوم الدنيا ...
Media Removed
ليه يا دنيا ماترحمي حالي حتي عروقي ضايقها وجودي ماعرفت ايش اسوي حتى انا انا مافهمت حالي ليه الوم الدنيا والدنيا علي قول المثل (دنيا ماله صاحب) كمان في مقوله شائعه ( من كثرة اصحابه مات مغلول) وانا كثر اﻻصحاب ماعرفت مين انا (بس ) كلمة بس افعل له مائه خط تحت الكلمه أتمنى يوم من اﻻيام ﻻ تندمو علي يوم عرفتوني ... ليه يا دنيا ماترحمي حالي حتي عروقي ضايقها وجودي ماعرفت ايش اسوي حتى انا انا مافهمت حالي
ليه الوم الدنيا والدنيا علي قول المثل (دنيا ماله صاحب) كمان في مقوله شائعه ( من كثرة اصحابه مات مغلول) وانا كثر اﻻصحاب ماعرفت مين انا (بس ) كلمة بس افعل له مائه خط تحت الكلمه أتمنى يوم من اﻻيام ﻻ تندمو علي يوم عرفتوني فيه وﻻ تتحسفو على ان كنت يوم بينكم ﻻانا اتحسفت علي كثير وانا تعبت من كثر السكاكين الي بظهري من غدر الاصحاب وانا حرمت اصاحب ﻻ ان والله تعبت كل مره ميت نفسي وانا اتحسف علي الذكريات الي بيننا اتمني ان يحصل لي غسيل مخ حتى انسى الي بقلبي وابدا اعيش مثل ما خلقت مافي بعقلي شي ابدا من اول شي ﻻ ان قلبي مااات اﻻن حتى مزحه تبكي ﻻ ان احيانا اكون اذكر اشياء عيشنها سواء كانت اجمل صداقه مريت بها واخر الصداقه واخر الذكريات غدر وقهر بكل شي وقت ما يحتاج يتكلم معي يتكلم ﻻانه يعرف اذا تكلم اسمعه وانا اكون له اذنا صاغيه ويعرف ان ﻻ اخرج كلمه وﻻ كان اذا تكلم لم تبقي عنده كلمه اكثر المرات يرجع لي الكﻻم نفس الكﻻم الذي قلت له عني وانا اقهر اقول لي نفسي بحاول اكلمه ليش مايحفظ اسراري مثل ما احفظ اسراره😔 وعندما نلتقي نرجع نتكلم وكان لم يحصل شي ابدا ايش اقول مثل ايش لما نشوف بعض نلتقي يبدا العتاب ليش تغيرت وليش وليش ولكن اتمنى ماتشوفو يوم من انا شي يضر احد 😭 يكفي لما حصل لي والله انا لم أتمنى لي حد فاتمنى لمن سببت له مشكله او ازعاج فال يسامحني فاني لم اضمن حياتي ساعة واحد اليوم انا فوق اﻻرض وغدا تحت اﻻرض اه اسف يا من اعتبرني يوما ما صديق او اخ او اي اعتبار فأنا والله ما احمل مثقال ذره بقلبي علي اي حد وهذه القصه من قلب مجروح جرحه الزمان كل مشاعره الجرح اخرجة الكﻻم اول مره بكل التفاصيل كاتب القصه ارجو رجاء خاص من يقراء ﻻ يفهمها غلط 😔✋♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡(خيوط مجهوله اﻻمل)♡♡ ♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
Read more
الي يحط لايك الله يرزقه مليون<span class="emoji emoji2764"></span>. ساحِرة الشرق/٢٦ ٰ ناظرته و ابتسمت زيد برجفة تعب:تدرين اني ميت ...
Media Removed
الي يحط لايك الله يرزقه مليون. ساحِرة الشرق/٢٦ ٰ ناظرته و ابتسمت زيد برجفة تعب:تدرين اني ميت من الخوف؟ وراحت لمه :شوفني قدامك زيد بحرارة:هيام ترا حاس حرارتني ارتفعت كثر ماتوترت عليك خفت خفت اوك تعتمدين على نفسك بس ماقدرت امنع نفسي ادق ومقفله فونك بغيت انجن وربـ.. قاطعته:اُوشششش و ... الي يحط لايك الله يرزقه مليون❤.
ساحِرة الشرق/٢٦
ٰ
ناظرته و ابتسمت زيد برجفة تعب:تدرين اني ميت من الخوف؟
وراحت لمه :شوفني قدامك
زيد بحرارة:هيام ترا حاس حرارتني ارتفعت كثر ماتوترت
عليك خفت خفت اوك تعتمدين على نفسك بس ماقدرت امنع نفسي
ادق ومقفله فونك بغيت انجن وربـ..
قاطعته:اُوشششش
و هي تضمه بقوة و قلبها يدق بقوة
تبي توقف الفوضى الي داخلها و داخله هو
ضمته وهي تشده لها بقوة و هو رغم خفقان قلبه الي زاد
ضمها وشد عليها همس:خفت احد اخذك مني ورحتي
الهيام بهدوء و هي بحضنه:يخسون شوفني بحضنك اهدا
غفت بتعب بحضنه وهي شادة عليه وهو مبتسم
شعوره كان أجمل شعور ممكن يحصل له بهالوقت
بقى شاد عليها و حاضنها و يبغا السكون هذا بدون حرف
واحد الين تلقائي من تعبه غفى معها
يبقى الشعور الحلو لما تضم شخص تحبه ماتبيه يحكي نهائي
يكفي بكل دقيقه يشدك له اكثر و بدون يحكي ولا حرف ،ولا ح ر ف...
ٰ
دخل شقته وقفل الباب و مشى للصالة وانصدم
بمرام وشكلها الي بزاوية الصالة
ارتاع:مرررام
مرام رفععت راسها لراشد بجمود
قرب منها وكنه اتضح له كل شيء بوضوح الي بباله
سالها:يابوي انتي فيك شيء؟
مرام بصوت يقطع القلب:ليه خبيت عني كل ذا
صوت دوي صدمة بقلب راشد كان إثره و وقعه قوي
كان حاس وصدق احساسه
سكت ب صدمة
مرام بصوت مبحوح:عالاقل كان قلت لي عن هالاخت
كنت محتاجه طول هالسنين كوني البنت الوحيده
بشيء حلو و جميل مثلها بحياتي
رفع راسه راشد كان شي ثقيل انزاح عن ضهره
كان شايل هم كيف يصارحها و يفاتحها بالموضوع
همس بهدوء:الهيام توي الي عرفتها و توها الي جاتني
وصار كل شيء بسرعه و ربك مانويت اخبي عنك كثير
ناظرته بريبه و ناظرها بابتسامة حنونه
رمت نفسه بحضنه و سكتت تشهق بقايا رغبة بكاء
داخلها وضلت بخيالها وغفت..
ٰ
احياناً مع قسوة الضروف ومع تتالي الصدمات
تجينا رغبة فجائية تتمتم بينك وبين روحك
لو الود ودي اكون نجمه بالسَماء أو إطار صُوره
قديمه محد يقرب ناحيتها ودي أكون بعيد..بعيد جداً.
تضمنّ حياتك بالوانها و تضمن ان ما يأذي نفسك الانفسك.
وتتساءل لو كان فيه طريقه إعتذار حلوه قدمتها لقلبي عن
الحياه وعن أعذار الناس البطّاله وعن الشوق وسخافته.
ومع شدة العُتمة وظلام جوانب حياتك تتمنى لو تنطفي كل
الأضواء بالعالم ونبقى نتأمل النجوم بهدوء بعيد عن وجوه
وأقنعه مزيفه لو نمشي على مبدأ ماتمشي عليه شخصيه
الهيام مشاعر معدُومه وكل شيء فِيني نفذ مو مستعد
ازعل احد او اراضي احد اعاملِك زي ماتعاملني عاجبِك
نعيماً مو عاجبك جحيماً مكتفي بذاته يعالج نفسه بنفسه
يدرس اخطاءه ويتعلم منها يطيح ثم يقوم بنفسه
ب اختصار لاتظن انه محتاجلك نهائياً.
رايكم+تفاعلكم.
Read more
Loading...
بعد مادخلو ام وابو فهد فهد ونوره توهم واصلين الا فهد شاف الشباب عند باب الغرفه فهد : هلا شبغيتو الشاب ...
Media Removed
بعد مادخلو ام وابو فهد فهد ونوره توهم واصلين الا فهد شاف الشباب عند باب الغرفه فهد : هلا شبغيتو الشاب الاول : احنا جيرانكم وطلعنا وشفنا عند بيتكم سيارة اسعاف وحبينا نساعد ابوك بس مدام انك جيت وجودنا ماله داعي مع السلامه فهد : مع السلامه وبابتساممه شكراً وماقصرتو نوره لمن دخلت لاميره ظمتها ودخل ... بعد مادخلو ام وابو فهد فهد ونوره توهم واصلين الا فهد شاف الشباب عند باب الغرفه
فهد : هلا شبغيتو
الشاب الاول : احنا جيرانكم وطلعنا وشفنا عند بيتكم سيارة اسعاف وحبينا نساعد ابوك بس مدام انك جيت وجودنا ماله داعي مع السلامه
فهد : مع السلامه وبابتساممه شكراً وماقصرتو
نوره لمن دخلت لاميره ظمتها ودخل فهد لمن دخل اتصل الشاب الثاني على زايد الشاب الثاني : هلا زايد
زايد بخوف : هلا طمني وش صار عليها
الشاب الثاني : ماصار الا كل خير بس الطغط نزل عندها وماتكل ابدًا على كلام الدكتور ومانقدر نجلس اكثر لان اهلها بيشكون
زايد ضاق صدره : زين اللي سويتوه اي يصير خبروني
الشاب الثاني : اوك
زايد عوره قلبه على اميره وراح للمستشفى عشان يبدا العلاج ( بتكلم بالعربي وانتو شغلو خيالكم على انه انجليزي )
الدكتور : مرحبا اخ زايد
زايد : مرحبا دكتور ياليت لو نبدا العلاج الدكتور : طيب
نرجع لاميره كانت هي ونوره لحالهم بالغرفه
نوره : انتي ليه تسوين كذا بنفسك
اميره : وربي ما اقدر تعرفين شعور اللي تكنوني فيه عايشه حلم وفجأه تصحين منه ويطير كل شي فالهوا
كان الشاب الاول برا الغرفه بس كان يسجل كل شي يقولونه اميره ونوره حتى صياح اميره كل شي وارسله لزايد زايد كان توه راجع للفندق ووصلت له الرساله فتحها وسمع صوت اميره وهي تبكي وسمع كل الكلام اللي بقلبها زايد وهو يصرخ ويبكي : تركتك علشان تعيشين زين مابيك تعيشين مع واحد مايقدر يحقق لك امنيت كل بنت ونام وهو يبكي
الشباب شافو الدكتور داخل عند اميره مسكوه ووقفوه وسالوه
الشاب الاول : ها دكتور وش فيها
الدكتور : وش تقرب لها !!
الشاب الاول : عيال خالها
الدكتور : مانت حالتها خطيره بس الحمدلله اللحين تعد مرحلة الخطر ومافيها الا العافيه
الشاب الثاني : ...........
____________
توقعاتكم
Read more
صباح الخير بتوقيتي ومساء السعاده بتوقيتكم ????????<span class="emoji emoji2764"></span>️ . جرح البدن نلقى طبيبٍ يداويه .. لا شك جرح القلب ...
Media Removed
صباح الخير بتوقيتي ومساء السعاده بتوقيتكم ????????️ . جرح البدن نلقى طبيبٍ يداويه .. لا شك جرح القلب وشلون يبرا يا موجعن قلبي ترفق براعيه .. وش ذنب قلبٍ ولعه نور بدرا تقول مالك ذنب يا معذبي ليه .. وانت السبب في كل ما كان يجرى عطني هواك و خل عنك المشاريه صباح الخير بتوقيتي ومساء السعاده بتوقيتكم ????????❤️ . جرح البدن نلقى طبيبٍ يداويه .. لا شك جرح القلب وشلون يبرا يا موجعن قلبي ترفق براعيه .. وش ذنب قلبٍ ولعه نور بدرا تقول مالك ذنب يا معذبي ليه .. وانت السبب في كل ما كان يجرى عطني هواك و خل عنك المشاريه
الــــبــــ 18 ـــــــارت ' ' ' لآيـك قبـل الـقـرآءة لـطفـاً<span class="emoji emoji1f497"></span><span class="emoji emoji1f4ab"></span>. ' ' ' وصلت لحديقه المشفى ...
Media Removed
الــــبــــ 18 ـــــــارت ' ' ' لآيـك قبـل الـقـرآءة لـطفـاً. ' ' ' وصلت لحديقه المشفى وتشوف الي من كان حولها وتبستم ، جلست بأحد الـكراسي ، وحست بالي جلس جنـبها ، لفت وشافت كوب القهوه ممدود ، ابتسمت واخذته / يالله كأنك عارفه اني محتاجه له ! ، ابتسمت شهد / افا عليك اعجبك ، وريف / اخخخخخ ... الــــبــــ 18 ـــــــارت
'
'
'
لآيـك قبـل الـقـرآءة لـطفـاً💗💫.
'
'
'
وصلت لحديقه المشفى وتشوف الي من كان حولها وتبستم ،
جلست بأحد الـكراسي ،
وحست بالي جلس جنـبها ،
لفت وشافت كوب القهوه ممدود ،
ابتسمت واخذته / يالله كأنك عارفه اني محتاجه له ! ،
ابتسمت شهد / افا عليك اعجبك ،
وريف / اخخخخخ ،
شهد / شفيك ؟ ،
وريف / تعبت هالاسبوع كله من مستشفى لبيت ومن البيت للمستشفى ! ،
شهد / احمدي ربك توك ماشفتي شي ! اجل هذا كلامك وانتي توك ماتعينتي رسمي وقعدتي فتره ! ،
وريف / يالله شهد انتي ليش نكديه هاه ! ليه تخربين علي ! ،
شهد / وانا ما اقول الا الصدق يعني بكذب عليك ؟ الطب يبغى له انسان صبور ! واعي دقيق ! يشتغل بذمه والاهم انه يحب الشي الي يسويه ! ،
وريف / الله يعين !! .. الا اسمعي ! ،
شهد / هممم ؟؟ ،
وريف / شرايك نطلع اليوم ؟ ،
شهد سكتت شوي / مدري ،
ريوف / لا مافيه مدري ومدري ! اي ولا اي ؟ ،
شهد تفكر شوي وساكته ،
وريف / يلا يلا غيري من نفسيتك ! ،
شهد / وانتي كل يوم والثاني طالعه تتمشين وين تحمّل المسئووليه ! وين كلامي الي اقوله لك قبل شوي ! .. هاه ؟ ابد أنتِ انتِ ماتتغيرين ! ،
وريف / يوههه شهد شفيك كذا تقرقين واجد ! ،
شهد / ءء ،
قاطعها مجيئ الممرضه تركض ،
الممرضه / دكتوره حاله عاجله نحتاج لك ! ،
قامت شهد مفزوعه وتركت كوبها ومشت بسرعه ،
وريف صرخت / شصار ؟؟ ،
اشرت لها شهد - بعدين -
وهم يمشون كانت وريف تسمع احاديثهم ! ،
شهد بربكه / ماذا حصل ! ،
الممرضه / المريض بالغرفه رقـم ... بدأت اجهزته تصدر اصوات والتحاليل لا تثبت ولم نستطع تشخيص ما يحدث ! ،
شهد بصدمه / اهو الذي خرج من العمليات قبل يومين ؟ ،
الممرضه تفكر شوي وبسرعه / نعم هو ! ،
شهد من سمعت ردها اسرعت بمشيها وصارت تركض وصرخت بأنها تنادي الدكتوره الفلانيه والورقه الخاصه لحالته ودخلت المستشفى متوجهه للمريض ! ، | عند وريف | ~
تنـهدت لما اختفت شهد عن نظرها قـامت حامله الكوب معها وراجعه للداخل وهي تناظر لأسفل وتطلع جوالها الي كان بجيبها ، '
'
'
انتهى 🎶.
تفاعلكم .
Read more
Loading...
ازاي البروتين بيفرد من غير فورمالين ؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟ يا ريت ناخد بالنا و نركز في الموضوع ده كويس عشان ...
Media Removed
ازاي البروتين بيفرد من غير فورمالين ؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟ يا ريت ناخد بالنا و نركز في الموضوع ده كويس عشان نستفاد مع بعض الأول تعالوا نعرف سبب وجود ‫ #‏الفورمالين‬ و مشتقاته في منتجات الفرد خصوصا ‫ #‏الكيراتين‬ و الاسباب هى : 1- استخدام الفورمالين كمادة حافظة تحافظ على صلاحية الكيراتين . 2- استخدام ... ازاي البروتين بيفرد من غير فورمالين ؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟ يا ريت ناخد بالنا و نركز في الموضوع ده كويس عشان نستفاد مع بعض
الأول تعالوا نعرف سبب وجود ‫ #‏الفورمالين‬ و مشتقاته في منتجات الفرد خصوصا ‫ #‏الكيراتين‬ و الاسباب هى :
1- استخدام الفورمالين كمادة حافظة تحافظ على صلاحية الكيراتين .
2- استخدام الفورمالين كعازل او حاجز لحفظ الكيراتين داخل الشعر .
و السبب التاني هو الابرز و الاساسي في استخدام الفورمالين
و كمان السبب التاني بياكد حقيقة مهمة جدا و هي ان الكيراتين او البروتين المستخدم في العلاج او الفرد هو المسئول عن فرد الشعر و نعومته مش الفورمالين . الفورمالين له دور تاني خالص غير الفرد . دوره هو عمل طبقة حافظة فوق الشعر تجعل من الشعر قادر على الاحتفاظ بالكيرايتن او البروتين لاطول فترة .
وعشان السبب المنطقي ده و عشان اضرار الفورمالين اللي لا تخفى على احد الشركات المحترمة بدأت في استخدام منتجات طبيعية بديلة تخلي الشعر قادر على الاحتفاظ بالبروتين و كان الدور هنا على الاحماض الامينية اللي هى المكون الرئيسي لجميع منتجات البروتين وهنا لعبت الاحماض الامينية دور مهم يخلي الشعر قادر على الاحتفاظ بمكون طبيعي زي البروتين بدل من الفورمالين التقليدي المضر.
ندخل في نقطة اخيرة و مهمة و هى ‫ #‏الاحماض‬ الامينية و نعومة الشعر
تعالوا نسأل بعض ليه في شعر ناعم و شعر لأ ؟ ليه في شعر مقصف او هايش و شعر لأ؟ ليه شعر البيبي اول ما يتولد بيكون ناعم و بعدين بيتغير ؟
كل الاسئلة دي لها اجابة واحدة
و هي ان في شعر قادر ينتج و يحتفظ بالكيراتين و البورتينات و الاحماض الامينية و الكولاجين ( مكونات أي شعر طبيعي ) و في شعر ما بيقدرش ينتج او يحتفظ بيهم .
يعني أي شعر طبيعي هنلاقي فيه كل الحاجات دي (بروتين كيراتين احماض امينية و كولاجين ) لكن بنسب مختلفة من شخص للتاني و من هنا بيحصل التميز في حالة الشعر ما بين ناعم و خشن و كثيف و حفيف .
احب كمان اشير هنا لمادة اسمها سيستين و ده حمض اميني يتواجد بكثرة في خلايا نظام المناعة والشعر والجلد. فيتكون الشعر والجلد من 10 إلى 14 بالمئة من السيستين و تناول مكملات ل «سيستين» ممكن يرفع مستويات الأنزيمات الواقية في الجسم، و بكده فهو يبطئ من عملية حدوث بعض التلف الخلوي اللي بيحصل مع التقدم في العمر .
مادة السيستين في ابحاث كتير اكدت ان المادة دي مسئولة بشكل مباشر عن نعومة الشعر
Read more
' 'كل الخطايا تهون لخاطر عيونك ' وش عاد سولفو لي الناس بغيابك ' اترك جميع السوالف لا يهمونك ' في ...
Media Removed
' 'كل الخطايا تهون لخاطر عيونك ' وش عاد سولفو لي الناس بغيابك ' اترك جميع السوالف لا يهمونك ' في كل كلمة عذول اموت وحيابك ' الناس مادرى انك سيد مضنونك ' عفوا ولاتعرف اني سيد اهدابك ' دايم تحب العبث وتزيد بطعونك ' وياحبني للطعون اللي من اسبابك ' حتى لو اخطيت في حقى من ظنونك ' خطاك ... '
'كل الخطايا تهون لخاطر عيونك
'
وش عاد سولفو لي الناس بغيابك
'
اترك جميع السوالف لا يهمونك
'
في كل كلمة عذول اموت وحيابك
'
الناس مادرى انك سيد مضنونك
'
عفوا ولاتعرف اني سيد اهدابك
'
دايم تحب العبث وتزيد بطعونك
'
وياحبني للطعون اللي من اسبابك
'
حتى لو اخطيت في حقى من ظنونك
'
خطاك زادك غلا كان الغلا عابك
'
ياحلو ليل سواده من على متونك
'
ويمنا زها البياض ونقضة اخضابك
'
ويا حلو منك الزعل والغيض و اجنونك
'
مع غيرتك وارتجاف يديك وعتابك
'
ان قلت ابنسي هواك العف واخونك
'
اغفى على فكرة النسيان و اصحابك
'
ما دمنك العشق الاول ليه ماصونك
'
تستاهل الحب وانت الحب يزهابك
'
الفا بك الفال يمشي بك على هونك
'
ياطيب حظي يوم انه غاب والفابك
'
اسرجت خيل القصيد وقلت ما دونك
'
ياواحد ماوعيت الا على بابك
'
والشعر اليا من زهمته قال يا عونك
'
وشعري اعرفه ينال ارضاك واعجابك
'
'
' #السلام_عليكم_ورحمة_الله_وبركاته '
'
' مساكم الله بلخير ❤️
Read more
" • ابدوي و فخر في ..! عمً و خال وفـ الشدايد سند ظهره على اثبة " شاف من رؤيتة .. تهميش عقال وشال ...
Media Removed
" • ابدوي و فخر في ..! عمً و خال وفـ الشدايد سند ظهره على اثبة " شاف من رؤيتة .. تهميش عقال وشال منه اليقين و صار جنبة " قال عل الصواب بـ روس جهال وكان مدلول ! عقله عكس قلبه " داخله شخص كان الخايف الضال وضل بين الهدى ..! والضل دربه " وصار تفكيرة ابعد من هذا الحال وكل ما ابعد .. مسافة حس قربه ... "


ابدوي و فخر في ..! عمً و خال
وفـ الشدايد سند ظهره على اثبة "

شاف من رؤيتة .. تهميش عقال
وشال منه اليقين و صار جنبة "

قال عل الصواب بـ روس جهال
وكان مدلول ! عقله عكس قلبه "

داخله شخص كان الخايف الضال
وضل بين الهدى ..! والضل دربه "

وصار تفكيرة ابعد من هذا الحال
وكل ما ابعد .. مسافة حس قربه "

سين تفكيرة : اصعب من فهم دال
ويشعر ان جيم كل الناس : رغبه "

اصبح انسان .. متجرد ولا زال
لين عوّد ..! على نشأته تربه "

شاف له الف مبصر والف دجال
من يصير اعور .. ويجتاح رتبه "

ليه .؟ صرنا مية طبقة لجل مال
يوم شاف الحمام يطير : سربه "

في تساؤله دوامه .. بلا اميال
اتعبته وبدا ..! يشعر بـ رهبه "

وقال اسم بنت بين الاف الاجيال
ودثرته .. وشكى ..! حزنه و غلبه "

قال محبوبتي .. بعد هدى بال
وش يضر الفرح .؟ لو كان كربه "

حدثيني عن البرزخ و الاهوال
وعن نعيم الله الخالق .. و رعبه "

سولفي .؟ وش بعد تحقيق الامال
وش تبي من صدور الناس حربه "

قالت العقل قال : اخاف يحتال
قالت انه سبب ..! في كل وثبه "

قالت اش فيك قال اشعر بالاهمال
قالت الشعر قال : الشعر وهبه "

قال احبك ..! محبة طفل يختال
جاك من صلب ابوه وحب صلبه "

قالت الحب لعبة : قال الاطفال
اثمن اشياءهم ..! بتكون لعبة "

قالت الصدق قال يجي فالاقوال
لكن الصدق ..! فالافعال كذبه "

قالت الحلم قال انه ابو عيال
بعد ربى عياله ..! ضاع تعبه "

قالت الموت قال فظهر رحال
قالت العمر قال العمر غربه "

ومن يقول البياض اجمل قلي قال
السواد الجميل ..! وشاح كعبه "

احضنيني بعد تقرين الانفال
بضيق حضنك تجي دنياي رحبه "

ليتني جيت في رقبتك سلسال
الحياة كونك انت انسان صعبه " •

#سعد_الحرش
Read more
Loading...
ريفيوو قديم من 2016 عن رواية #صفية للكاتبة #مروة_القسط . الكتاب ده كارثة !! ------------ أي حد ...
Media Removed
ريفيوو قديم من 2016 عن رواية #صفية للكاتبة #مروة_القسط . الكتاب ده كارثة !! ------------ أي حد ناوي يقرأه يعرف انه من الآثار الجانبية اللي ممكن تتعرضلها بسبب قرائتك للكتاب ده : 1- اكتئاب حاد - أساسي و لازم و لابد - 2- لو مش متجوز هتكره الجواز و سنينه ، و لو متجوز برضو هتكره الجواز و سنينه ! 3- كـ ... ريفيوو قديم من 2016 عن رواية #صفية للكاتبة #مروة_القسط .
الكتاب ده كارثة !! ------------
أي حد ناوي يقرأه يعرف انه من الآثار الجانبية اللي ممكن تتعرضلها بسبب قرائتك للكتاب ده :
1- اكتئاب حاد - أساسي و لازم و لابد -
2- لو مش متجوز هتكره الجواز و سنينه ، و لو متجوز برضو هتكره الجواز و سنينه !
3- كـ واحدة ست هتحسي انك صعبان عليكي نفسك اوي و هتدخلي في جو حزن هيقرفك و تقعدي تفكري في كل الأحداث البلاك اللي عدت عليكي في حياتك .. 4- و اهم عرض جانبي / الكتاب ده هيسببلك عزوف عن القراءة فترة من الزمن قد تستطيع العودة بعدها للقراءة و قد لاء .
5- لو اشتريته ورقي - و اعتقد انه مش متوفر الكتروني - هيصعب عليك الفلوس اللي دفعتها فيه + هتقعد تشتم في عمو بتاع الكتب اللي اقترحه عليك و انت بهبلك اشتريته عالطول .. -------------------
تعبني اوي الكتاب ده بجد ! و الله لولا اني جايباه ورقي مكنتش كملته استحالة ، اخدت فترة طويلة و جيت في النص خلاص مش قادرة اكمله و سببلي عزوف فظيع عن القراءة و عن الكتب ! وحسيت اني مجبورة اكمله -_-
طوووويل جداً عالفاضي و كمان الأحداث كئيبة بشكل مفجع و مؤلم
المشكلة انه كل ما يكون في بادرة أمل بيدخل " سي حسين " يدمرها !
بجد قد ايه صعبت عليا صفية ! ياربي احنا ليه هبل أوي كدة ؟ ليه الطيبة اللي بزيادة دي ؟؟ و ليه المعاملة الجافة و القسوة دي في المقابل ؟
صعب اوي كسرة النفس اللي كانت بتتكسرها صفية كل يوم و كل ساعة و هي في بيت " سي حسين " ده !
ده احنا اي كلمة بس بتجيبنا الأرض و تبهدلنا و نقعد أسبوع نعيط عليها ! ازاي كانت مستحملة كل الهم ده ؟! النهاية طبيعية و حتمية لواحدة زي صفية الانهيار اللي حصلها ده التطور الطبيعي لواحدة شافت كل ده و لسة عايشة و كان المفروض يحصلها من زمان !
----------------------
بجد خوفتيني جداً من فكرة الجواز !
الله يسامحه عمو اللي قالي خديه معرفش اقترحه عليا بتاع ايه يعني ؟
واحدة داخلة 3 ثانوي تقرأ الهم ده كل ليه ؟! ----------------------- في النهاية مقدرش أقول غير إن للأسف الرواية واقعية بشكل مستفز يمكن عشان كدة صعبة عشان هيا عرتنا و كشفت مجتمعنا على حقيقته و اللي بيحصل جوا البيوت ، بحاول أقنع نفسي ان الرواية مبالغ فيها و فيها نوع من الخيال .. بس للأسف هيا حقيقة و أحداثها بتحصل في بيوت كتييييير .. ربنا يهون على الزوجات و يجبر كسرهم
-----------------------
التقييم ☆☆☆☆★
Read more
. . ‏- ‏وفي خاطري كلمه وهي كلمه عتاب ‏بقولها والناس مخطي وصايب ‏ ‏ليه القرايب بعضهم مثل الاغراب ‏ليه ...
Media Removed
. . ‏- ‏وفي خاطري كلمه وهي كلمه عتاب ‏بقولها والناس مخطي وصايب ‏ ‏ليه القرايب بعضهم مثل الاغراب ‏ليه الجفا ليه الحسد والطلايب ‏ ‏1/5 . ‏- ‏ ‏ليه القرايب ما يدانون الاقراب ‏و ليه القرايب يحسدون القرايب ‏ ‏و بعض القرايب سمّه العن من الداب ‏خصن علئ الي من قرابته طايب ‏ ‏2/5 . ‏- ‏و ... .
.
‏-
‏وفي خاطري كلمه وهي كلمه عتاب ‏بقولها والناس مخطي وصايب

‏ليه القرايب بعضهم مثل الاغراب
‏ليه الجفا ليه الحسد والطلايب

‏1/5
.
‏-

‏ليه القرايب ما يدانون الاقراب
‏و ليه القرايب يحسدون القرايب

‏و بعض القرايب سمّه العن من الداب
‏خصن علئ الي من قرابته طايب

‏2/5
.
‏-
‏و بعض القرايب كل طيبه للاجناب
‏ولا لـ بني عمه ترا الطيب غايب

‏و بعض القرايب سكّر البيت و الباب
‏و قاطعْ بني عمي بليا سبايب

‏3/5
.
‏-
‏وبعض القرايب كل يومه للاصحاب
‏ولا الجماعه ماهم إمن الصحايب

‏وبعض القرايب لا سمع فعلك ارتاب
‏يضيق صدره كن جاته مصايب

‏4/5
.
‏-

‏و بعض القرايب ما تطيّب و هو شاب
‏متئ اجل بيطيب لا صار شايب

‏والمشكله هذا بلا ابوك ي عقاب
‏خشمك اهو خشمك ولو كان عايب

‏5/5
.
مممسآ آلخيييير .. 💙💙👌🏻"
Read more
الكوخ المحترق ((( عبرة وحكمة ))) ذات يوم أبحرت سفينة و في عرض البحر فجاءة هبت رياح عاصفة طلب القبطان ...
Media Removed
الكوخ المحترق ((( عبرة وحكمة ))) ذات يوم أبحرت سفينة و في عرض البحر فجاءة هبت رياح عاصفة طلب القبطان من تجار كانوا على متن السفينة أن يسقطوا بعض من البضائع حتى لا تغرق السفينة . ظل التجار يجادلون فى الأمر و لا أحد منهم يريد رمي شئ من بضائعه و لكنهم اتفقوا فيما بينهم أن يرموا بضائع تاجر صغير بينهم و عندما ... الكوخ المحترق ((( عبرة وحكمة ))) ذات يوم أبحرت سفينة و في عرض البحر فجاءة هبت رياح عاصفة طلب القبطان من تجار كانوا على متن السفينة أن يسقطوا بعض من البضائع حتى لا تغرق السفينة .
ظل التجار يجادلون فى الأمر و لا أحد منهم يريد رمي شئ من بضائعه و لكنهم اتفقوا فيما بينهم أن يرموا بضائع تاجر صغير بينهم و عندما طلب منهم أن يتحمل كل منهم جزء من البضائع رموه هو الآخر وراء البضائع .
و وسط صراعه مع الأمواج للنجاة وجد قطعة من الخشب أمسك بها و أخذته الأمواج إلى جزيرة مهجورة لا أحد يعلم بها و كان فى حالة إغماء و حين فاق وجد نفسه فى مكان غريب لا يوجد به أحد طلب من الله المعونة و المساعدة .
وجد التاجر نفسه وحيد على هذه الجزيرة و قد وجد بضائعه على الشاطئ بسبب الأمواج أخذ منها ما يعينه على الحياة و بدأ يتعايش مع الظروف التي أصبحت واقع و مرت هذه الأيام و هذا الرجل فى هذا المكان المجهول كان يأكل من ثمار الشجر .
قام التاجر ببناء كوخ صغير لينام به من الأشجار و إستطاع أن يشعل نيران تحمية من البرد و تعلم الصيد لكن حدث حدث له أثناء إصطياده فقد شم رائحة حريق نظر من بعيد على كوخه فوجده يحترق فقد ترك النار مشتعله لم يستطع التاجر إطفاء الحريق من شدته و ظل يصرخ على إحتراق الكوخ و ما حدث من التجار و هو يقول ليه يارب يحدث كل هذا لي !!
مرت ساعات طويلة و في الصباح وجد سفينه تقترب من الجزيرة و انقذوا هذا التاجر قال لهم كيف وصلتوا إلى هذا المكان البعيد قالوا له لقد رأينا دخانا ينبعث من هذا المكان و اعتقدنا أنها اشارة و أن أحدا يريد المساعدة .
حكى التاجر قصته على البحارة فقالوا له لقد شاهدنا سفينتك و لكن للأسف غارقة و كل من عليها قد ماتوا !! انتهت .......
عندما تتعمق فى العبرة التي فى القصة هل كل ما حدث كان فقط لينجو التاجر فقد أنقذه الله تعالى من السفينة ثم باحتراق هذا الكوخ شاهد الآخرين الدخان الذي يخرج من الكوخ و انقذوا هذا الرجل !!
الحكمة (( ثق بأن الله له حكمته في كل شيء ))
و عندما تقع فى مشكلة إعلم أن الله يسعى لإنقاذك بالوسيلة التى يختارها لك هو . #ترحال #حدوتة_مصرية #تحيا_مصر #دايرة_الرحلة #بذور_الحكمة
Read more
. هذا هو الفيديو .. الكلام الغلط المنتشر: سوهو انضرب كف من ساسانغ عشان كذا سوهو ماسك خده وجا بيك الرجل الخارق بيفزع لسوهو وبيضرب الساسانغ. طبعاً هذا الكلام مو صحيح أبداً وكل شي واضح بالفيديو أولاً سوهو حاط يده على خده من يوم ما طلع من السيارة ومن قبل لا يقرب من الفانز ثانياً ليه حاط يده على وجهه ... .
هذا هو الفيديو ..
الكلام الغلط المنتشر: سوهو انضرب كف من ساسانغ عشان كذا سوهو ماسك خده وجا بيك الرجل الخارق بيفزع لسوهو وبيضرب الساسانغ.
طبعاً هذا الكلام مو صحيح أبداً وكل شي واضح بالفيديو أولاً سوهو حاط يده على خده من يوم ما طلع من السيارة ومن قبل لا يقرب من الفانز ثانياً ليه حاط يده على وجهه لان وجهه مفقع نوم ومو حاط ميك اب ! ثالثاً طيب ليه بيك رجع ؟ رجع لان فان صرخت تقول انه المحفظة سقطت وهو حسبها محفظته يوم درا انها مو محفظته رجع ! وشفت ناس كاتبين انه الفان سبته عشان كذا بيك رجع يعني بيكفخها:) مو من جدكم حبايبي اذا ما تعرفون كوري لا تحرفون من راسكم ترا تطلعون شكل بيك كذا غلط وتشوهون سمعته بدون قصد لأن الي واضح من الفيد ان سوهو ما انضرب ولا شي حتى ما شفنا احد قرب يده من وجهه وفيه كثير فانكامز من كل الجهات محد ضرب احد لا تخرفون من راسكم عشان كم رتويت يا ليت تتاكدو من كل شي قبل لا تحطونه ولا الي يعصبني اكثر ان فيه منهم الا لسه مسويين مصرين! هالفانكام كان من عام 2014 وقت كانو رايحين لمبنى الاس ام عشان يتدربو عالعوده افتكر هالشي لين الحين وأفتكر كل الي صار لان انا الي نزلت عنه في باشن اول ما نزل هالفانكام صار نفس الشي وجو سبك وحرفو كلام من رأسهم قالو ان سوهو انضرب كف من ساسانغ فان وأنتشر الكلام لمن وصل للكوريين قامو الاكسوالز الكوري شرحوه وشرحو كلام البنت وان محد انضرب !! وذولا لسه مصرين رغم وضوح كل شي، يشوهون سمعة الفاندوم ويشوهون سمعة بيك على حساب انهم ما يفهمون كوري ويحرفون بكيفهم !!
وغير كذا ياخي بعقلكم سوهو بينضرب من ساسانغ وحده والاكسوالز الي جنبهم بيضحكون زي كذا ولا كأنه صار شي اغبياءءءءءء
Read more
201..(2) | | ارتخت يد عبدالرحمن وصل له اللي يصير قدر يفهم ويستوعب اللي هم فيه الحين شخص يعرف ماضي ...
Media Removed
201..(2) | | ارتخت يد عبدالرحمن وصل له اللي يصير قدر يفهم ويستوعب اللي هم فيه الحين شخص يعرف ماضي بجاد وكشفه او حتى عيره فيه في المدرسه هذا اللي ماحسب حسابه تحرك خالد بعصبيه بيلحقهم لكن عبدالرحمن وقف بوجهه/خلهم العنود بخوف/وين يخليهم انت شفت اشكالهم كل واحد فيهم اجن من الثاني بيتذابحون ... 201..(2)
|
|
ارتخت يد عبدالرحمن
وصل له اللي يصير قدر يفهم ويستوعب اللي هم فيه الحين شخص يعرف ماضي بجاد وكشفه او حتى عيره فيه في المدرسه
هذا اللي ماحسب حسابه
تحرك خالد بعصبيه بيلحقهم
لكن عبدالرحمن وقف بوجهه/خلهم
العنود بخوف/وين يخليهم انت شفت اشكالهم كل واحد فيهم اجن من الثاني بيتذابحون وانت تقول خلهم
عبدالرحمن بصراخ صارم/خلـيـهم
عروب شدة يد امها وجلستها
وخالد يدور في صالة على عصابه
اما بجاد فسحب ليث لـ غرفتهم
وقفل الباب
مرت ربع ساعه وبجاد جالس على السرير
متكي بيده على ركبه متقدم بجسمه بنحنى وعيونه في الفراغ
وليث واقف وعقد يده على صدره
وهز رجله بـ الارض ينتظره
ليث /اسمعك
بجاد /وش اقول
ليث بحده/ساحبني من تحت تقول بتشرح وبتشرح اسمعك هات اللي عندك
بجـاد شتت نظراته /ما عندي شي اقوله
ليث تافف بقلة صبر/اللقيط ليه تنقال بوجهك
بجاد رفع نظراته بشراسه/قلها مره ثانيه واذبحك
ليث بسخريه/ايه شفتك ذبحت ياسر ما كانه انخطف وجهك ونربط لسانك معاد قلت حرف...."سكت لحظه ثم اردف" من انـت
بجاد/اخوووك
ليث ضرب صدره بحرقه/ان ذا اللي ذبحني انك اخوي وتنقال بوجهك ذي الكلمه و واضح انها موب اول مره و محسن وش علاقتك فيه من متى تعرفه هو وياسر
بجاد بجمود وانكار/ما اعرفهم
ليث عقد حواجبه بتحليل/لحظه لحظه نسيت انت ومحسن من تبوك "تسعت عيونه" الا اكيد تعرفون بعض "بعدم تصديق يردد الكلام اللي سمعه من ياسر قبل فتره" ياسر قال لي ان محسن طعن اللقيط اللي دايم يتهاوش معه و و انت انت انطعنت في المدرسة!؟
اللي طعنك محسن!!؟
بجاد ابتسم بتهكم غاضب حدة عيونه تزداد/أيـه انـا انــاااا اللقيط اخوك كان لقيط مجهول انسب حذله ونكره في القريه منبوذ من اهله و السبب ان اصلي مجهول
ليث هز راسه بعد تصديق لا مو هذا الكلام اللي كان ينتظر يسمعه بلعثمه/ك كيف ا انت..ابوي قال....من انت
بجاد ابتسامته الجنونيه تزداد/ههههه مدري لا تسالني فجاءه لقيت نفسي بينكم ولي اصل وان انتو اهلي "بصوت مرتعش"و ان لـي تـــؤاام
-
-
-
-
الى الملتقى
Read more
Part 12 ( و بعد تخرج يحيى بكم شهر ) يحيى <span class="emoji emoji1f4de"></span>: ازيك يا شيري عايز اشوفك شيري <span class="emoji emoji1f4de"></span>: طيب ماشي فين ؟؟ يحيى <span class="emoji emoji1f4de"></span>: مش عارف ...
Media Removed
Part 12 ( و بعد تخرج يحيى بكم شهر ) يحيى : ازيك يا شيري عايز اشوفك شيري : طيب ماشي فين ؟؟ يحيى : مش عارف انا حجي اخدك شيري : طيب ماشي مستنياك باي يحيى : باي انا حروح اقابل شيري يا خالي و متستننيش ع الغدا شريف : ايه قررت خلاص يحيى : ️ ايوه يلا باي شيري : حنونه حببتي يحيى جاي ياخدني و رايحين نتغدا ... Part 12 ( و بعد تخرج يحيى بكم شهر )
يحيى 📞: ازيك يا شيري عايز اشوفك
شيري 📞: طيب ماشي فين ؟؟ يحيى 📞: مش عارف انا حجي اخدك
شيري 📞: طيب ماشي مستنياك باي
يحيى 📞: باي 💘
انا حروح اقابل شيري يا خالي و متستننيش ع الغدا
شريف : ايه قررت خلاص
يحيى : 😃☺️ ايوه يلا باي
شيري : حنونه حببتي يحيى جاي ياخدني و رايحين نتغدا برا 😄 تعالي معانا
حنان : لا معلش هو عايز يتغدا معاكي مش معايه 😒

شيري : بلاش رخامه بقى تعالي معانا
حنان : خلاص امر لله بقى بس بجد مش عايزه ازعجو
شيري : تزعجينا ليه يا بنتي و بعدين مفهاش حاجة يلا انا حجهز ( و بعد شويه )
يحيى 📞: ايوه يا شيري انا مستنيكي تحت البيت
شيري 📞: ايوه نازله ( يحيى كان مهتم اوي بشكلو و اناقتو النهارده بذات )
يحيى : 😍😍❤️ شيري ازيك
شيري : تمام الحمد لله
حنان : ازيك يا يحيى
يحيى : 😕😕الحمد لله و انتي اخبارك
شيري : يلا نمشي ( و راحو عشان يتغدوا و قعدوا بس قامت حنان للحمام )
يحيى : احم هي ليه جات معانا ؟؟ 😬
شيري : ليه 😟😐 و مالو ما هي صحبتي 😅

يحيى : اممم الصراحه معرفش ليه مبرتحلهاش 😐

شيري : بالعكس دي طيبه اوي بس انت مش عارفه 😍

يحيى : يمكن 😕🙂 ( و اتغدوا و كل حد رجع لبيتو و كان يحيى مدايق اليوم كلو )
#الخائنة
اككمل؟؟!
Read more
اللايك تقدير لتعبيي،الكومنت تشجيع لي 💭<span class="emoji emoji1f497"></span>' ' ' ام ضحى انرسمت الابتسامه على وجهها : الدكتور الي ...
Media Removed
اللايك تقدير لتعبيي،الكومنت تشجيع لي 💭' ' ' ام ضحى انرسمت الابتسامه على وجهها : الدكتور الي عالج ابوك طول المده الي كان فيها بالمستشفى ضحى انصدمت : تمزحين ! ام ضحى : لا يماا ماا امزح شفيه اخلاق والحمدلله ضحى عبست ملامحها : مابيه ام ضحى اختفت ابتسامتها : هوو يايمه ليش ؟ انتي كل من جاك ... اللايك تقدير لتعبيي،الكومنت تشجيع لي 💭💗'
'
'
ام ضحى انرسمت
الابتسامه على وجهها : الدكتور
الي عالج ابوك طول المده
الي كان فيها بالمستشفى
ضحى انصدمت : تمزحين !
ام ضحى : لا يماا ماا امزح
شفيه اخلاق والحمدلله
ضحى عبست ملامحها : مابيه
ام ضحى اختفت ابتسامتها : هوو
يايمه ليش ؟
انتي كل من جاك رفضتيه شدعواا ؟
ضحى وهي تناظر قدامها : مابيي
ماما خلاص
ام ضحى عصبت : لا هالمرا مو
بكيفك بتاخذينه وغصب عليك
بعد !
'
'
༄ .. جراح و ملاك .. ༄
دخل جراح وسكر
باب الشقه ،، حط الاكل
على الكنب ولف لـ ملاكك : ملاك
جـ
وسكت يوم شافها تناظر
الورقه ومصدومه
حط يده بجيبه وصنم بمكانه
لمن ما لقى الرساله ، هجم
على يد ملاك وسحبها من
يدها : انتي من سمح لك
تاخذينها مني ؟
ملاك بحزن : لا ما اخذتها
منك ، بس ربك يبي يفضحك
وجابها لي ولحالها جتني
ربك ما يبيني اكمل معاك
خلاص يباا روح كمل
معاها غاصب نفسك
علي ليه ؟
جراح : وانتي من سمح
لـ
ملاك : بتقعد تلومني ؟
ليه مو من حقي اشوف من
يكلمك ويجي فيك وبمنو
تفكر ؟
مو زوجتك اناا والشرع حلل
علي اشوف كل شي يفرحك
ويضايقك واصلح اي غلط
مضايقك ؟
جراح بدا يعلي
صوته : واتوقع يامدام فيه
شي اسمه خصوصيه ؟
ملاك ضحكت : خصوصيه بين
اثنين متزوجين ؟
اجل ليش اسمنا بعقد
واحد وتشوفني وتقعد معاي
وتشوف جسمي نفس ماتبي ؟
شنو هالخصوصيه الي تمنعني
اشوف شنو وراك ومنو
تكلم ؟
فهمني يلا قول لي
'
'
تتوقعون شبيصير بينهم 🔥💓؟
Read more
كذلك إذا نبغى نوزع حلويات لرغبة الأطفال أو كتوفير بديل، الحين صارت متوفرة أنواع عضوية بمكونات أقل ...
Media Removed
كذلك إذا نبغى نوزع حلويات لرغبة الأطفال أو كتوفير بديل، الحين صارت متوفرة أنواع عضوية بمكونات أقل و انظف، ممكن نلاقيها اونلاين زي موقع اي هيرب الخيارات فيه واسعة  أو بعض حسابات الانستقرام إلى واثقين منها أو المحلات الصحية إلى بدأت تنتشر ماشالله. انا احب محل غذاء الرشاقة @gheza_rashaka بالمدينة ... كذلك إذا نبغى نوزع حلويات لرغبة الأطفال أو كتوفير بديل، الحين صارت متوفرة أنواع عضوية بمكونات أقل و انظف، ممكن نلاقيها اونلاين زي موقع اي هيرب الخيارات فيه واسعة  أو بعض حسابات الانستقرام إلى واثقين منها أو المحلات الصحية إلى بدأت تنتشر ماشالله.
انا احب محل غذاء الرشاقة @gheza_rashaka بالمدينة القى عنده حلاو المصاص دايم و أنواع بسكوت دايجستف و وافل من أرض الطبيعة @natureland حتى الشيبس الحين صار فيه أنواع انظف.

لكن المهم نخلي ببالنا هذا لا يعني أنها صحية تماما و عادي ناكلها كل يوم ، لا طبعا لأنها وان كانت مكونات عضوية هي بالنهاية خلاصات سكرية و نكهات طبيعية، يعني الحين مثلا التمر صحي لكن لما اجي استخدم سكر التمر باكلي كل يوم هذا مو صحي، لكن تبقى خيار أفضل لأنها خالية بإذن الله من ضرر السكر المكرر و الزيت المهدرج والألوان الصناعية و الذرة و البطاطس المعدل وراثيا، والكثير من الإضافات المركبة المرعبة إلى لسبب ضررها العالي تلاقي بعض الحلويات مكتوب عليها بخط صغير تحذير من تأثيرها على التركيز و فرط الحركة.

ختاما الفكرة يا أحبابي أن الأطفال على ماتعودوهم عليه بالبيت ،كل مابداتي أبكر وعمره أصغر كان الوضع أسهل لما يكبر، لما يتعود على نكهات مختلفة و حلى قليل بالأكل بإذن الله تقبله يكون أسهل، وبس يكبر ويبدأ يفهم نوضح ليه هذا ما ناكله وليه هذا ممكن يضرنا، ممكن نشاركهم بقصص و فيديوهات تركز الفكرة أكثر.

بشارككم آخر تجربة لي مع سيف، كان يتفرج كرتون يحبه و بعض المشاهد يروحو سيارة الايس كريم يشتروه وينبسطو فيها فصار يقولي ماما ابغا آيس كريم لما كنت اقول لا مو حلو او مو كويس ابد ماحسيته يتقبل، فمره قلت له: بابا هذا فيه سكر والاكل إلى فيه سكر مو كويس ويخرب اسناننا و شغلت له مقطع فيديو فيه صور أسنان مسوسة وخربانة و حسيته جد استوعب الفكرة. وعلى طول قالي ماما مو حلو ايس كريم 😅 والموقف إلى صار بعدها اكد لي ماشالله فهمه للفكرة لما كنا قاعدين بكوفي شوب وكان يلعب مع أطفال وجا الموظف عطاه قطعة حلاو رفضها وقاله لا هذا مو كويس فيه سكر، انا هنا انهرت سعادة ماشالله، واحس اني استهونت بقدرة استيعابه قبل، هذا مايعني انه احيانا مايصير مهتم انه يجرب خصوصا لما نزور اهلي و المغريات رايحة جاية 😁 لكن احاول اني أطول بالي وأوضح قد مااقدر وأهم أهم شي اني اعطيه شي بديل، مثلا قبل يومين احتفلنا باختي وجبنا كيكة من برة و حسيت نظرات الإعجاب بدأت تطلع من عينه 😅 فعلى طول عطيته كيس شيبس عضوي ومررة فرح فيه و ونسي الكيكة على طول.
Read more
الفوضى بالشوارع بلا حدود...وبلا خوف وصلتنا هذه الصورة من متابع كريم يقول...سلام عليكم اخوي الحين ...
Media Removed
الفوضى بالشوارع بلا حدود...وبلا خوف وصلتنا هذه الصورة من متابع كريم يقول...سلام عليكم اخوي الحين لو ادعم هذا منو يكون الغلطان انا وإلا هو ؟ أين رجال الدخليه عنهم...ما في رقابه على هذوله ليه ؟ متابعينا الكرام رجاء إرسال الصورة معنا إلى إدارة المرور بوزارة الداخلية @moi_kuw وشكراً #4q8 ... الفوضى بالشوارع بلا حدود...وبلا خوف
وصلتنا هذه الصورة من متابع كريم يقول...سلام عليكم
اخوي الحين لو ادعم هذا منو يكون الغلطان انا وإلا هو ؟
أين رجال الدخليه عنهم...ما في رقابه على هذوله ليه ؟
متابعينا الكرام رجاء إرسال الصورة معنا إلى إدارة المرور بوزارة الداخلية
@moi_kuw
وشكراً

#4q8 #q8needsyou #q8photo #q8best #q8 # #الكويت #كويت #kw #kuwaitcity #kuwaitinstagram #kuwaitlove #cleankuwait #betterkuwait #lovekuwait #kuwaiti #kwq8 #kuwaitwaitstreets ‎
...................................................
‎عذرا منكم متابعينا الكرام
‎‏‎نظرا لتزايد الشكاوى التي تصلنا والتي أصبح عددها فوق طاقتنا ولا تسمح مقدرتنا بنشرها كلها لذلك فإننا إذ نشكركم على مساهمتكم معنا نعتذر من كل من قام بإرسال شكوى لنا لم نتمكن من الرد عليها
‎‏................................................... ‎
التعليق والإنتقاد على حساب الحملة حق للجميع طالما كان بحدود الأدب والإحترام...ولكن سوف لن نتردد في عمل حظر (بلوك) على كل من يتلفظ بكلمات بذيئة حيث ان هكذا سلوك لا يدل إلا على إنسان سفيه غير جدير بالإحترام
Read more
<span class="emoji emoji27a1"></span>️٣/٣والحمدلله دخلت اولى متوسط طبعا مدرستي المتوسطه كانت بجمب مدرستي الابتدائيه مجاوره لها تماما ...
Media Removed
️٣/٣والحمدلله دخلت اولى متوسط طبعا مدرستي المتوسطه كانت بجمب مدرستي الابتدائيه مجاوره لها تماما اي نسيت ما اقول لكم ترى خاله.... جاتني في اخر ايامي بالابتدائيه ايام الاختبارات وسألتني انتي بأي مدرسه متوسطه حتكوني فيه قلت هذي اللي جمبنا تمام المهم دخلت المدرسه وبصباح الاول لي بالمتوسطه ... ➡️٣/٣والحمدلله دخلت اولى متوسط
طبعا مدرستي المتوسطه كانت بجمب مدرستي الابتدائيه مجاوره لها تماما
اي نسيت ما اقول لكم ترى خاله.... جاتني في اخر ايامي بالابتدائيه ايام الاختبارات وسألتني انتي بأي مدرسه متوسطه حتكوني فيه قلت هذي اللي جمبنا تمام
المهم دخلت المدرسه وبصباح الاول لي بالمتوسطه ألمح وحده تشبه خاله..... لكن قلت مستحيل تكون هي ملامحها غير فيها شبه بسيط مستحيل تكون هي بعدين هي خاله بالابتدائي وش بيجيبها للمتوسطه المهم طنشت وطلعنا للفصول وجات الفسحه .
وأشوف لكم ذيك الخاله اللي تشبه خاله...... تجي بخطوات واااثقه وبأبتسامه جانبيه وحاجب مرفوع بأختصار نظرة منتصر ومنتقم
تجي وتمد يدها وتسلم علي وتقول جواهر ؟قلت لها اي قالت ماعرفتيني وانا كلي ذهول الصوت صوت خاله...... بس الشكل مو شكل خاله........ قالت ها كيفك اللحين وانا مذهوووووله بجد اقول لها الحمدلله بخير وانتي ترفع كتفها بكل فخر انا الحمد لله بخير وكأنها تقول لي ( شوفي وين كنت ووين صرت بسبب كلمتك اللي جرحتني💔) واقصم بالله يا بنات ان رجعت ٢٠ سنه لورى نحفت يمكن اكثر من ٢٠ كيلو ماني مصدقه كيف نقصت ٢٠ كيلو في ٣ شهور كيييف 😰
واسمع وحده من معلمات المتوسطه تسألها عن طريقتها الكل مصدوم ومذهول . اتذكر انها قالت كانت تمشي العصر كله وتسوي الدايت الكيميائي تذكرونه ذا الدايت الكيميائي طلع هبه قبل اكثر من ١٥ سنه طريقته حرمان ..💜 للأمانه فرحت لها على الانجاز اللي وصلت له في ٣ شهور كان هدفها انها تصدمني انها تنتصر عليا
وانا مازلت مقهوووره وافكر طول الاجازه بالكلمه اللي طلعت من فمي بدون قصد وندمت عليها في لحظتها .
والله من ذاك اليوم الى الان ودي اقول لها والله اسفه يا خاله ....ماكنت اقصد جد ما كنت اقصد اقولها ويشهد علي الله اني احبك من كل قلبي واعتبرك مثل امي
جلست اسأل نفسي ليه ربي لمن غلط غلطه وحده وبدون قصد وهو يعلم اني ماقصدتها ليه على طول انفضحت وانتشرت الكلمه وخسرت بسببها انسانه اعزها؟
كنت اسأل نفسي هالسؤال دائما
وعرفت ان الله يعلم اني شخص كويس وغلطت الشاطر بجبل يبي يأدبني يبي يعلمني ان ابشع شي بالكون ذكر اخاك بما يكره
وان الابشع انك تهين شخص حتى لو عدوك عشان تلاقي رضى الناس وتلاقي من يضحك لك ويصفق لك 💔
يبي يعلمني ان يا جواهر انتي شخص كويس لا تسمحي لكلمه تريدي بهى رضى عباد الله تخسرك دنياك واخرتك ..💜
ما اكذب واقول من بعد هالغلط ماغلطت ابدا لا انا بشر واذكر غلطاتي كلها لانها بمجرد ماتخرج من فمي تحرقني اكثر من انها تحرق الطرف الثاني الله يغفرلي ويغفر لمن اسأت له💜
Read more
فيني سعاده لاتوصف لاني بحج السنه ذي ان شاء الله الله ييسر امري وامركم فحبيت اعطيكم قصه على السريع قبل ...
Media Removed
فيني سعاده لاتوصف لاني بحج السنه ذي ان شاء الله الله ييسر امري وامركم فحبيت اعطيكم قصه على السريع قبل اطلق اللحيه واقصر الثوبامزح امزح بس احب التعليق واحب التنكيت واحب اضحك واخليكم تصحكو لاني بتطوع بعد الحج وماعاد امزح معكم الفرحه خلت الفيوز الي في راسي تضرب المهم الله يجعني فداكم لاتعصبون ... فيني سعاده لاتوصف لاني بحج السنه ذي ان شاء الله الله ييسر امري وامركم فحبيت اعطيكم قصه على السريع قبل اطلق اللحيه واقصر الثوب😂😂😂امزح امزح بس احب التعليق واحب التنكيت واحب اضحك واخليكم تصحكو لاني بتطوع بعد الحج وماعاد امزح معكم😅 الفرحه خلت الفيوز الي في راسي تضرب المهم الله يجعني فداكم لاتعصبون بس بصير متشدده😀وسامجه زي بعض المتشددات الي اصمقو راسي بتعليقاتهم😉 بقعاء تصوع العدو 😏بقول لكم قصه عني عندي عمه الله يطول بعمرها اخت ابوي الله يرحمه كانت تتمناني لولدها الكبير ومااراد الله قبل تخطبني له جاني نصيبي وتزوجت قبل شهر افصحت لي عن مابداخلها لي بطريقه مضحكه المشكله اني سفيهه في وقتها ولا ادري عن مكنونها المهم تزوجت ومااراد الله اني استمر في زواجي بعد فتره قصيره رجعت لاهلي ولا تطلقت الا بعد ماكملت اكثر من سنه ببيت اهلي رفضت واصريت ماأرجع وصار الي صار و بعد طلاقي وقبل انتهاء العده تقولون الخطاب مثل الذباب وراء الباب وابويا يهش فيهم 🤗قصدي انهم جو ومايجوز وقت عدة المطلقه اني اوافق الزبده عمتي الي قلت لكم زوجت ولدها الكبيربعد ماانخطبت وقبل اتزوج ويوم عرفت اني عند اهلي خططت انها تاخذني لولدها الثاني وخطتها فشلت😎لان ابوي الله يرحمه عطا كلمه لواحد غيره وانا مالي كلمه لاوافقت ع الاول ولا الثاني🤐ماكله تبن ولا اقدر افتح فمي وقتهاعيب البنت😌تتكلم الحين البنات هم الي يخطبون ويسوون باتمان على ماجد المهندس😜😁الله يخلف على ايامنا بخيرالمهم خلصت العده وملك لي ابوي على زوجي الحالي ونسيت السالفه الي صار لها اكثر من خمس وثلاثين سنه تقريبا ودايم اشوف عمتي ماقد قالت لي شي ويوم رحت لها قبل شهر انبسطت بشوفتي ومسكتني عندها للعشاء واكرمتني الله يكرمها ب الجنه ومع السوالف ترجيتها تجي تبات عندي يومين واجلسها في غرفتي الشعبيه واسعدها قد ما اقدر لاني احبها لله وفجأة وبدون مقدمات قالت الله يلعنش🤔بصراحه كلجت وقلت استغفري ياعمه قالت إلى الف قلت هاه قالت بصوت حاد اقول الله يلعنش😁ضحكت وخجلت قلت ليه ياعمه ايش زعلك انا غلطت بشي والله اني احبك وانا صادقه قالت لوتحبيني كان اخذتي واحد من عيالي وجلستي معي ⁦☺️⁩مدري هو مدح او ذم او ايش ماعندي رد سكت عن الكلام المباح لين رجعت عن الفصله حقتها قلت اشفيك زعلانه قالت ياحسرتي كل ماجيت اخطبش لواحد من عيالي لقيت فيش محاكيه وانقهر قلت هاذا نصيب ياعمه يمكن لو انا زوجة ولدش كان منتي تحبيني للأمانه حلفت انها تحبني في كل الحالات الله يحبها نصيب كل وحده لازم يصيبها الله يقسم لنا ولكم في طيب في زماننا ذا كل شئ يخوف😪بعد الحج بصير داعيه😇 🙈دعواتكم
Read more
الـبـآرت ٣٥٦.. _____⚜️<span class="emoji emoji1f499"></span>. الجادل:هيون تعالي جنبي هيا:لا ياقلبي مالي نفس بالعافيه عليكم طلعت ...
Media Removed
الـبـآرت ٣٥٦.. _____⚜️. الجادل:هيون تعالي جنبي هيا:لا ياقلبي مالي نفس بالعافيه عليكم طلعت الدرج قبل قحطان ام سالم قامت من غداها وراحت عنده قحطان:وش فيك يمه ام سالم:وش فيكم متزاعلين؟ قحطان:لا وش ذا الكلام ام سالم:هيا مو طبيعيه اليوم اكيد فيها شي ياويلك ان عرفت انك مزاعلها لا اطردك ... الـبـآرت ٣٥٦..
_____⚜️💙.
الجادل:هيون تعالي جنبي
هيا:لا ياقلبي مالي نفس بالعافيه عليكم
طلعت الدرج قبل قحطان
ام سالم قامت من غداها وراحت عنده
قحطان:وش فيك يمه
ام سالم:وش فيكم متزاعلين؟
قحطان:لا وش ذا الكلام
ام سالم:هيا مو طبيعيه اليوم اكيد فيها شي ياويلك ان عرفت انك مزاعلها لا اطردك من البيت
قحطان ضحك:يمه وش فيك مافي شي بينا
ام سالم:رح المطبخ تلقى غداكم على الطاوله خذه معك
قحطان:الله يطول بعمرك ويخليك لنا
راح المطبخ اخذ صحن الغداء وطلع فيه لشقتهم
دخل الشقه هدوء وصوت هيا بالحمام
جلس على الكنب وشغل التلفزيون
___⚜️💙..
اخذت الشريط معها للحمام وجلست تناظر فيه
هيا:ممكن يصير كلامها صح!! يارب مايكون صح مابي من الحين خلاص هونت مابي اشوفه
حطته بالدرج وفتحت المويه غسلت وجهها
ثم تراجعت بقرارها وفتحت الدرج
هيا:طيب اجرب حظي زي ما قالت واذا ماطلع حمل اروح افحص وش فيني لاني تعبت من الارهاق والخمول
قلبته يمين ويسار بحيره
هيا:بس كيف استخدمه! اول مره بحياتي اشوفه اسأل قحطان! لا غبيه تبينه يضحك عليك مالي الا الجازي
حطته بالدرج وقفلت عليه وطلعت
شافته يناظرها وواضح انه سرحان
جات جلست جنبه وانتبه لها
قحطان:امي شايله لك من غداهم كلي
هيا:وانت
قحطان:انا تغديت مع عمر
هيا:اهاا طيب انا مالي نفس ما كان اخذته
قحطان:ماحبيت ارد امي، بعدين ليه مالك نفس وش فيك
هيا:مافيني شي ابروح انام
قحطان مسك يدها:قبل تروحين اجلسي بكلمك شوي
هيا:نعم
قحطان:المفروض انا اللي ازعل ومن حقي بس قلبي مايقوى
هيا:انا ما خنتك عشان تزعل مني قلت لك كل شي صار بالصدفه بعدين لو ابي عبدالله ماكنت تركته وتزوجتك
قحطان:هيا انا ما اشك فيك انا واثق بتربيتك لكن وش بيكون وضعك لو تشوفيني واقف مع بنت كنت احبها من قبل بالامانه
هيا:بغار اكيد وبعصب وبكسر الدنيا فوق راسك بس انت همشتني ماسويت ولا شي من هذا حرقت قلبي بسكوتك
قحطان:انا كفيتك اذاي عارفه لو متكلم معك البارح ماراح يكون خير
هيا تنهدت بتعب:والحين رضيت؟
قحطان:لا باقي زعلان بس حالك خلاني اشفق عليك
هيا:وش فيه حالي مافيني شي
قحطان:ابد بس وجهك يقول غير كذا
هيا:تعبانه لاني مانمت
قحطان:ولا اكلتي انا عارفك عشان كذا مافي حركه من هنا قبل ما تاكلين الصحن هذا كله
هيا شهقت:كله!! مجنون تبيني اموت
قحطان:ماقد سمعنا احد مات من اكل
هيا:بتسمع اذا ماتركتني
قحطان:انتي كلي وبعدين يصير خير يمكن اغير رايي
هيا:كل معي ماحب اكل بروحي
قحطان:طيب اباكل معك
قام المطبخ اخذ ملاعق وبيبسي ورجع
قحطان:يلا قولي بسم الله
اكلت وهو اكل معها على الخفيف ثم اخذ يشرب البيبسي
___
وقفت💙..
Read more
مالك توه بيضمها جاء مشعل شهق بصمت و رجع تخبأ تالا:وخر عني في احد جاء مشعل تقدم شوي:اسف مدري تالا:لا ...
Media Removed
مالك توه بيضمها جاء مشعل شهق بصمت و رجع تخبأ تالا:وخر عني في احد جاء مشعل تقدم شوي:اسف مدري تالا:لا خلاص بروح داخل مع ايلاف تالا راحت بسرعة مالك:ليش جيت؟ مشعل غمز:خربت عليكم مالك راح:لا ايلاف:وين كنتي؟ تالا:اتمشى ايلاف:وين رتيل؟ تالا:بعدين اقولك ايلاف:طيب امشي عند عزيز دخل ... مالك توه بيضمها
جاء مشعل شهق بصمت و رجع تخبأ
تالا:وخر عني في احد جاء
مشعل تقدم شوي:اسف مدري
تالا:لا خلاص بروح داخل مع ايلاف
تالا راحت بسرعة
مالك:ليش جيت؟
مشعل غمز:خربت عليكم
مالك راح:لا
ايلاف:وين كنتي؟
تالا:اتمشى
ايلاف:وين رتيل؟
تالا:بعدين اقولك
ايلاف:طيب امشي
عند عزيز دخل ع رهف معصب و سكر الباب بقوة
رهف:بسم الله
عزيز مسكها من شعرها بقوة:بسرعة تكلمي
رهف:ااايي شعري اتركني
عزيز:ليش تسوين كذا؟
رهف:هي قالت لي انها تبي تلعب عليك و قلت لها عادي
عزيز عطها كف:و ليش تسوين كذا انا مو اخوك يا حيوانة؟
رهف:لا مو اخوي
عزيز:كلي زق
رهف:طيب عرفت وش صار؟
عزيز:لو اقدر اقتلك كان قتلتك
رهف:اقول انقلع من غرفتي
عزيز بدأ يضربها بجنون
رهف تصرخ
دخل ابو عزيز:بنتي وش مسوي فيها؟
ام عزيز:يووو وش صار؟
عزيز:بنتك قليلة ادب و اذا ما تربت انا اربيها
ام عزيز:ليش وش مسوية
رهف:كل الموضوع صديقتي لعبت عليه بس
عزيز:الله ياخذك انتي وياها
ابو عزيز:جيبي جوالك و كل شي عندك مسحوب لمدة شهرين
رهف:لا يبه
عزيز ابتسم بخبث و انتصار و طلع
عزيز يحاول يتصل على رتيل
رتيل:الو؟
عزيز:وينك؟
رتيل:بالبيت،ليه؟
عزيز:لا بس اسئل، وش تسوين؟
رتيل:جالسة بكرسي الحديقة
عزيز من الفرحة سكر بوجهها
رتيل:الوو الوو حمدالله و الشكر شفيه؟
عزيز بنفسه:اخيراً بقول لها
عند عبير
زياد:وين رايحة؟
عبير:عند مالك لان عندهم تالا و مابيها تقرب منه
زياد:تالا؟بجي معك يلا بوصلك
عبير استانست:يلا
عند تالا
مشعل مسكها على جنب:وش كنتي تسوين مع مالك لحالكم و انتي تقولين انكم انفصلتوا؟
تالا:ولاشي!
مشعل:كان شوي و بيضمك؟!
تالا:لحظة ضعف
مشعل:كذابة للحين تحبون بعض بس تكابرون اتركوا كبريائكم ذا عشان ما تندمون
تالا:بلا سماجة مشعل
مشعل:طيب بكيفك يلا امشي نفلها
وصلت عبير:مالك؟؟مالككك؟
مشعل يقلد صوتها:ماءلك ماءلك
تالا:ههههههههههههههههههههههههههههههههه
زياد:دوم الضحكة
تالا ناظرته و هي خايفة و تغيرت ملامح وجها
مالك:وش جابك
زياد بسخرية:حبي الاول جابني؟
مشعل:من تقصد؟
زياد بسخرية اكثر:تالا حبيبت قلبي!
نتابع....
توقعاتكم؟؟؟
Read more
" المستشفى " الا نزل مناف الاغراض ودف الممرض عنها بعصبيه : هيييييييييه لاتنااافخ عليهااا لا اقبركك ...
Media Removed
" المستشفى " الا نزل مناف الاغراض ودف الممرض عنها بعصبيه : هيييييييييه لاتنااافخ عليهااا لا اقبركك هنا !!! انفعل الممرضض بعصصبيهه الا دفه مناف اكثر ع ورا !!! بوسط صدمه الممرضه !! الممرض ب انفعال مسك مناف من ياقتهه بقوهه ب يضضربهه الا تدخــلو الموجوديـن مسكــوه وابعـدوهم عن بعـض الدكتور ... " المستشفى "
الا نزل مناف الاغراض ودف الممرض عنها بعصبيه : هيييييييييه لاتنااافخ عليهااا لا اقبركك هنا !!! انفعل الممرضض بعصصبيهه الا
دفه مناف اكثر ع ورا !!! بوسط صدمه الممرضه !!
الممرض ب انفعال مسك مناف من ياقتهه بقوهه
ب يضضربهه الا تدخــلو الموجوديـن مسكــوه
وابعـدوهم عن بعـض
الدكتور بعصبيه : مالقيتو تتهاوشون الا هنا ! شايفينها
حلبه مصارعه ؟؟ مستشفى هذا اذا تبون اذكركم!! لف ع الممرض : روح لشغلك يالله وبيتفاهم معك مدير
المستشفى شوي !
طالع الممرض بحده ب مناف ثم لف ومشى بقهر!
تفرقو الناس عن حولهم
الممرضه بحده : كنت بتتسبب لي بمشكله
لف مناف عليها رفع حاجبه بدهشه : نـعـم ! الحين ذا
ينافخ عليك وانتي ساكته ! ماستغرب لو مد ايده شكله
عاجبك اهانته لك !
تنرفزت الممرضه من اسلوبه : انا عندي لسان واقدر ادافع
فيه عن نفسي واخذ حقي م يحتاج فزعتك وبطولتك
مو كل شي ينحل ب مده الايد وتفرد عضلاتك ي استاذ !! مناف بقهر منها : افرد عضلاتي ؟ تدرين شلون؟
عساه يتوطاك ويلعن خيرك انا وش دخلني !!
خيراً تعمل شراً تلقى
اخذ سله الفطور معه ولف
الممرضه : دقيقه ع وين !! تجاهلها مناف بدون م يلف عليها وكمل طريقه : لجــهــنم !! الممرضه بقهر من اسلوبه : تحرقك ان شاءلله !! مريٰض !! التفتت وراها ومشت بنزفزه
دق مناف باب الغرفه وفتحه شوي تنحنح : خالتي ام فهد !
قامت ام فهد وتغطت : حياك ي يمه حياك ادخل
_ " بيت فهد "
فتح عيونه بشويش رجع غمضهم ب انزعاج لما حرك راسهه
حس بالالم برقبتهه رفع راسه بشويشش حط ايدهه ع رقبته
الا لحظه م يطالع بصدمه انه كان منسدح بحضنها !! قعد لجزء من الثانيه مفهي بدون استيعاب !! شلون كان نايم بحضنها؟ رمش بصدمه! الا قام عن السرير
وطلع : انت وش سويت ي فهد !!! معقوله اني كنت نايم
بحضنها؟؟ بسم لله بديت م احس بنفسي اخخخ
انت غبي والله غبي الحين عطيتها امـ.. الا التفت ع وراه لما فتحت باب الغرفه الا هي ابتسمت
ب بتسامه هاديه : صباح الخير
عقد حواجبه لوهله صد ومشى للحمام " يكرم القارئ "
الا وقف ولف عليها ؛ شوفي اللي صار البارحه ترا
كنت تعبان ومو حاس بنفسي مدري وش اللي كان ببالي
لا تتأملين عبـ.. الا سكت لما شاف ضحكتها : ليه تضحكين ؟
اريج بضحك ؛ ليه متوتر ؟؟ فهد : مو متوتر !!! اريج : الا كانك خايف !
رفع حاجبه بدهشه ؛ نعم !
اريج : شفيك هد اعصابك م صار شـ.. الا مشى لهاوقرب ووجهها بوجهه : بديتي تهلوسيـ.. الا ســـكـــت لــما بـــُاستـه من خـــده جـــمٰــد بمكــانـه بصـدمـه!! ، ،
،
الراعي الرسمي لهالاسبوع @om.mooon.1234 خلطات ام عبدالله للتسمين وابراز الخدود والارداف
Read more
تخرجت من الثانوي ممتازه جداً متوسطة الجمال لكن جداً نظيفه مرتبه احب الطبخ وماهره فيه...تخرجت من ...
Media Removed
تخرجت من الثانوي ممتازه جداً متوسطة الجمال لكن جداً نظيفه مرتبه احب الطبخ وماهره فيه...تخرجت من الثانوي وجتني ماما فرحانه ان قريب لي خطبني كانت تخبرني وكانها تقول مافيه تفكير خلاص ...قلت ابفكر قالت وين تفكرين هو منهبل يبيك قلت وبابا قالت قال شاوريهاطيب ماما شاوريني تزوجت ورحت بمنطقه غير ... تخرجت من الثانوي ممتازه جداً متوسطة الجمال لكن جداً نظيفه مرتبه احب الطبخ وماهره فيه...تخرجت من الثانوي وجتني ماما فرحانه ان قريب لي خطبني كانت تخبرني وكانها تقول مافيه تفكير خلاص ...قلت ابفكر قالت وين تفكرين هو منهبل يبيك قلت وبابا قالت قال شاوريها😒طيب ماما شاوريني😒
تزوجت ورحت بمنطقه غير عن اهلي .. عشنا مابيننا مشاكل لكن دايم يتمسخر على جمعات الحريم الاستراحات والمناسبات وغالباً يرفض وعادي ماكنت اعترض احاول معه لكن ما اسبب مشاكل جبت عيالي ..وتخرجت من الجامعه بصعوبه مع اني كنت متفوقه بالثانوي.كل اجازه اطلع عند اهلي بطلب منه ..قبل سنتين بعيد الفطر وداني لاهلي برمضان ورجع وليلة العيد جو اهله كلمته مره مرتين جواله متقفل لما اذن الفجر اتصل قلت وينك قال انا تعبان يمكن هالعيد مااجي ..ماكنت مرتاحه بس عادي خلص العيد رجعوا اهله كلن رجع بعد عشر ايام جا كنت على اتصال معه بالواتس فقط لما اتصل ابكلم مايرد بعد ربع ساعه يتصل علي كنت ملاحظه هالشي وقلت له وكان يصرف الموضوع .. المهم اخذنا ورجعت وعلى كلامه مشتاق ومدري ايش انا ماني من طبعي افتش لكن شفت رساله من الواتس برا واحد مرسل له هذا انا راجع وحاط علم دوله عربيه مشهوره بالفساد 😒
فتحت الجوال اقسم بالله ماتحملت الصدمه كان مسافر ايام العيد وشفت صور له مع حريم جالسه على رجوله ويرقص معها واشياء مخزيه كرييييهه
طلع علي تفلت في وجهه وصرخت لحد ما اغمي علي قسم بالله جلست ثلاث ايام على مويه فقط
مافيني اكل ولا انام كرررهته وكرهت اهله واهلي
كرهت حتى نفسي صرت شرسه طويلة لسان مع الجميع واولهم هو .. ابعدت عن العالم واقتربت لعيالي بس بس عيالي💔 تغير شكلي نحفت حيل ما قلت لاي احد ابداً ابد الى الان لما رحت لاهلي بابا شافني انصدموا من شكلي اصرو يسوون لي تحاليل عن سبب ضعف جسمي
انا ما اقدر انفصل عنه انا زي اللي بحلقه موس
لا اقدر اشكي ولا انفصل لكن هو اكرررهه احتقره ادعي انه يموت او يتعذب ودايم اقولها بوجهه تزوج روح عنا ما ابيك اكرهك انت مجرد الة صرف فقط لكن قلبي يكرهك مااا احبك سنتين ونص حاول فيني بس انا كارهته موب حب فيني بس ما ادري ليه متمسك ويبغاني ارضى لازم ارضى قلت ما راح اسامحك لا بالدنيا ولا الاخره ويوم القيامه انت خصيمي انا اكرهك لانك وسخ
انتهت قصتي عندكم لكن بالحقيقه ما زلت اعيشها الله يكتب لي الاجر ويمرض كل رجل يخون زوجته بالحرام جعلهم المرض اللي ماله طب ..
Read more
. #زوجيات_مملكة_الأنوثة_المجانيه #مملكة_الانوثه_التدريبية تقدم لك #مجاناً و #حصرياً #طريقة_حل_المشاكل_الزوجيه . . . ⚜حبيبتي كل زوجه لديها الكثير من المشاكل مع*زوجها.* ولكن...!! اولآ/لا بد من تفويض الأمر لله في كل امر وتكثيف #الدعاء في اوقات الإجابه بان يسخر الله لكي ... .
#زوجيات_مملكة_الأنوثة_المجانيه
#مملكة_الانوثه_التدريبية
تقدم لك #مجاناً و #حصرياً
#طريقة_حل_المشاكل_الزوجيه
.
.
.
⚜حبيبتي كل زوجه
لديها الكثير من المشاكل مع*زوجها.*
ولكن...!!
🌈اولآ/لا بد من تفويض الأمر لله في كل امر وتكثيف #الدعاء في اوقات الإجابه بان يسخر الله لكي زوجك .
🌈ثانيآ /لا بد ان تصلحي ما بينك وبين الله حتى يصلح الله لكي ما بينك وبين العباد.
🌈ثالثآ / في بعض الأحيان تخطأ الزوجه خطأ كبير وهو تعلقها المبالغ فيه بالزوج مع انه المفروض ان #القلب يكون معلق بالله وحده ولذلك تعاقب المرأه بتسلط هذا الزوج أو بسقوط الستر الذي كان يستر به امام زوجته فتظهر عيوبه وزلاته امام الزوجه فيحدث النفور.
✍رابعآ / عتاب الزوج لإهماله من أفظع الأخطاء التي ترتكبها الزوجه في حقها.
🚫لا تعاتبي وحاولي ان تتمتعي بالمميزات وحاولي مدح التصرفات الإيجابيه للزوج تأكدي أنه سوف يكررها لكي يحصل على المزيد من المدح والتقدير .
وبمرور الوقت سوف يتعود على شخصيتك الجديده الإيجابيه الحبوبه .
👌🏻لا بد من اعطاء الرجل احتاجاته من التقدير والإحترام والإمتنان والإستحسان لتصرفاته ولكن إذا لم يجد ذلك معك سوف يبحث عنه خارج البيت حتى لو واحد صاحبه وصاحبه ده بيقدره هاتلاقيه بيكلمه بكل زوق ورقه وساعتها هاتزعلي طب ليه.
💫 لازم يشوفك مبسوطه وسعيده ومتألقه وشيك ومشغوله بحاجات كتير ....
سيبيه يدور عليكي وساعتها لا تمتنعي عن الحديث معه لكن لازم يحس انك قويه وواثقه في نفسك وفي نفس الوقت رقيقه وصوتك ناعم وحركاتك تشعره بأنكي انثى مش واحد صحبه..
👨🏻‍💼الرجل طفل عنيد بلاش تعندي معاه عشان هايتعبك
الهدوء الهدوء وضبط النفس
اعتبريها تمرين لضبط النفس
وكل ما تمسكي نفسك وما تعصبي
🎁كافئي نفسك بحاجه حلوه بتحبيها شيكولاته مثلآ بجد هاتحسي بثقه بالنفس رهيبه وأنك عندك اراده وكمان هاتكسبي وده واحترامه .
📢 أهم حاجه ما تستعجليش النتيجه
#الصبر الصبر الصبر
وسوف يسخره لك الله
القادر على كل شيئ.
🌹منقول للفائدة
Read more
 #Repost @lawyer8863 with @get_repost ・ عمر الشريف رغم أنه دار العالم كله ، وقابل أساطير الجمال ...
Media Removed
#Repost @lawyer8863 with @get_repost ・ عمر الشريف رغم أنه دار العالم كله ، وقابل أساطير الجمال في هوليوود وايطاليا وفرنسا، لم يحرم نفسه من أي شيء في الدنيا.. لكن عندما سألوه بعد ما تخطى السبعين : ماذا تتمنى ؟ قال أتمنى لو انني لم أنفصل عن فاتن حمامة .. ونادم لأنني طلقتها ..ولم أحب في حياتي أحدا ... #Repost @lawyer8863 with @get_repost

عمر الشريف رغم أنه دار العالم كله ، وقابل أساطير الجمال في هوليوود وايطاليا وفرنسا، لم يحرم نفسه من أي شيء في الدنيا.. لكن عندما سألوه بعد ما تخطى السبعين : ماذا تتمنى ؟
قال أتمنى لو انني لم أنفصل عن فاتن حمامة .. ونادم لأنني طلقتها ..ولم أحب في حياتي أحدا غيرها .. حين طلقت فاتن كنت اظن انني سأنساها عندما تحيط بي جميلات العالم.. لكنني لم استطيع .. لم يملأ أحد مكانها .. تربعت هي في قلبي ومنعت غيرها من دخوله حتى بعد افتراقنا..
فكرة الانسان الذي يسكن روحك مهما كان بعيد. القرين.. التوأم.. الجزء الذي لا تعرف كيف تكمل من دونه.. وتشعر بأن هناك شيء ينقصك وتضيع من دونه ولا شيء يعوضك عنه ..
الشعلة التي تحمي قلبك من التجمد .. ولهذا لم يصمد عمر الشريف طويلا بعد فاتن حمامة
تدهورت صحة عمر الشريف اخر ستة شهور بعد وفاة عشيقته وحبه الوحيد رغم انهما مطلقان منذ اربعين سنة .. يوم وفاتها قال ( وفاة فاتن حمامة قضت علي واعتبر نفسي الأن في المحطة الاخيرة من حياتي) ..
قبل وفاته بشهرين اصابه الزهايمر ولم يتذكر اي شيء لا اعماله ولا افلامه ولا انه ممثل لا شيء .. لا شيء اطلاقاً إلا فاتن حمامة .. كانت الشيء الوحيد الذي يتذكره .. حب صادق في زمن أصبح فيه الحب عملة نادرة .. لم يستطع الزهايمر ان يهزم حب عمر لفاتن .. أكل الزهايمر من عقله خلايا كل شيء وأبقى على حبه لفاتن ،في المستشفى كان يردد ( هي فاتن عاملة ايه ومابتزورنيش ليه )
كانت متربعة وسط قلبه... عشق سرمدي
رحمهما الله ..
.
عادة لا أحب أن أضع في حسابي أي شيء لا يعنيني، أو لا يعبر عني وعن آرائي وشخصيتي وما أحب ..
ولكن اليوم لفت إنتباهي هذا البوست وحبيت أشاركه معاكم، يمكن لأنني من أيام المراهقة كنت من محبي عمر الشريف ولأنه اليوم أيضا يصادف ذكرى مولده ال86 .
اتأثرت بالصورة وبما كتب تحتها،، يمكن لانها عززت يقيني الذي كان وما زال بقناعتي الوحيدة التي لم تتزعزع في ظل كل الظروف والتجارب اللي مررت بها في حياتي وظل كل الانتقادات والمهاترات والمناقشات مع مِن حولي حول وجود الحب الحقيقي والحب الكبير في الحياة ❤️
كنت وما زلت أقول بأنني أحب الحب وأؤمن بوجود الحب الحقيقي وكذب من يقول بأن أحد يستطيع العيش بدون حب!! طبعا انا أتكلم عن الحب بجميع صوره ومعانيه..
بالفعل مِن يجد في حياته حب حقيقي فليحافظ عليه، ولا يفرط فيه، لأن الحب نعمة عظيمة ومحظوظ من يحصل عليها في حياته حيث أن هناك الكثير من البشر عاشوا وماتوا ولم يحبوا وينحبوا ولم يشعروا حتى بإحساس الحب ولا شو رايكم؟! #عمر_الشريف
#فاتن_حمامة
#عمر_الشريف_بطل_أيامنا_الحلوة
Read more
مالك مش باين ليه؟ قلبك تايه من مدة كبيرة خايف تتكلم ليه في عيونك حيرة وحكاوي كتيرة متغير ياما عن زمن ...
Media Removed
مالك مش باين ليه؟ قلبك تايه من مدة كبيرة خايف تتكلم ليه في عيونك حيرة وحكاوي كتيرة متغير ياما عن زمن قافل على قلبك البيبان حبيت وفارقت كام مكان عايش جواك إحساسك كل يوم يقل وتخطي وخطوتك تذل من كتر ما أحبطوك تمل فين تلق دواك بتودع حلم كل يوم تستفرد بيك الهموم وكله كوم والغربة كوم والجرح كبير مبتديش ... مالك مش باين ليه؟ قلبك تايه من مدة كبيرة
خايف تتكلم ليه في عيونك حيرة وحكاوي كتيرة
متغير ياما عن زمن قافل على قلبك البيبان
حبيت وفارقت كام مكان عايش جواك
إحساسك كل يوم يقل وتخطي وخطوتك تذل
من كتر ما أحبطوك تمل فين تلق دواك
بتودع حلم كل يوم تستفرد بيك الهموم
وكله كوم والغربة كوم والجرح كبير
مبتديش حاجة اهتمام أهلا أهلا سلام سلام
بقا طبعك قلة الكلام ومفيش تفسير
قصاد الناس حزننا مكشوف
وأهو عادي عادي محدش في الدنيا دي
يتعلق بشي إلا وفراقه يشوف
كل اللي معاك في الصورة غاب وطنك والأهل والصحاب
كم واحد ودع وساب من غير أسباب
شايف في عينيك نظرة حنين بتحن لمين ولا مين
طول عمرها ماشية السنين والناس ركاب
مع دقة عقرب الساعات بتموت جوانا ذكريات
عشمنا قلوبنا باللي فات ونسينا نعيش
كان مكتوب نمشي الطريق ونفارق كل مدى شيء
أتسرق العمر بالبطيء ورسي على مافيش
Read more
ما له أعياه النضال بدنى وروحى ليه مشتهية ود مدنى ليت حظى سمح وأسعدنى طوفة فد يوم بى ربوع مدنى كنت ...
Media Removed
ما له أعياه النضال بدنى وروحى ليه مشتهية ود مدنى ليت حظى سمح وأسعدنى طوفة فد يوم بى ربوع مدنى كنت أزوره أبويا ود مدنى وأشكى ليه الحضرى والمدنى آه على حشاشتى ودجنى وحنينى ولوعتى وشجنى دار أبويا ومتعتى وعجنى يا سعادتى وثروتى ومجنى يـا لقلب بالهموم حبكــا طرفه مسهد عيشته ديمه بكا كم تـــألم ... ما له أعياه النضال بدنى
وروحى ليه مشتهية ود مدنى
ليت حظى سمح وأسعدنى
طوفة فد يوم بى ربوع مدنى
كنت أزوره أبويا ود مدنى
وأشكى ليه الحضرى والمدنى
آه على حشاشتى ودجنى
وحنينى ولوعتى وشجنى
دار أبويا ومتعتى وعجنى
يا سعادتى وثروتى ومجنى
يـا لقلب بالهموم حبكــا
طرفه مسهد عيشته ديمه بكا
كم تـــألم بالنوى العبكا
وكم ذكركم وفكره كم ربكا
حين سألنا حاوى الوصب
من خمـايل قـرية القصب
قالوا جات سيرتك على النصب
ونحن بين الروضة والقصب
صنفه بعدها قالن ان تصب
تربط الأحلام مع الخصب
كان حبيبنا وحاشا ما نصبى
ومن زمان فارقنا وهو صبى
تانى ما سمعنا انقطع خبره
يا حليلم طشوا ما اتخبروا
واحدة فيهن قالت انجبروا
فقر أبونا وخدمة النبرو
الكنانة أكرمت نزلى
وأغدقت من خيره كل زلى
إن حييت أو مت فى الأزل
ده مقدر طبعه فى الأزل
غايته نجتم نفثتى الخطرت
بى تحية من حشاى شطرت
للتدور والطارية والما طرت
سلاما ما الغصون خطرت
Read more
ياعظيمه كل شين له حدود وله نهاية لكن أنتي ما وقفتي عند حدك ياعظيمه استلذيتي بطعناتي واخذتيها هواية كن ...
Media Removed
ياعظيمه كل شين له حدود وله نهاية لكن أنتي ما وقفتي عند حدك ياعظيمه استلذيتي بطعناتي واخذتيها هواية كن مالك حربتن توجع وطعنات اليمه اه ليتك ماتماديتي بطعنات البداية لين صار لكل طعنه بالحشا معنى وقيمه الله يبيحك ولكن كيف في اغرب رواية تكتبين الحب كذبه والهوى دقه قديمه وأنتي إلى كل مالدت ... ياعظيمه كل شين له حدود وله نهاية
لكن أنتي ما وقفتي عند حدك ياعظيمه
استلذيتي بطعناتي واخذتيها هواية
كن مالك حربتن توجع وطعنات اليمه
اه ليتك ماتماديتي بطعنات البداية
لين صار لكل طعنه بالحشا معنى وقيمه
الله يبيحك ولكن كيف في اغرب رواية
تكتبين الحب كذبه والهوى دقه قديمه
وأنتي إلى كل مالدت عيونك في المرايه
ما لمحت ألا اليتيم إلى خذت قلبه يتيمه
واليتيمة في اليتامى مالها حق الوصاية
الوصية عودها الغض ونواياها السليمة
لكن أنتي صار لك حق الوصاية والولاية
واستبديتي وشدوا البدو واضحيتي مقيمة
ما رحلتي لين حطمتي بما فيه الكفاية
عاقل حب الجنون وصوت نارك في هشيمه
استبحتي حرمه المجنون بدراك وعناية
والتفتي له بعقلك وارتكزتي في صميمه
امتلكتي غاية لو كان ماله فيك غاية
وانتصرتي في عيونه واعترف لك بالهزيمة
من كثر ما يعشقك ماقالك بالحب رأيه
خايف الأيام لاتطلع عواقبها وخيمه
في طريقك كل ماكنه لمس درب الهداية
تاه ودروب الحياة المستقيه مستقيمة
تايه بصري ومن جابه لبيت الله تايه
عذر من غمض بعين وعينه الأخرى كريمة
فدوتك مافات من الأيام والي عاد جايه
يا بعد عمر مخا سيره معك عندي غنيمة
انتي الفارع بقد وجد واسماء وكناية
من عشق مثلك يجوز من الهوى وشداد ريمه
ليه لا وأنتي بحسنك في ذوات الحسن ايه
لاذهب لاماس لاياقوت لاحجار كريمة
شاعر له مع هل الرايات في المر قاب راءيه
كل ما هبت هبوبك فلها قدر وحشيمه
سامحك من ألف باب ذنب ألي مالانهايه
واستباحك عن خطاه وكل طقه بتعليمه
يوم قلتي اعطني حريتي أطلق يدايه
ما ذخر عن وجهك الا طعنتين في صميمه
Read more
سامي يسوي نفسه خايف : لا تبشر تبشر طال عمرك اللي تبيه يصير و التفت ل ريما و يسوي نفسه معصب: ما تستحين تقولين ...
Media Removed
سامي يسوي نفسه خايف : لا تبشر تبشر طال عمرك اللي تبيه يصير و التفت ل ريما و يسوي نفسه معصب: ما تستحين تقولين لابوتس كذا ريان اللي جاب رقم بسمه ارسل لها مسج: انا ريان ولد عمك ابيك ف موضوع ضروري اتمنى ما تتضايقين بس قومي و بدق عليك بسمه قرت المسج و ناظرت هننوف و قامت و دخلت داخل د الغرف استنت دقيقه و دق ... سامي يسوي نفسه خايف : لا تبشر تبشر طال عمرك اللي تبيه يصير و التفت ل ريما و يسوي نفسه معصب: ما تستحين تقولين لابوتس كذا
ريان اللي جاب رقم بسمه ارسل لها مسج:
انا ريان ولد عمك
ابيك ف موضوع ضروري
اتمنى ما تتضايقين بس قومي و بدق عليك
بسمه قرت المسج و ناظرت هننوف و قامت و دخلت داخل د الغرف استنت دقيقه و دق ريان
بسمه: هلاا
ريان: امم بسمه شخبارك
بسمه: تمام ، وش الموضوع
ريان: امم بصراحةة و من غير مقدمات انا احب هنوف
بسمه انصدمت لكن فرحت ححييل و باستغراب: طيب و ليه تقولي هالكلام تحبها تقدم لها
ريان: عارف بس عندي مرابطة بعد يومين شهر و اسبوع بس و بصراحةة انا كنت اقول بعد ما ارجع بس لما سمعت انها انخطبت ووافقت خفت فقلت لو هي ما عندها خلاف عليّ تنتظر لما اخلص مرابطة
بسمه: خلاص راح اقولها ، تامرني ب شيء ثاني
ريان: مشكورهه ما قصرتي و سوري ع الازعاج
بسمه سكرت منه و دقت على هنوف قالت لها بسرعه بسرعه تعالي داخل
زينه: ايش عندهم كل شوي دخلت وحده
مريم: الله يعلم شيسون بناتكم داخل
الجده بصرامه : شنو يسون يعني؟؟ بنات و يبون يسولفون براحتهم فيها شيء
مريم ما علقت
هديل: بس لا صدق هنيف و بسيم صايرين كله يروحون بروحهم ترى اذا اجتمعو بنات الادبي يشكلون مصيبه ى ضحكت
سارا: تعترفين انكم مصايب
مناهل: شفيهم شفيهم بنات الادب ترى ما ارضى
ريما: اوه اوه مناهل تبين ادبي انتي؟
مناهل: اي بدرس زي بسومةة علم نفس
هديل: و الله مب اسمه علم نفس اسمه سحر
تدخل ثاني: شدعوهه شدعوهه
سارا: و الله ما تشوفها اذا جينا نتكلم تقعد تقول فلانه انتي اصلا كذا تحسين و سويتي كذا لانك تحسين بكذا
منال: تطبق دراستها علينا و ضحكت
سمّو: طيب هي كذا تدرس يعني
حمد: يخي شعليكم انتو مناهل ما عليك دخلي علم نفس او اي تخصص تبينه المهم تحبينه عشان تبدعين فيه

عند محمد كان يتمشى على البحر و يفكر بكرهه عمليته الدكتور يقول مافي نسبة نجاح للعمليهه عشان كذا كتب كل املاكه اذا توفى ل تركي -عطاه ورقتين قبل لا يسافر ورقه تثبت ان لو مات محمد تركي هو الوارث الوحيد و وورقه وصية لتركي- رجع لغرفته بالمستشفى و قرر يشيل الافكار من مخه و يرتاح
داخل المزرعة
هنوف/ انقلعي انا بطلع زين
بسمه: ريان كلمني
هنوف تعفست ملامح وجهها : طيب و يعني
بسمه: مو انتي تحبينه
هنوف بكبرياء : من قال اصلا نسيته خلاص
بسمه: طيب و لو تقدم لتس
هنوف: بسمه بتتكلمين عدل و لا شلون
بسمه: كلمني ريان بكره بالليل بيطلع لمرابطةة و بيخصلها بعد شهر و اسبوع و قالي قوليلها لا توافق على اي شخص لان يحبك و يبي يتقدم لك الا اذا انتي ما تحبينه ف براحتك .
.
يتبع.
Read more
ام لارا:بنتي والله فيها شيء ابو لارا:يا... وما امداه يكمل كلمته الا والجوال يرن رد:الوووو ....:الو ...
Media Removed
ام لارا:بنتي والله فيها شيء ابو لارا:يا... وما امداه يكمل كلمته الا والجوال يرن رد:الوووو ....:الو انت محمد ال.... ابو لارا بخوف:ايه!!ليه؟ ...:.تعال مستشفى ال... وراح وتعرف وسكر راح ابو وام لارا للمستشفى وعرفوا ان احمد ولارا بالمستشفى ام لارا طول الوقت تبكي وتدعي وابو لارا ملتزم ... ام لارا:بنتي والله فيها شيء
ابو لارا:يا... وما امداه يكمل كلمته الا والجوال يرن رد:الوووو
....:الو انت محمد ال....
ابو لارا بخوف:ايه!!ليه؟
...:.تعال مستشفى ال... وراح وتعرف وسكر
راح ابو وام لارا للمستشفى
وعرفوا ان احمد ولارا بالمستشفى
ام لارا طول الوقت تبكي وتدعي
وابو لارا ملتزم الصمت
طلع الدكتور
الدكتور:انتو اهلها للبنت
ابو لارا: ايه والولد زوجها وش فيهم
الدكتور:البنت ما صار لها الا كسر باليد وجروح قليله والولد الله اعلم بحاله ادعوله هو بالعنايه
راح الدكتور
وابو وام لارا زعلانين على احمد راحو عند لارا شافتهم وقالت بخوف:وين احمد
ابو وام لارا طالعوا ببعض بحزن
لارا:مات صح؟
ابو لارا:ي قلبي هو اللحين بالعناية ومحتاج دعواتك
لارا صارت تبكي
ومرت الايام واحمد دخل في غيبوبه ومرت شهرين واحمد ما صحى
::::::::
لارا تدخل الغرفه ومعها ورد مثل كل يوم تقعد عند احمد وتحكي له كل شيء صارلها باليوم بالتفصيل الممل
حطت الورد على الكمودينه وجلست على الكرسي ومسكت يده ودموعها تنزل:يا الله عاد حمؤدي بلا دلع وقوم شهرين ما سمعت صوتك والله حياتي بدونك ما تسوى، وبدت تحكي كل شيء صار لها في هذإ اليوم
لارؤ وهي شابكة يدها بيده وتقول:احمد اذا تسمعني شد على يدي الله يخليك
حست بشي يشد على يدها وقالت بعدم تصديق:حبيبي انت صحيت شد على يدي مره ثانيه وشد احمد مره ثانيه راحت نادت الدكتور وبعد ربع ساعه طلع:الحمدلله على سلامته
لارا بفرح:الله يسلمك اقدر ادخل؟
الدكتور:اي اكيد اختي تفضلي
لارا دخلت بفرح ودموعها على خدها:حبيبي
شافت احمد مفتح عيونه ويطالع بالسقف
قربت منه بخوف:احمد؟
احمد لف عليه وابتسم:عيونه
لارا:آه بس فديت هآلصوت وحشتني
احمد:ابي ماء
راحت بسرعه جابت له ماء وشربته
احمد:تسلمين اخ ي ظهري

لارا:احببببببببك وامؤت فيك واعشقك واهواك واتنفسك وحياتي من دونك لاشيء
احمد:اخ ي القهر لو اني مو تعبان كان وريتك شغلك
لارا ضحكت بنعومه:هههه
احمد خق على ضحكتها
لارا باسته بخفه على خده:وش فيه حبيبي سرحان في مين
احمد:لارا لا تخليني اتهور
لارا قامت من بعدها وترسله بوسه في الهواء وتجري برا
احمد:هههه فديتها
لارا كلمت اهلها وقالت لهم وجو عند احمد وسولفوا نص ساعه بعدين راحو
لارا قالت انها بتكون مرافقه لاحمد
لارا:احمدوووه وخر بجلس
احمد:خييير لا يكون اصغر عيالك انا وكمان نامي على الكنب ما في مكان هنا
لارا بجرائه:هين ي المعفن هذا جزاتي كنت بجلس في حضنك واسولف معك مو انام اف حسود وراحت على الكنب
احمد انقهر ويقول بنفسه"غبي غبي"
احمد بصعوبه قام عندها شافها نامت:لارا قومي اعرف انك مانتي نايمة
Read more
لايك قبل تقرين<span class="emoji emoji1f49c"></span> جود: هي راموه اخوك يبغاك تحت راما بأرتباك : ياويلي الحين يبغاني ادخل عليه أسماء ...
Media Removed
لايك قبل تقرين جود: هي راموه اخوك يبغاك تحت راما بأرتباك : ياويلي الحين يبغاني ادخل عليه أسماء : اهدي مو حلوه تدخلين عليه وانتي كذء مرتبكه راحت راما وأهي مرتبكه خالد : يلا دخلنا انفتح الباب شمت ريحة عطره تستقبلها ارتعشت ودخلت واهي تحس خطواتها ثقيله سامي كان جالس على جواله أول ما سمع ان الباب ... لايك قبل تقرين💜
جود: هي راموه اخوك يبغاك تحت
راما بأرتباك : ياويلي الحين يبغاني ادخل عليه
أسماء : اهدي مو حلوه تدخلين عليه وانتي كذء مرتبكه
راحت راما وأهي مرتبكه
خالد : يلا دخلنا
انفتح الباب شمت ريحة عطره تستقبلها ارتعشت ودخلت واهي تحس خطواتها ثقيله
سامي كان جالس على جواله أول ما سمع ان الباب انفتح رفع عيونه وفهى بها شكلها كانت مرت مستحيه ومشبكه أيدينها ببعض
دخلو ولبسوها الشبكه
جلست معه دقايق واهي تحسها ساعات من قو الاحراج المهم اخذ رقمها وكذء
عند البنات~
جت سديم تركض واتجهت قبال اسماء وبخوف وتتنفس بقوه من الركض: تكفين تعالي لمى برا طاحت على راسها من فوق الزحليقه واكلمها ما ترد،أسماء فزت بسرعه وراحت ركض والبنات كمان أسماء جتها ورفعتها وحطتها بحضنها وصارت تعطيها كفوف خفيفه وتنادي بأسمها
دخلو داخل ووسدحتها على الكنبه وجابت عطر وخلتها تشمه لعل وعسى تصحى
لمى واهي تفتح عيونه بشوش وترجع تغمضها فجاءه صررخت:…
الكل اجتمع عليها لمى صارت تتنفس بسرعه
أسماء بصراخ وكانت تبكي:بعدو خلوها تتنفس
جت ام رعد: يمه بنتي وش بها دقت على رعد وجاء واخذوها للمستشفى
أسماء كانت جالسه وتبكي الكل كان مستغرب منها ومن خوفها اللي زايد عن حده للبنت اللي ما تعرفها
راما جتها وضمتها: بس حبيبتي انتي ليه كل ها البكاء
أسماء شدت عليها ومن بين بكاها: راما وربي اهي والله نفس كل شي انا خااايفه
راما واهي تمسح على شعرها: بس حبيبتي الحين تتصل ام رعد وتطمنا
#ساره_العصيمي
#توقعاتكم!؟ اسسسسفه مليون مرره على التأخير بس جتني ظروف وما قدرت اكمل😊؟! توقعاتكم شنو بيصير بلمى!؟ قريتي اكتبي تم😢
٢٠لايك=بارت
#روايه #رواية #روايات #تمبلر #تمبلرات #افتار #افتارز #عرب #عرب_فوتو #فوتو #فولو #رمزيات #السعوديه #النصر #الهلال #الاتحاد #هشتاق #اكسبلور #صور #صوره #تصوير #غرد_بصوره
Read more
- فَمن ولي وِلاية يقصد بها طاعَة الله، وإقامة ما يُمكِنه مِن دينِه، ومَصالِح المُسلمين، وأَقامَ ...
Media Removed
- فَمن ولي وِلاية يقصد بها طاعَة الله، وإقامة ما يُمكِنه مِن دينِه، ومَصالِح المُسلمين، وأَقامَ فيها مايُمكنه منْ تَرك المُحرَّمات، لَم يؤاخَذ بِما يعجزُ عنه، فإنَّ تَولية الأبرار خَيرٌ للأُمّة مِن تَولية الفجّار. . ومَن كانَ عاجِزًا عن إقامةِ الدِّين بالسُلطان وَالجِهاد، ففعل ما يَقدِرُ ... -
فَمن ولي وِلاية يقصد بها طاعَة الله، وإقامة ما يُمكِنه مِن دينِه، ومَصالِح المُسلمين، وأَقامَ فيها مايُمكنه منْ تَرك المُحرَّمات، لَم يؤاخَذ بِما يعجزُ عنه، فإنَّ تَولية الأبرار خَيرٌ للأُمّة مِن تَولية الفجّار.
.
ومَن كانَ عاجِزًا عن إقامةِ الدِّين بالسُلطان وَالجِهاد، ففعل ما يَقدِرُ عَليه، مِن النَّصيحة بِقلبه، والدُّعاءَ للأمّة، ومَحبَّة الخَيرِ وأهلِه، وفعل ما يَقدِرُ عَليه مِنَ الخَير، لَم يُكلَّف بِما يَعجِزُ عَنه، فإنَّ قَوامَ الدَّينِ بالكتابِ الهادي، والحَديد النّاصرِ كَما ذَكَرَهُ الله تعالى.
.
.
.
السياسة الشرعية في إصلاح الرّاعي والرَّعيَّة / لشيخ الإسلام ابن تيميَّة (ت٧٢٨هـ)
مع تعليقات العلامة ابن عثيمين
(ص٤٦١-٤٦٢)
.
#الجواهر_والدرر
Read more
. حسبي على من كان في عيني ملاك حسبي على من كان... أشبه... بالقمر وينك... أنا تايه... أبي أشرب... ...
Media Removed
. حسبي على من كان في عيني ملاك حسبي على من كان... أشبه... بالقمر وينك... أنا تايه... أبي أشرب... دواك دام الألم... كل يوم... بعيوني... شهر وش غلطتي... قولي أنا أرجو سماك وشلون تقسى وانت ساحرني سحر جرحي كبير... وطعنتك تكبر.. معاك وشلون. تنساني... وتحفرلي... القبر حسبي على نفسي... ... .
حسبي على من كان في عيني ملاك
حسبي على من كان... أشبه... بالقمر

وينك... أنا تايه... أبي أشرب... دواك
دام الألم... كل يوم... بعيوني... شهر

وش غلطتي... قولي أنا أرجو سماك
وشلون تقسى وانت ساحرني سحر

جرحي كبير... وطعنتك تكبر.. معاك
وشلون. تنساني... وتحفرلي... القبر
حسبي على نفسي... أنا ميت رضاك
حسبي عليك لساني. ما ينطق سطر

ميت... أنا. والكل... بعيوني.... هلاك
أقطع... وريدي واشرب.. السم الأشر

أنهيتي روحي والنفس.. ضايع وراك
أبكي. ودمعي فوق... خدي... كالنهر

ليه الجفا... والعين. ما تلمح... سواك
ليه... القسا دامك... تناسيتي.. العمر

أبكي.. وأبكي.. والبكا... هاين.. معاك
دمعاتي.. هانت... والدمع.. يقهر قهر

بقلمي
Read more
الملازم: يامحمد ممكن أعرف ليه كل شوي تكرر نار نار وش هالنار ؟ محمد: أنا فكري متشتت وذاكرتي تعبانه ...
Media Removed
الملازم: يامحمد ممكن أعرف ليه كل شوي تكرر نار نار وش هالنار ؟ محمد: أنا فكري متشتت وذاكرتي تعبانه أتمنى أكمل حديثي لأذكر لك كل شئ بعد ما ضرب رأسي الجني قصير القامه دخلت في عيبوبه وشعرت بعدها بأن شخص يبكي فوق رأسي فتحت عيني فوجدت ناصر فرحت فرح شديد وضممته لصدري فقلت له يا ناصر هل نحن بحلم أو علم ؟ فقال ... الملازم: يامحمد ممكن أعرف ليه كل شوي تكرر نار نار وش هالنار ؟
محمد: أنا فكري متشتت وذاكرتي تعبانه أتمنى أكمل حديثي لأذكر لك كل شئ

بعد ما ضرب رأسي الجني قصير القامه دخلت في عيبوبه وشعرت بعدها بأن شخص يبكي فوق رأسي فتحت عيني فوجدت ناصر فرحت فرح شديد وضممته لصدري فقلت له يا ناصر هل نحن بحلم أو علم ؟ فقال ناصر وهو يبكي بشده وينظر لقدمي لا أدري ، وعندها رأينا طفل صغير ينظر إلينا وهو يبتسم عمره تقريباً 7 أو 8 شهور والغريب في الأمر أنه كان يحادثنا ويقول من أكل الخبز وشرب الماء الذي كان هنا ؟ لماذا تأكلون وتشربون أكلي ؟ فأنصرع ناصر في الأرض وهو ينتفض بشده عندما رأينا الطفل يأخذ التراب ويأكله ويضحك فقلت للطفل والله أننا نحبكم ولا نريد لكم الأذى ولاكن لماذا تأذوننا فقال لي الطفل الذي يأتي لبيوتنا ومساكنا أخر الليالي يتحمل قدومه نحن لا نأذي إلا من يأذينا هل تريد أن أسكن بداخل جسدك النحيل ؟ عندها لم أشعر إلا بالخوف والحزن لا أدري هل أنصت لهذا الطفل أم أهتم بأمر ناصر الذي ينتفض ويقول كلمات غريبه لا أفهمها والدم يخرج من فمه ؟ وفجأه رأيت الطفل يطير ويضحك بضحك طفولي هستيري ، دعوة الله أن ينجينا لا نعرف الأيام
ولا الساعة ولا نرى إلا أشكال ترعبنا وتزيدنا خوف لم أشعر بالراحه إلا عند النوم كان كل شئ محزن ومخيف وفجأه فقد ناصر وعيه وسمعت صوت يتكلم من داخل أعماق ناصر صوت طفل يقول لي هل تعلم يا محمد لماذا لم نسكن جسدك حتى الأن ؟ فلم أعد خائفاً صرت أحادثهم وأتبادل الحديث معهم ولاكن أنصدم بعض المرات عندما أرى أشكال موحشه منهم ، فقلت للطفل لا أدري لماذا ؟ قال لأن صديقك ناصر خائف جداً ولا يذكر ربه ولأنه هو من بدأ في الحديث والتحدي لمن يأتي إلينا معه ولاكن أنت جريمتك أكبر من جريمة ناصر وهي أنك قتلت إبن إمرأة من قومنا كان نائم عند سيركم في الجبل صديقك ناصر نريحه من الألم والخوف عندما يفقد وعيه ولاكن أنت نريد أن نقوم بكرمك وضيافتك فسكت هذا الصوت فجأه وبعدها ضعفت قواي وأنهلك جسمي وعرفت أن مصيري الهلاك وضعت رأسي على الخلف وأنا أنظر لقدمي وأبكي وبدون مقدمات وجدت أماي إمرأة جميلة جداً يغطي ذا شعر طويل بجانبها رجل قصير القامه طوله شبرين أو أقل يملأ وجهه الشعر عيناه شديدة الإحمرار
دخلوا وجلسوا أمامي كانت المرأة تنظر إلي نظرات غريبه جداً لم أجد لها تفسير وكان الرجل القصير جالس على كتفها الأيسر وينظر إلي بشده واكنت تمسح على رأس هذا الرجل فنظرت إلي وقالت لا تتعجب من الذي تراه لأنك في عالم أخر عالم من أقدم العصور من قبل أن تخلقوا يا هذا وأكملت حديثها وهي........ -
-قريت؟اكتب تم
Read more
عنود : تستهبلين أتأخرتي! لمى : كلهم من سعود !!! عنود : سعود ؟ 😕 لمى حكت لها وش صار عنود: هو اصلا ما يحظر ...
Media Removed
عنود : تستهبلين أتأخرتي! لمى : كلهم من سعود !!! عنود : سعود ؟ 😕 لمى حكت لها وش صار عنود: هو اصلا ما يحظر حصص يوم الخميس لمى : غريبه طيب ليه بنت من اول ثنوي : انتي لمى صح ؟ البنت الجديده لمى: اي البنت : كيوووووت لمى : ؟؟🌚 البنت : بناات تعالوا شوفوا البنت الجديده جو عندها ٣ بنات من اول ثنوي و اجتمعوا ... عنود : تستهبلين أتأخرتي!
لمى : كلهم من سعود !!! عنود : سعود ؟ 😕 لمى حكت لها وش صار
عنود: هو اصلا ما يحظر حصص يوم الخميس
لمى : غريبه طيب ليه😅 بنت من اول ثنوي : انتي لمى صح ؟ البنت الجديده 😍😍😍 لمى: اي 😳 البنت : كيوووووت 😍😭 لمى : ؟؟🌚 البنت : بناات تعالوا شوفوا البنت الجديده 😍😍 جو عندها ٣ بنات من اول ثنوي و اجتمعوا حولها : يختي وزينها كيوت 😍😭😭 البنت الاولى : انا اسمي سارة
لمى : انا لمى ☺️ سارة : ادري 😍 وحدة من صاحبات سارة اسمها ليلى : بنات ما تشبه احد 😐 سارة : الا والله تشبه احد 😀 بس مين 😀 ليلى : تش-
دخلت الاستاذه : يلا كل وحده على كرسيها
جلسوا كل البنات
أستاذه انتصار : بنات اول ثانوي هذي لمى ال.. طالبه جديده
كلهم التفتوا عليها
لمى : وأت ذَا؟😐 أستاذه انتصار : يلا عشان الطالبة الحلوه الجديده خذوا اليوم فراغ😊 كلهم صرخوا
جت ساره و صاحباتها جلسوا قدام لمى
ساره : اسمعي لمى لو تبغين اي شيء تعالي عندي انا زي اخت طيب؟😍❤️ لمى : طيب☺️ بس عادي أسالك سؤال؟
ساره : اكيد اي شيء
لمى : فصلي مو متقبلي ما ادري ليه و مني عارفه وش اسوي 😥
ساره : اممم كذا دائم ترا حتى حنا اذا جت بنت جديده او حتى ولد كذا لازم الفصل كله يقلب عليها او عليه بس يمديك تيسوين شيء تخلينهم يحبونك او يتقبلونك
لمى: وشو 😅 سارة : فكري انتي ! زي مثلا صادقي المشهورين في فصلكم زي سعود مثلا
لمى: لا لا مستحيييييل انا مع ذَا البزقه !
ساره : طيب .... اممم .... سوي عزيمه و أعزمي كل احد !
لمى : لا لا فكره مره خايسه ! و بعدين انا ما آمون عليهم
ساره : طيب انتي فكري معي 😑
لمى : لو أني اعرف كان ما جئتك 😅 وحده من صاحبات ساره :آخترعي لهم لعبه والعبوها مع بعض او اي شيء زي كذا
لمى : فكره والله! 😀👏🏼 ساره : طيب عندك لعبه جديده محد يعرفها ؟! 😕 لمى : اي ما عليك عندي اللعبه المناسبه 👌🏼😍 خلص اليوم و رجعت لمى لبيتها اتغدت و دخلت غرفتها أخذت شور و غيرت ملابسها مسكت جوالها و دقت على هيفا كالعاده يعني مافي اي رد الجوال مفصول دقت على بيتها نفس الشيء مافي اي رد طلعت من غرفتها و هي متضايقه وكانت متجهه للملحق دخلت لمى الا لقت عبدالعزيز و نواف و الغريب بالموضوع ان نواف كانت جالسه بحضنه بنت
لمى : ؟؟ وش السالفه 😀 من القمطه نواف دف البنت و عبدالعزيز قام من مكانه
عبدالزيز : للمى 😅 من زمان عنك ماشفناك
لمى : مين هذي !
عبدالعزيز : هذي
نواف : هذي اختي !
لمى : اختك ها ! مره واضح مره منطقي انها اختك
ركضت لمى و طلعت من الملحق دخلت على غرفتها و هي زياده متضايقه لهت نفسها بكم فلم
Read more
كنعيشو فواحد العقدة فواحد مولانا الهم و خصوصا حنا البنات ديالت الشكل و المظهر و خصوووووصا خصوصا ...
Media Removed
كنعيشو فواحد العقدة فواحد مولانا الهم و خصوصا حنا البنات ديالت الشكل و المظهر و خصوووووصا خصوصا الشعر.... دابا فمجتمعنا اللي شعرها رطب راها زوينة ،و الشعر كلما طوال حسن و كل ما زعارت الوحدة كلما حسن و خايبة الوحدة تخرج بشعرها ما ماشطوش ولا الوحدة ما تصاوبش شعرها، كاينة اللي تتحجب فالدار حتى ... كنعيشو فواحد العقدة فواحد مولانا الهم
و خصوصا حنا البنات ديالت الشكل و المظهر
و خصوووووصا خصوصا الشعر....
دابا فمجتمعنا اللي شعرها رطب راها زوينة ،و الشعر كلما طوال حسن و كل ما زعارت الوحدة كلما حسن و خايبة الوحدة تخرج بشعرها ما ماشطوش ولا الوحدة ما تصاوبش شعرها، كاينة اللي تتحجب فالدار حتى تمشي كوافيرة.
زيد عليها كنعايرو الواحد بشعرو ها "الكرديسة" "المنتوفة" "القرعة" "الشعكوكة" و كنشكرو بشعرو " هاديك الزعرة" "هاديك اللي شعرها رطب " "هاديك اللي ديما مرطباه" و ممكن نطيحو بشي وحدة لا قلنا " حيدليها الشعر و شوف كي تولي " ولا "دارت الحجاب غا حيت شعرها حالتو وا قوليها توري شعرها" المرض وصافي...و انا براسي كان شعري همي حيت ما رطب ما حرش ما مكريبي ما عرفت ليه
المهم
انا شعري كان طويل....ولكن بزاف على ما يكون هو مركز الاهتمام ديالي....حمقني و مقاتلا غا معاه.
كي نجمعو كي نغسلو كي نقادو....هم و صافي.
بصح ما سخيتش بيه و بكيت من حيدتو ...كيولي بحال شي حيوان مربيه و واكل وقتك....ولكن مع خرجت حسيت بحال شي حجرة حيدتها من على كتافي.
و المشكلة كنت مخلياه غا حيت الناس اللي قرابلي تيقولولي كيجي معاك...اما انا كن عليا نخليه كي الراجل.
المهم قرقبت عليه

فالاخير ماشي شعري هو اللي كيحكم عليا كشخص او كانسان لا؟خصوصا فاوربا...اما المغرب نهار كنت نقطعو و مع كنت ضعيفة بزاف و طويلة...مكيخليوش ليا ..ما كاين غا الله يعطيك صحيحتك.

وهنا للاسف التصاور و السوشل ميديا ما تتبينش الداخل ديال الواحد ...و عادي الواحد يحكم على المظهر.
ولكن معمر تخليو راسكم مقيدين بشي حاجة غير باش تعجبو الناس.
الواحد يكون مرتاح مع نفسو واخا يكون غليض ، قرع ، عرج ، تفتاف
ربي ما فرق الريوص غا باش كلا يلغي بلغاه
و اللي كيحاول يرضي بنادم...بنادم راه تا حاجة ما تتعمرليه عينو من غير تراب قبرو
#فينك #ا #عقلي #دابا #شحال #هادي
#اللي #مرتاح #فشي #حاجة #الخلى #يزدحو
Read more
- - - بكبره خلاص ولدي ناصر راح وهو اول ضحيه ثاني ضحيه هي بنتي صارت تقلد ناصر بكل شي لين ما جاي اليوم ...
Media Removed
- - - بكبره خلاص ولدي ناصر راح وهو اول ضحيه ثاني ضحيه هي بنتي صارت تقلد ناصر بكل شي لين ما جاي اليوم الثاني او جا اليوم المنتضر ايش الي صار ادري كثير منك يسال ايش الي صار بنتي بنتي انتحرت ايش سوت طعنت نفسها من قلبها بيني وبينكم حياتي تدمرت كل شي تدمر كل شي انتها خلاص صارت كل ذي الأشياء لأَنِّي ما صدقت ... -
-
-
بكبره خلاص ولدي ناصر راح وهو اول ضحيه ثاني ضحيه هي بنتي صارت تقلد ناصر بكل شي لين ما جاي اليوم الثاني او جا اليوم المنتضر ايش الي صار ادري كثير منك يسال ايش الي صار بنتي بنتي انتحرت ايش سوت طعنت نفسها من قلبها بيني وبينكم حياتي تدمرت كل شي تدمر كل شي انتها خلاص صارت كل ذي الأشياء لأَنِّي ما صدقت شخص واحد ليه.. لين ما جا يوم زوجتي وداد الغاليه على قلبي آآآه بس ما اقتر أُوصِّف لكم ذاك المشهد كانت قدامي بسرير واقفه وماتتكلم وهي واقفه وداد وش فيك هنا صار شخص يتكلم بلسان وداد كان يقول راح ندمر عليك كل شي حنا قلنا لك حياتك راح تتدمر وكل شي راح يتدمر لأنك ما صدقتنا هنا راح تكون نهايتك وهنا انا جالس اطالع وش الي صار هنا وداد أنقصت رقبتها قدام عيني كنت مصدوم مدري وش أقول حياتي تدهورت تدمرت ادري الحين كثير منك يقول وش الي صار لك وش تسوي انت حاليا انا حاليا احكي قصتي لأحد ادكاتره وللمعكم صاحبنا محمد مات بعد موتت زوجتي بعد أسبوع وانا حاليا احكي قصتي لدكتور نفسي دكتور مو راضي يصدقني ولا يفهمن وهنا انتهت قصتي .
اتمنا عجبتكم القصه 🙌🏻
لا تحرمني من لايك وكومنت ياعسل❣
لا ابيح أخذ أو سرقه القصه
-
-
-
Read more
‏🔄 Repost @abeer_al_d . . ليه عندهم سوني وأنا لا؟! ظاهرة الاستسلام لرغبة الطفل في اقتناء الأجهزة ...
Media Removed
‏🔄 Repost @abeer_al_d . . ليه عندهم سوني وأنا لا؟! ظاهرة الاستسلام لرغبة الطفل في اقتناء الأجهزة والتعامل مع الوضع وكأنه أمرٌ مفروغٌ منه، إن لم يكن حاجةً ملحة، والانقياد وراء رغبته وكأنه مكلفٌ بأمره وواعٍ لشؤونه، أمرٌ مؤسف وظاهرةٌ في ازدياد! . . فتجد الأب يرى أنه من الضروري أن يشتري لولده ... ‏🔄 Repost @abeer_al_d
.
.
ليه عندهم سوني وأنا لا؟! ظاهرة الاستسلام لرغبة الطفل في اقتناء الأجهزة والتعامل مع الوضع وكأنه أمرٌ مفروغٌ منه، إن لم يكن حاجةً ملحة، والانقياد وراء رغبته وكأنه مكلفٌ بأمره وواعٍ لشؤونه، أمرٌ مؤسف وظاهرةٌ في ازدياد!
.
.
فتجد الأب يرى أنه من الضروري أن يشتري لولده "آيفون X” -ولو كان هناك اختراع أحدث لما تردد في جلبه - وذلك لأن ولد عمه قد ابتاع جهازاً جديداً.. "وولدهم مب أحسن من ولدي"! إذا كان الله لم يكلّف الطفل بأوامر الشرع حتى يبلغ سن الرشد، فكيف نكلّفه نحن باختيار مسارِ حياته؟
.
.
ونرضخ بتنفيذ رغباته لمجرد أنه طلب وألحّ وبكى:
"أبي سوني تكفون، كل الناس عندهم" ! ‏عزيزي المربي..
‏كثيراً ما نسمع
‏"عيالي ما يطيعون أشيل السوني"
‏"عيالي رافضين يتركون الآيباد"
عجباً لمَ هذا الاستسلام؟
‏أنت القائد في التربية وليس أطفالك!
‏أنت الواعي بعواقب الأمور وليس هم!
و‏أنت المربي والمسؤول والمحاسب حتى يبلغوا الحلم، ‏وبالحزم والعزم ستقود أسرتك نحو النظام والتربية الصحيحة بإذن الله.
‏⁧ نعم بالحزم والنظام وعدم الاستسلام لرغباتهم مهما ألحّوا ومهما كثر المنجرفون لرغبات أبنائهم حولك.
والحزم يعني أن تضع أوقاتاً محددةً للاستخدام حسب العمر ومصلحة الطفل وصحته، تراقب المحتوى بدقة، وتختار ما يلائم أعمارهم من برامج وتطبيقات، وتطبق كل ما سبق دون تراخٍ ولا تهاون. ‏لا تستسلم للبكاء والصراخ والعويل والانهيار! ‏لا يهم
‏مرة.. مرتان.. ثلاثة.. عشرة.. ثلاثون.. ثم يعتاد..
‏كن أقوى لأنك أدرى بالمصلحة
‏لا تنتظر أن يفهم من نفسه فما زال إدراكه للمخاطر بسيطاً، فهذا دورك في التوعية والتقنين دون ضعف وتكاسل.
.
.
كن صديقاً لهم ورافقهم في لحظاتهم المهمة، واجعلهم يفخرون بأنهم يأتون من منزلٍ مختلفٍ مميز، له قوانين وأهلٌ واعون متفتحون يحبون أبناءهم لذلك يحمونهم حتى لو بدوا غرباء أو متشددين!
.
.
إنّ أعداد مشاكل التخاطب والنطق والاضطرابات اللغوية عند الأطفال في تصاعد، وحالات الاكتئاب والعزلة والانطوائية لدى الأبناء في تفاقم!
.
.
والسبب الأكبر واحدٌ لا ثاني له
أطفالٌ سُلموا أجهزةً ذكية لتمنحهم الذكاء -في اعتقاد البعض- فسلبتهم الذكاء وأشياء أخرى كثيرة.. إن أغلب الاستشارات التي تردني بعد التفحص والسؤال أجد التفسير واضحاً لا محالاً لعددٍ كبيرٍ من المشاكل، إنه الإسراف في التقنية والشاشات بأنواعها وغياب الوعي والرقابة!
.
.
منحوهم تلك الأجهزة ليتخلصوا من إزعاجهم أو ليفرحوا بانشغالهم أو محاكاةً لزملائهم، لتظهر فيما بعد مشاكل لا حصر لها، كانوا في غنىً عنه
مها عبدالله الحقباني
سبق - ٩ شعبان ١٤٣٩
Read more
دخل خالد وصوت مصعب وصله ابتسم بصوت عالي بمزح/ياعرب اشم ريحه غبار في الصاله مصعب فز وقف فهم انه يقصده ب الغبار ورد بـ المثل/ياعرب فيه ريحة دم فايحه في المكان خالد حضنه بقوه /هههههه توي جايك من غرفة العمليات مصعب/هههههههه شيفة ريحتك الله يعين زوجتك خالد يجلس جنب العنود/خل امك تدور لي على عروس العنود/لا ... دخل خالد وصوت مصعب وصله
ابتسم بصوت عالي بمزح/ياعرب اشم ريحه غبار في الصاله
مصعب فز وقف فهم انه يقصده ب الغبار ورد بـ المثل/ياعرب فيه ريحة دم فايحه في المكان
خالد حضنه بقوه /هههههه توي جايك من غرفة العمليات
مصعب/هههههههه شيفة ريحتك الله يعين زوجتك
خالد يجلس جنب العنود/خل امك تدور لي على عروس
العنود/لا الله اعفني من هذي المهمه بكره تدعي علي زوجتك اني اخترتها لك
خالد /الله لا يحدني عليك بدور من مريضاتي او دكتوراتي اللي ف المستشفى
عبدالرحمن/مالك الا كذا
مصعب رشف رشفه من الشاهي ونزله وبسؤال تقليدي لبجاد متجاهل فيه خالد /صف كم انت الحين يا بجاد
بجاد/ثالث ثانوي
مصعب/حلو مع ليث قد داومت مع ليث؟
بجاد/لا انفصلت
ارتفعت نظراتهم له بانتباه واستنكار
ما عدا عبدالرحمن اللي عنده علم
ليث/امااا ليه انت اللي فصلت ولا هم فصلوك؟
بجاد /هم
عروب/ليه
رشا بعد مقهوره من تصرفه معها في العصر/اكيد ضرب استاذه
بجاد بجمود/ايه
ليث بحماس/قووويه عاد وش هو دبلن كبدك فيه؟
بجاد /ماسوا لي شي كنت اتهاوش مع واحد من طلاب المدرسه متهمني بـ ‘سكت بتردد ثم اردف بكذب”بشي ماسويته وكبرت بيننا وتدخل الاستاذ يفرع فكسرت له خشمه بدون ما انتبه
العنود بانتقاد/هذا وانت مو منتبه وكاسر خشمه لو منتبه له وش بتسوي بتطعنه؟؟
بجاد ابتسم رفع عيونه لها بنظرات عجزت تفسرها ثم نطق بسخريه/لا ابشرك ان اللي انطعن “حرك يده بشكل آلي لمكان اللي انطعن فيه”
خالد انتبه ليده اللي على جنبه و بتفسير/يعني يوم جيتني مع امك اقصد خالتك وعجزت تساعدها كان بسبب جرحك يعني مو فشل كلوي؟
بجاد /هذاك عرفت السبب لعاد تفاول علي بالفشل الكلوي
خالد بفضول اكبر/كيف كان عمق الطعنه؟
بجاد/وش درى بجاد اهم شي اني حي
عبدالرحمن/الاسبوع الجاي بنزل لديرتك واعدل قرار الفصل عشان تقدر تكمل،
بجاد هز كتوفه بلا مباله فـ الموضوع معاد يهمه
ثم تذكر شي ورفع عيونه لخالد اللي كلامه حرك اشواقه لٓ امه منيرة
باِحراج/خالد مافيه موعد قريب لـ امـ اقصد خالتي عندك؟
خالد/لا انتهت مواعيدها عندي من بعد العمليه وتحول ملفها لمستشفيات تبوك
عروب/ليه وش كان مرضها؟
خالد عيونه على وجه بجاد اللي تجهم بضيق/عمياء ومعها جلطه بالقلب
معصب/لا حول هي الي ربتك؟
بجاد شتت نظراته باِختناق وملل من كثرة اسئلتهم
عبدالرحمن جاوب بدله/ايه هي اللي عاش عندها
عروب/من كان يطبخ لكم ويغسل ملابسكم وتنظيف البيت والاهم من يهتم فيها ؟
بجاد يوقف /انا اسوي كل اللي قلتي عليه…يلا انا بطلع
حل الصمت مع خروجه وكل منهم يسبح في فلك افكاره
المحصوره حول بجاد فقط
Read more
واقع يتيمهه .. م احلل تقرين بدون لايك وكومنتت .. ريفان: عادي اصير وحدهه منككم الارا:اي للامانه ...
Media Removed
واقع يتيمهه .. م احلل تقرين بدون لايك وكومنتت .. ريفان: عادي اصير وحدهه منككم الارا:اي للامانه لانو حسيت فيه رابط بينيا وبينكك ولازم تكونين مناا تالين: ما عندي مانع رسيل: اي م فيه شكك ريفان: اقولكم حاجهه البنات: قولي ريفاننن: دايم امي تقول لي لم يصير لي اي شي ف الحياه يحزن ان الله ياخذ منك ... واقع يتيمهه ..
م احلل تقرين بدون لايك وكومنتت ..
ريفان: عادي اصير وحدهه منككم
الارا:اي للامانه لانو حسيت فيه رابط بينيا وبينكك ولازم تكونين مناا
تالين: ما عندي مانع
رسيل: اي م فيه شكك
ريفان: اقولكم حاجهه
البنات: قولي
ريفاننن: دايم امي تقول لي لم يصير لي اي شي ف الحياه يحزن ان الله ياخذ منك ويعطيكك الله اخذ مني امي وابوي وعطاني اياكمم ترا انا والله ارتحت معكم مع اني م اعرفكم كثير
الارا:روحيي
رسيل: قلببي
تالين:عمريي
ريفان: زينكك والله
البنات: مب ازينن منكك
ريفان: طب ممكن نتعرف على بعض اكثر
تالين: اي بس لازم نزبط لنا جلسهه
الارا: يلا
وضبطو لهم جلسهه فوق السرير لانو كان سريرهم مرهه كبير
وضل يسوالفون لينن الساعه 11
بقولكمم قصه رسيل
رسيل: انا قصتي.... اكانت عند امي مشكله ف الهرمونات و وضلت تتعالج سنه تقريبا وبعدهه حملت كان حمله تمام ولم جاءت وقت ولدتهاا ولم ولدتت جاءها على طول نزيف حاد و دخلت العنايهه وبعد اسبوع تقريبا ماتت و ظليت مع ابوي لين خمس شهور وماتت و جابوني اهل ابويي هنا لانه م يقدرون يتحملون مسؤؤلتي وذا و جابوني هنا....
ريفان: عمريي والله عليككك الله يعوضك و تشوفينهم ب الجنهه ي رب
رسيل: امينن
ريفان: طب وانتي تالين
تالين: انا مااعرف شي حاولت اعرف من اهلي بس ماش ما فيه شي يثبت انو مين اهلي
ريفان: اخييه ان شاء الله تشوفينها ف الجنهه
تالين بكتت وقالت دامهم جابونيي ورموني ف الميتم انا ماابيهم وان شاء الله بجيب من بيقول ماما وبابا وما احتاج اقول لهم وضلتت تبكي
الارا نطت عندها: حبيبتي لا تبكينن والله م يتركك عبدهه وان شاء الله ياخذون جزاهمم وضمتهاا
نامو البنات ما عاد تالين و ريفان
ريفان: ليه م نمتي وش شاغل بالكك
تالين: اقولك شي دامي لم اجيب طاري اهليي افكر ليهه تركوني دامهم م يبوني ليه جابوني
ريفان: يمكن عندهم عذرا
تالين: وش العذر اللي بيغفر لهم هالشي اللي سواه فينيي
ريفان: م عندي ابدا رد للامانه معك حق
وحضنو بعض و ظلو يسوالفون
تالين: اسالك سوال
ريفان: اكيد قولي
تالين: ليه م ظليتي عند اهلك ابوك دامهم اغنياء والسبب اللي جيتي فيه الميتم
ريفان: لانو اهلي ابوي مب مهتمين فيني باختصار من يوم ماتو ابوي وامي الله يرحمهم وهم م يدرون عني ولا يسالون عني وفوق كل هذا جاتني جدتي و قالت لي جهزي شنطهه ي بنت.... بنوديك الميتمم لانك يتيمه ما لك مكان بيناا مكان هناكك و ما احنا فاضين لكك اصلا م عندنا وقت ولا ندري ش تسوين الله اعلم اخلصي بسرعهه رتبي اغراضكك عشان السواق بيوديكك
توقعاتكم للبارت الجايي وش بتكون ردت فعل
لا تبخل علي ب لايك وكومنتت .
Read more
بسام طبعا مثل ما ذكرنا ان هو مذيع و عنده برنامج معروف ما علينا كان يتمشى بالظهران لحاله و تجمهرو الناس ...
Media Removed
بسام طبعا مثل ما ذكرنا ان هو مذيع و عنده برنامج معروف ما علينا كان يتمشى بالظهران لحاله و تجمهرو الناس اللي يصور معه و اللي يقول اخيرا شفتك بالطبيعه الى ان جاو السيكورتي و طردوه تنرفز بسام ان مثلا يعني يقولهم تقلعى عن وجهي !!! و مع ذلك بعض الشباب طلعو من المجمع و تم يصورون معه و اللي يسولف و اللي يسأل الا ... بسام طبعا مثل ما ذكرنا ان هو مذيع و عنده برنامج معروف ما علينا كان يتمشى بالظهران لحاله و تجمهرو الناس اللي يصور معه و اللي يقول اخيرا شفتك بالطبيعه الى ان جاو السيكورتي و طردوه تنرفز بسام ان مثلا يعني يقولهم تقلعى عن وجهي !!! و مع ذلك بعض الشباب طلعو من المجمع و تم يصورون معه و اللي يسولف و اللي يسأل الا ان انسحب بسام و ركب سيارته و حرك ل بيت عزيز اخته قاصد منال بس لما راح قالت له نجلا انهم راحو ل سمّو
طبعا قعدو عبدالله و عبدالعزيز و منال و سمّو بعبايتها لان عبدالعزيز مو محرم لها بينما منال ام سالم الله يرحمها رضعتها و بكذا اخوان سموّ اخوانها و نفس الشيء ابوها .. تمّو يتناقشون و كيف صايره في قضية اختلاس و ان لازم سمّو و منال يتنبهون و ما يستعجلون و لما خلّصو
سمّو: حسبي الله نشف ريقي
منال: ههههههههههههههههه من جد حتى انا ،، بقوم اجيب مويه
عبدالله: الله يرزقك الجنهه -طبعا منال ماخذه راحتها في بيت عبدالله لان الكل محارم لها-
هنوف وافقت ع اللي خطبها بس التحاليل ما ضبطت و تنكسلت الخطبةة ، رياان طار من الوناسهه بس بعد ما صار عنده مرابطه شهر و اسبوع بس فكر بفكره و ان شاء الله تضبط
عبدالعزيز و كالعاده كلّم اخوانه و خواته و قالهم ان بيروحون للمزرعة كم يوم يغيرون جو لابوهم و قال للبنات يعذرونه و البر مافي و كان هذا الكلام يوم الاحد و و بيروحون للمزرعة الاربعا ، مرابطة ريان كانت يوم الجمعه انبسط ان بيقدر يروح معهم للمزعة لو يومين
يوم الاثنين بسام كلم منال و قال لها يبي يطلع معهم يغير جو كان يقصد مشاعل و مناهل معها بس مشاعل كانت تعبانه و طلعت منال و مناهل و بسام اما ثاني كان معزوم و اتفق معهم ان لو خلّص يجيهم بالسيارهه
مناهل: نبي الظهران
منال: بسام يا النحيس ابي اروح نومينيشن اصلح سوراتي
بسام: قلت لكم مشتهي فدركرز الراشد يعني الراشد
مناهل: ممملييقق اي صح صح
بسام يضحك و تغير موده ١٨٠ درجة -بنات عبدالعزيز يحبهم كانهم خواته- : شفيك شفيك
مناهل: ليه ما تنكرت؟
بسام باستغراب: ليه؟
منال: اي و الله اللحين ما نمشي خطوتين الا و -تغير صوتها- بسام نبي نصور معك بسام نبي نعزمك على كوفي بسام و بسام و تصير الطلعة لجمهورك مو لنا
بسام مماات ضححك و قالهم ان شنو يسوي ما يصير يقولهم لا
تركي كان يتمشى بعد ما ودى محمد للمطار ع البحر و يفكر محمد ليه سوى كذا ، شاف ريان و ثاني طبعا ثاني كان عازمه ريان لان يبي يشاوره بالفكرهه اللي بيسويها سلم تركي على ريان و عرّف ريان تركي على ثاني و قعدو يسولفون
ريان: غريبه العاده اشوفك مع عبدالله و محمد وينهم عنك .
.
يتبع 🌸.
Read more
البارت ٢٩ ☆ _ _ فهد-يبكي-: ماصدقت القاها يا نواف ماصددقتت وبالاخير؟؟؟ لييه طيب وش سويت اناا ؟؟ ...
Media Removed
البارت ٢٩ ☆ _ _ فهد-يبكي-: ماصدقت القاها يا نواف ماصددقتت وبالاخير؟؟؟ لييه طيب وش سويت اناا ؟؟ معقوله كنت حمل ثقيل عليهم لهالدرجه!! ليه سلمان حطني بدار ايتام؟ الحين يدورون علي بعد ماجحدوني ياليت عشان يبوني لكن عشان ... ااااههه احس بوجع يانواف .. لحظه لايكون حادث اهلي وموتهم مرتبط فيهم بعد ... البارت ٢٩ ☆
_
_
فهد-يبكي-: ماصدقت القاها يا نواف ماصددقتت وبالاخير؟؟؟ لييه طيب وش سويت اناا ؟؟ معقوله كنت حمل ثقيل عليهم لهالدرجه!! ليه سلمان حطني بدار ايتام؟ الحين يدورون علي بعد ماجحدوني ياليت عشان يبوني لكن عشان ... ااااههه احس بوجع يانواف .. لحظه لايكون حادث اهلي وموتهم مرتبط فيهم بعد ؟؟؟
نواف: أكيد مرتبط ؛ أجل ليه تبي تقتلك؟ ولكن قبل لا نستنتج خلينا نتأكد ونربط الامور ببعض *رن جوال نواف ورد * نعععم وش تبي ؟
رائد: لحظة ي نواف اسمعني ؛ ترا أنا مثلكم اليوم عرفت بكل شيء الشيء الوحيد اللي كنت أعرفه قبلكم هو إن إيلين تتعذب ومجبورة على كل شيء تسويه ..
نواف: طيب الزبده ؟ ليه اتصلت ؟
رائد: لإن ودي نجتمع الأربعه ونفهم السالفه أكثر من إيلين ..
نواف: هه ؛ قصدك نجتمع عشان تقتلو فهد صح !!! رائد: أنا اقتل فهد ي نواف ! كم سنه تعرفني ! اعتقد لنا خمس سنين نشتغل مع بعض لو إني بقتله كان قتلته وخلصت
نواف: ي حيوان كان قتلت بلحظتها !!
رائد: نواف ترى ما اتصلت عشان نتهاوش ! اتصلت عشان نتفاهم ؛ حسب كلام إيلين المستشفى مراقب وما تقدر تتصرف بأي حركه لذلك خلونا عاديين بكرا بالمستشفى وبعدها خلونا نتقابل بشقتي ونعرف ونتفق ع كل شيء
نواف: نفكر بالموضوع وأرد لك ..
- عند إيلين ورائد -
إيلين : اش قال لك ؟؟!
رائد: بيفكرو بالموضوع ويقررو
إيلين -ببكاء -: اش أسوي بنفسي ليتني اقتلني واتخلص من كل ذا
رائد: خلاص ي إيلين الحين انتي تراجعتي عن قرار القتل وتنفيذ المهمه ؛ وفهد ونواف عرفوا ميتك بس باقي ما عرفو باقي السالفه خلينا نرجع بيوتنا وبكرا نتقابل ونتفق على كل شيء ؛ حتى إن رفضو يقابلونا أنا معاكي ؛ لا تخافي .. إيلين : ط طييب ..
_
_
- عند فهد ونواف -
فهد: نواف تستهبل ! تبيني أروح لها بعد اللي سمعته ! ي نواف كانت تبي تقتلني !!!
نواف: قلتها بنفسك ي فهد .. كانت .. يعني بالماضي !
فهد: حتى ولو ! فكرة إنها كانت ناوية تقتل بني آدم بحد ذاتها تجلط ! م بالك لو إني انا ! إيلييين تغييرت كثثثييير ي نواف
نواف: على حسب كلام رائد إيلين مجبورة على كل شيء ..
فهد: كييف يعني ! تقصد أحد يهددها ؟!!
نواف: يمكن ! ليش لا .. لذلك خلينا بكرا نروح ونشوف
فهد: ط طييب ..
_
اليوم التالي
مر الدوام بهدوء ما بين تجاهل إيلين لنظرات فهد ونواف ؛ ومحاولات رائد للتخفيف عن إيلين وبنهاية الدوام الكل راح على شقة رائد بدون لا أحد ينتبه .. _
- بشقة رائد -
*الكل كان جالس وساكت ينتظر إيلين تتكلم وبعد خمس دقائق*
إيلين-بتوتر-: ءءااا ....
_
نهاية البارت ؛ توقعاتككم 🐼💜
Read more
لايك وكومنت ربي يسعدكم 
السلام عليكم بقولك قصتي انا لي شهر متزوجه وانا من عائله محافظه يعني نلبس العبايه والنقاب ما نكشف تزوجت رجل اعمال عمره 31 وانا عمري 23 المهم زوجي شوي متفتح يعني كل شي عنده عادي بعد الزواج سافرنا شهر عسل لامريكا وانا بالمطار كنت لابسه نقاب كان متضايق بس ما قالي شي بس كان واضح ... لايك وكومنت ربي يسعدكم 💓
السلام عليكم بقولك قصتي انا لي شهر متزوجه وانا من عائله محافظه يعني نلبس العبايه والنقاب ما نكشف تزوجت رجل اعمال عمره 31 وانا عمري 23 المهم زوجي شوي متفتح يعني كل شي عنده عادي بعد الزواج سافرنا شهر عسل لامريكا وانا بالمطار كنت لابسه نقاب كان متضايق بس ما قالي شي بس كان واضح عليه المهم يوم وصلنا بالطيارة نزل نقابي وقال خلاص احنا وصلنا وماله داعي انا سكت ما عرفت ايش اقول قلتله اوكي وجلست ثلاث ايام وانا لابسه عباتي وطرحه وما لبست النقاب بعدها جاني معصب يقول انا ما اقدر
‎امشي جنبك كل العالم تناظر فيني وجلس يومين زعلان علي ولا يطلع من الفندق يقول خربتي علينا شهر العسل ورحت ونزلت العباية والطرحه وكشخت يوم طلعت له انبسط وجلس يناظر فيني يقول ليه مخبيه هالجمال بالعبايه الحين اكيد اذا نزلت كل العالم تناظر فيك انا نصدمت من كلامه .. المهم نزلت كان وقت عشا قالي يالله نروح نتعشى والله امشي بالشارع كأني مفصخه ما علي ملابس والله جلست ساعه بالمطعم وقلتله بطني توجعني برجع للفندق يوم وصلت الفندق ارتفعت علي حرارتي ورحت للمستشفى كانت كل سفرتي بالفندق والمستشفى ورجعت للفندق ‎وقلتله انا ما اقدر اطلع كذا اول شي انا اخاف من ربي وهالشي حرام وجلس يهاوش انتي معقده وخربتي برنامجي انا ابيك معي كل ما اسافر وابي تكوني بجتماعاتي دايم اخوياي كل حريمهم تكشف وتكشخ وعادي الا انتي ليه وجلس يتكلم كثير بحكم شغله يبيني دايم معه وجلس يهاوش واخر شي قال يا انا ي العبايه وانا الحين محتاره ومدري ايش اسوي ساعدوني💔 #انتهى
.
الحساب برعاية جلسات جدتي .
عيشوا ايام زمان مع جلسات جدتي
‏ @sessions_grandmother
‏@sessions_grandmother
Read more
# انتظرتك ، عمري كله ، وانتي حلم ومرت الايام والله ، وانتي حلم ليه تأخرتي علي توهي مره واسالي كوني في غير الزمان ، والا في غير المكان كوني عمري ، عمري كله اللي باقي ، واللي كان انتظرتك عمري كله ، وانتي حلم كل نجمه شعشعت والقلب عتمه ، كانت انتي كل حرفٍ حرك شفاهي بكلمه ، عنك انتي وكل حبي اللي ... #

انتظرتك ، عمري كله ، وانتي حلم
ومرت الايام والله ، وانتي حلم
ليه تأخرتي علي
توهي مره واسالي
كوني في غير الزمان ، والا في غير المكان
كوني عمري ، عمري كله
اللي باقي ، واللي كان
انتظرتك عمري كله ، وانتي حلم
كل نجمه شعشعت والقلب عتمه ، كانت انتي
كل حرفٍ حرك شفاهي بكلمه ، عنك انتي
وكل حبي اللي مضى والحب قسمه ، منك انتي
كانوا الاحباب ظلك ، بعض احساسك ونورك
ما عرفتك يوم كلك ، ياللي في غيابك حضورك
انتظرتك عمري كله وانتي حلم
هذا إنتي ، قولي والله إنه إنتي
وين غبتي .. ! عني هذا الوقت كله
وين كنتي .. !
شيبت عيني طيوفك ، وما أصدق إني أشوفك
ياللي قلبي في كفوفك ، نقش حنا
وفي جديلك عطر ورد
آتمنى ، لو تكوني في فراغ اعيوني وعنى
وفي سموم ضلوعي برد
ليه تأخرتي علي .. !
وما طرى لك تسألي .. !
ليه نأخرتي علي ، وما طرى لك تسألي
إنتظرتك عمري كله عمري كله ، وانتي حلم ◦ •

#بدر بن عبدالمحسن
#بعد منتصف الليل .. 🌹
Read more
بمكان ما ، عند الحواري الفقيره والمتهدمه ببيت تعيش به الفيران اكثر من البشر منطوية بغرفتها وتتألم ...
Media Removed
بمكان ما ، عند الحواري الفقيره والمتهدمه ببيت تعيش به الفيران اكثر من البشر منطوية بغرفتها وتتألم من الضرب اللي جاها من ابوها وتنزل دموعها بسرعه تذكرت البنات اللي جو للحاره قبل فتره قارنت حياتها بحياتهم وناظرت غرفتها باشمئزاز بكت اكثر ودفنت راسها بين رجولها نوره : ليش ياربي يصير فيني كذا؟! ... بمكان ما ، عند الحواري الفقيره والمتهدمه ببيت تعيش به الفيران اكثر من البشر منطوية بغرفتها وتتألم من الضرب اللي جاها من ابوها وتنزل دموعها بسرعه تذكرت البنات اللي جو للحاره قبل فتره قارنت حياتها بحياتهم وناظرت غرفتها باشمئزاز بكت اكثر ودفنت راسها بين رجولها
نوره : ليش ياربي يصير فيني كذا؟! ليه وش الفرق اللي بيني وبينهم ؟ ولا احد يهتم فيني عشت ولا متت مافيه احد رح يدري اصلاً، ودخلت بدوامة بكاء ما وقفها غير النوم نامت ونامت احلامها وامالها معها . قامت مفجوعه شافت الساعه كانت ٥:٣٠م وركضت لدورة المياة - يكرم القارئ- وتوضت وصلت الظهر والعصر لانهن فاتنها وهي نايمه ولا حست طلعت برا الغرفه ، بيتهم الصغير المكون من صاله صغيره يفتح عليها مطبخ اصغر
وفيه سيب نهايته مجلس للرجال وعليه دورة مياه .
راحت للمطبخ تدور شي تاكله وكالعاده طلعت منه ومعدتها فاضيه ، ماتدري وش تسوي جالسه بالبيت وابوها اكيد يسكر بمكان قذر تنهدت بضيق وتذكرت هدية البنت اللطيفه راحت غرفتها وفتحت دولابها طلعت منه صندوق صغير فتحته وطلعت خاتم الالماس وقعدت تتأمله وسرحت بعالم يفرق كثيير عن عالمها .... _________________________________

دخلت نفس الغرفه وشافت نفس الرسمه واحتارت نفس الحيره ، قعدت تفكر وراسها بينفجر من التفكير فيه. دخل عليها ومسك يدها من ورا : انتي ماتتوبين ابد !!
زها : بسم الله الرحمن الرحيم ، احمد !! احمد : ايه احمد وش جابك هنا مره ثانيه ؟
زها بقوه : انا جيت اعرف وش السر اللي وراك ؟ ومن هي ياسمين ؟
احمد بعدم مبالاة : مالك شغل ، اطلعي برا وبلا كثرة حكي .
زها : طيب قول وماعاد تشوف وجهي مره ثانيه .
احمد : هه هذا سري انا ومستحيل اخلي بنت مثلك تعرفه .
زها : وليش ان شاء الله وش شايفني ؟
احمد : فــــاجـــرة .
انصدمت من كلمته وعرفت السبب اللي خلاه يقول كذا تساقطت دموعها وبكت حييل على كل شي بحياتها على سمعتها اللي راحت ما قدرت توقف جلست وهي منهاره : انا مو كذا .. انا مو كذا .
وقامت بسرعه رمقته بنظره حس انه ظلمها وطلعت وهي معصبه وراحت لغرفتها تتذكر اليوم اللي كرهت حياتها وتمنت انهم ذبحوها ومارجعوها ((لما كان عمرها ١٧ ببيتهم القديم كانت السوبر ماركت قريبه لبيتهم طلعت تبغى تجيب اغراض وشبسات لبست عبايتها وطلعت دخلت السوبر ماركت وشرت ودفعت وطلعت وهي بالطريق للبيت اعترضو طريقها مجموعة شباب حاوطوها من كل الجهات مسكو فمها وحطو على انفها ماده وطاحت بين ايديهم مخدره ، صحت بعد ٣ ايام تحس كل ضلع بجسمها متكسر
Read more
البارت ٣٣ ☆ _ _ جاسم: تولين مادري من وين ابدأ و اشرح لك يا بنتي والله صعب علي لكن خلاص انتي الحين صرتي ...
Media Removed
البارت ٣٣ ☆ _ _ جاسم: تولين مادري من وين ابدأ و اشرح لك يا بنتي والله صعب علي لكن خلاص انتي الحين صرتي كبيره وصار لازم اكشف لك كل شي تولين: يبا خوفتني تكلم جاسم: تولين لما كنتي صغيره مريت بحاله فقر محد يعلم فيها الا الله امك توفت وانتي صغيره زي ما انتي عارفه كنت انا الوحيد اللي اعتني فيك بس كنت فقير ... البارت ٣٣ ☆
_
_
جاسم: تولين مادري من وين ابدأ و اشرح لك يا بنتي والله صعب علي لكن خلاص انتي الحين صرتي كبيره وصار لازم اكشف لك كل شي
تولين: يبا خوفتني تكلم
جاسم: تولين لما كنتي صغيره مريت بحاله فقر محد يعلم فيها الا الله امك توفت وانتي صغيره زي ما انتي عارفه كنت انا الوحيد اللي اعتني فيك بس كنت فقير ماكنت قادر اوكلك ولا اشربك ولا حتى البسك ؛ وقتها قابلت فيصل وسطام هم اللي رفعوني لين ماوصلت للطبقه اللي احنا فيها
جاسم-يتنهد-: اللي ابي اقوله لك ؛ اني ماوصلت ل هالمكان الا بعد شغلي مع العصابه ياتولين
تولين-منفعله-: ابوي لا اكيد انت قاعد تمازحني صح
جاسم: وهذا كلام احد يمزح فيه؟تولين انا وقفت عن هالشي من١٠ سنين وكنت مختفي قد ما اقدر بس طلعوني اللي ابي اقول لك ان انا وانتي بخطر الحين وصار لازم نسافر ونطلع من هالديره ولا مصيرنا مصير اللي حرقوهم من ١٧ سنة .
تولين: ح حرقوهمم؟؟ مين هم؟!!
جاسم: اهل زميلك فهد يا تولين ؛ حرقوهم في بيتهم بعد ما انا سرقت الخزينة اللي ببيتهم اجبرو سلمان ينفذ مهمة الحريق، بس مجبورين صدقيني غصب عننا
تولين-تنهار ع الارض- : ما اقدر اصدقك يبه لا المزحه طالت يبه مو من جدك تتكلم وش اللي حرقوهم احنا بفلم؟ لا وبعد انت ي يبه تسرق ؟!! -تبكي بكل حزن- وش السبب؟ ليه سويتوا باهله كذا؟
جاسم: ماكنت عارف السبب ماني متاكد عطوني هالمهمه انا وزميلي سلمان خلونا نسرق خزنتهم كان فيها اكثر من ٥ مليون ريال يابنتي! وبعدها طلبوا مننا نحرق البيت كامل باللي فيه وطبعا انا نفذت السرقة وسلمان الحريق ..
تولين-تصرخ- ليه مارفضتوا؟ قلوبكم قاسيه انتم مو بشر!
جاسم: انا وسلمان ماكان بيدنا شي اخذوك انتي و ايلين وكانوا حيقتلوكم قدام عيننا يا تولين وش تبيننا نسوي؟ نستسلم؟
تولين: ايلين؟ ايلين الممرضه؟
جاسم: ايه ايلين هي بنت سلمان الحين هي كلفوها بمهمة قتل فهد لانه هو الشاهد الوحيد من بعد هذيك السالفه لكنه مفقود ومن فتره عرفوا وينه ؛ وبالنسبة لسلمان كان الموضوع أصعب ومهمته أصعب وانجبر لان ام ايلين وقتها كانت تحتاج لعملية جراحية لذلك وافق
_
_
-بالمستشفى-
تهاني: دكتور فهد اتجهز لعمليتك دخلنا المريض بغرفة العمليات ؛ وبالنسبه لك ياخالد انت مساعد الطبيب الجديد تجهز
خالد-يتلعثم-: لل لا انا ما اقدر ادخل الحين
تهاني-رافعه حاجبها-: وليش؟
خالد: اسف عندي موعد الحين
ايلين: هه اتوقع انك موقع عالعقد اللي يجبرك تتخلى عن كل شغلك مادام في عمليه طارئه
خالد-يتافف-: قلت لكم ما اقدر غصب
نواف:استاذ خالد اظن من اهم البنود بالعقد انك تدخل ولا بتصير اجراءات قانونيه وحتنطرد
فهد-ببرود-:اتركوه عرفت مين هو ..
Read more
أعظم نصيحة غـــيرت فِيَّ كثيرا كانت هذه النصيحة : <<< غير حديثك مع نفسك تتغـــــــير حياتك >>> * ...
Media Removed
أعظم نصيحة غـــيرت فِيَّ كثيرا كانت هذه النصيحة : <<< غير حديثك مع نفسك تتغـــــــير حياتك >>> * هل سألت نفسك مرة لماذا سُمِّيَ السُّلَّم سُلم ؟ قيل لأن السُلّم في الماضي كان إختراعا جديدا فكان الناس يخافون صعوده وحينما كان يأتي شخص ليصعد عليه كانوا يتمنون له السلامة فـسَمَّوه سُلم. * مرة زار ... أعظم نصيحة غـــيرت فِيَّ كثيرا كانت هذه النصيحة :
<<< غير حديثك مع نفسك تتغـــــــير حياتك >>> * هل سألت نفسك مرة لماذا سُمِّيَ السُّلَّم سُلم ؟ قيل لأن السُلّم في الماضي كان إختراعا جديدا فكان الناس يخافون صعوده وحينما كان يأتي شخص ليصعد عليه كانوا يتمنون له السلامة فـسَمَّوه سُلم.
* مرة زار الإمام ابن تيمية عبدالله بن سعيد حينما كان مريضا فجلس يدعو له و بعد ما دعا له قال : جاءت العافية ! ، يقول ابن سعيد : والله ما قام إلا و قد جاءت العافية و شُفيتُ لوقتي * رسول الله صلى الله عليه وسلم لقى صحابي إسمه حزن سماه " سهل " .
= ما أريد قوله من هذا ؟
<<< غير حديثك مع نفسك تتغـــــــير حياتك >>> أغلب أحزاننا و ضيق صدورنا هو بسبب كلامنا السيء مع أنفسنا، كل الكلام الذي نُوجهه لأنفسنا هو كلام صعب و قاسي مهما أظهرنا الأمل و التفاؤل من الخارج ، و حديثك مع نفسك لا أقصد به الذي أمام الناس لا، بل الذي بينك و بين نفسك، و أنت لوحدك،
اهربي بنفسك أول ما تسمعين صوتا شيطانيا داخلك قد بدأ يقنعك بـسوداوية الحياة و أن القادم كله فشل و إحباط و أن حظك سيء و كل أمورك تتحرك بصعوبة، كل هذا الذي تسمعينه هو صوت إبليسي يعدك الفقر و المرض و التعب .
ربُّ العالمين يقول في كتابه " وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ"
= و هنا قيل من ضمن القول هو القول للنفس، دائما قولي لنفسك أحسن كلام و شجعيها و بشريها، كوني مُحسنة في حق نفسك، و أول مراتب الإحسان أن تجعليها مُتمسكة دائمًا بالأمل عن طريق أن تغيري كلماتك التي هي كلها يأس و إحباط لكلمات كلها حياة، و لو تريدين طريقة سهلة لهذا الموضوع ، أرى أن تتبعي هذه الطريقة المُجربة :
أول ما تأتيك فكرة سلبية و سيناريو في بالك كله إحباط و حُزن و قلق، ببساطة حَوِّليهُ لدُعاء!
نعم حوليه لدعاء، طيب كيف ذلك ؟

أتاك هاجس أن حظك سيء جدا و كل أمورك تتحرك بصعوبة رددي في نفس الثانية : أملي فيك يارب العالمين أن تيسر لي كل صعب و أن توفقني في كل أمر أنا ليس لي غير بابك يا أرحم الراح
Read more
تدرون اني كل سنه ما اتابع كل افلام يعني تلقوني من كل سنه اشوف على قد اصابع اليد .. مادري ليه عاده مو كل ...
Media Removed
تدرون اني كل سنه ما اتابع كل افلام يعني تلقوني من كل سنه اشوف على قد اصابع اليد .. مادري ليه عاده مو كل شي يعجبني تريلر هو الحكم بنسبة لي اذا جذبني تابعت فيلم .. المهم هذا افلام حصيلة هالسنه بنسبة لي .. #اكشاي_كومار احبه من تسعينات يعجبني في اي شي .. يسويه لذلك قصة جريئه وحاله توعوية للجهل الي فيه البلد ... تدرون اني كل سنه ما اتابع كل افلام يعني تلقوني من كل سنه اشوف على قد اصابع اليد .. مادري ليه عاده مو كل شي يعجبني تريلر هو الحكم بنسبة لي اذا جذبني تابعت فيلم .. المهم هذا افلام حصيلة هالسنه بنسبة لي .. #اكشاي_كومار احبه من تسعينات يعجبني في اي شي .. يسويه لذلك قصة جريئه وحاله توعوية للجهل الي فيه البلد عندهم .. امراض و نسبة سرطان كله من عدم نظافه ..
.
.
#اجاي_ديفجان رغم ان الكل يقولون انه مكرر نفسه بس احس هالادواره لايقه له فنان جميل والاداء رائع ..
.
.
#راني_موخرجي طبعا ام بحه عرفت تختار افلام تليق فيها بنجوميتها و بجمهورها الي كان ينتظرها مبسوط فيها .. فيلم رائع رساله جميلة لطيفه و خفيف الفيلم على القلب ..
.
.
#عليا_بهات فناااااااااااااااانه من الاخر .. الكل يقول عنها واسطه .. بس الواسطه طلعت لنا فنانه قوية بالاداء رازي والله قلبي كان بيوقف من خوف فيلم جميل .
.
.
#رانبير_كابور فيلم سنجو رجعه للمنافسة لان الاداء كان قوي والفيلم ممكن الاحداث مو جديدة علي لاني متابعته من صغري واعرف كل هالسوالف .. الفيلم فاد رانبير و فاد سنجو لان الجيل جديد مايعرف من سنجو وشنو قصته و سوالف كثيره مانذكرت بس كمجمل فيلم رائع ويستحق مشاهده .
.
.
.
يالله انتم شنو افضل افلام الي شفتوها هالسنه .. #نيوز_بوليود #تقرير_نيوز_بوليود
Read more
صباح الخيرات .. وحشتوووووني <span class="emoji emoji2764"></span>️<span class="emoji emoji2764"></span>️ لي فترة امر بحالة من الطفش ماني عارفة ليه .. مالي خلق اخرج او اتكلم ...
Media Removed
صباح الخيرات .. وحشتوووووني ️ لي فترة امر بحالة من الطفش ماني عارفة ليه .. مالي خلق اخرج او اتكلم او اكتب اسوي اي شي .. حتى صحباتي سحبت عليهم ما احسه اكتئاب ولادة 🤔 يمكن طفش من الروتين و شغل البيت و قلة النوم و الخ او احتاج اسافر يمكن 😀🏼 .. لكن المهم الحمد لله بدأت اخرج من هالحالة شوية شوية . . ما مداني ... صباح الخيرات .. وحشتوووووني ❤️❤️ لي فترة امر بحالة من الطفش ماني عارفة ليه .. مالي خلق اخرج او اتكلم او اكتب اسوي اي شي .. حتى صحباتي سحبت عليهم😔 💔ما احسه اكتئاب ولادة 🤔 يمكن طفش من الروتين و شغل البيت و قلة النوم و الخ او احتاج اسافر يمكن 😀👍🏼 .. لكن المهم الحمد لله بدأت اخرج من هالحالة شوية شوية . . ما مداني اتكلم عن ولادتي لان فعليا زي ما قلت ما كان لي خلق اكتب و لا كنت قادرة اصلا 😶 افتح النوت او اقفل احس عقلي فاضي . . المهم ولادتي كانت قيصرية و الحمد لله سهالات .. جاني طلق بس الرحم ما فتح الا ٩ و وقف .. شعر البيبي كان باين خلاص بس ربي ما كتب لي الطبيعي .. طبعا بعد معاناة اكثر من ١٢ ساعة قالوا خلاص ما نقدر ننتظر اكثر من كذا عشان الجرح القديم .. بنج كامل مدري ليه الدكتورة صممت رغم اني طلبت نصفي 😼و بيني و بينكم حبيت الكامل يعني صحيت و انا في الغرفة بدون الرجفة اللي بعد العملية في الافاقة و بدون الام الكتف و الصدر اللي مع النصفي .. طبعا النصفي افضل طبيا و اقل مضاعفات اكيد بس انا بأقول تجربتي لكن اللي مو حلو اني ما شفت ولدي ولا سمعت صوته لما خرج 😔 هو لو يخلونا نشوف البيبي بعدين نتخدر كامل كان تمام لان الخياطة مملة و تأخد وقت و كمان في غثيان و قلق 😩
.
.
من احسن القرارت اللي اتخذتها اني حملت هالوقت .. فرقهم سنتين و الحمد لله ارتحت من حكاية الغيرة 😍 يا عمري حمودي كل شوي يجي يبوس اخوه و يسلم عليه لا يخلو الامر من الدفاشة بس بحسن نية 😉 و النونو برضه مبسوط و ينشغل يراقب حمود و هو يتعفرت و يحوس و الحمد لله التعب مقدور عليه و مو زي ما كنت متخيلة او اسمع لان الاطفال يختلفوا في الهاديين و في البكايين و في الزنانين و غيره .. فلا تخلي احد يأثر عليك في قرارك بالانجاب او غيره . .
شفتوا كيف ما عندي حل وسط يا اقرر كثير يا اسكت 😁
وبس دعواتكم ربي يسهل لكل حامل و يتمم لها على خير و يحفظ اطفالنا و يعيننا على تربيتهم و يرزق كل متأخرة بالحمل السليم التام و يفرح قلبها بالذرية الصالحة يا رب يا كريم ❤️❤️
Read more
ازيكوا يا حلوين وحشتوني جداً جداً <span class="emoji emoji1f338"></span> . ريڤيو النهاردة عن ماسكارات كان نفسي اعرف يستاهلوا الضجة و ...
Media Removed
ازيكوا يا حلوين وحشتوني جداً جداً . ريڤيو النهاردة عن ماسكارات كان نفسي اعرف يستاهلوا الضجة و يستحقوا التجربة ولا لأ🤭 في منهم جربته و رجعت اشتريته و في منهم اول مرة و احتمال تبقي اخر مرة . ‏I 🖤extreme: المسكارا اللي كلنا بنقول عليها الماسكارا البينك حلوة اوي و سوادها تقيل و بيحلي الرموش ... ازيكوا يا حلوين وحشتوني جداً جداً 🌸
.
ريڤيو النهاردة عن ماسكارات كان نفسي اعرف يستاهلوا الضجة و يستحقوا التجربة ولا لأ🤭 في منهم جربته و رجعت اشتريته و في منهم اول مرة و احتمال تبقي اخر مرة😁
.
‏I 🖤extreme:
المسكارا اللي كلنا بنقول عليها الماسكارا البينك💗
🌸حلوة اوي و سوادها تقيل و بيحلي الرموش جداً.
🌸للاسف صعب تحطي منها طبقتين عشان بتنشف بسرعة و هتتكتل علي رموشك بس هي طبقة واحدة منها اصلا كفاية👌🏼
🌸الرموش بتفضل مقوسة و سوادها حلو و مش بتهبب لآخر اليوم بس لو في دموع او عرق جامد ممكن شوية🤭
🌸اكتر واحدة جربتها و رجعت اشتريتها بس مش بستخدمها كل يوم عشان صعبة في ازالتها اوي لازم مُزيل زيتي، بستخدمها لما اكون عايزة اظهر رموشي اوي او عملت ميكب تقيل💖
.
‏Volume stylist 18hrs 🙄:
🌸انتشرت اوي اونلاين في الفترة الاخيرة و كان لازم اجربها عشان احكم بنفسي✋🏼
🌸بصراحة ما عجبتنيش خالص ولا الفرشاه بتاعتها ولا تركيبتها! الوحيدة اللي بتطلع اللون فوق رموشي كل مرة احطها مش عارفة ليه 🤔
🌸بتنشف بسرعة اوي و طبقة واحدة مش كفاية خالص ف مش بوصل للكثافة و الطول اللي عايزاهم! جربت احلي منها كتييير 👎🏼
.
‏The false lashes mascara💗:
🌸في منها لون اورانچ اللي عندي البينك Extreme volume & curl، فوق الروعة🙈
فرشتها حلوة اوي و تركيبتها تحفة و بتدي فعلا كثافة و طول حلوين اوي.
🌸تقدري تحطي طبقتين لو عايزة تكثفي اكتر و مش هتكتل معاكي، مش بتهبب ولا بتسيح👍🏼
🌸الماسكارا ديه فعلا الحب كله 😍 ممكن استخدمها كل يوم و بتتشال بسهولة و سوادها يجنن و مافيهاش غلطة بالنسبالي💓 هكررها دايما إن شاء الله.
.
❇️ اخر ماسكارتين تقريباً زي بعض في رأيي المتواضع؛ The lash princess(السوداء) و Lash of the day(البينك)💖
🌸شبه بعض جدا في الفرش و تركيبة الماسكارا نفسها.
🌸تركيبتهم خفيفة و حلوة اوي للاستخدام اليومي.
🌸ثابتين مش بيهببوا ولا بيسيحوا خالص.
🌸مش بيتكتلوا لو حطيتي طبقتين و بيتشالوا بكل سهولة.
🌸في حاجة لاحظتها فيهم انهم بيدوا طول اكتر من الكثافة، بنات كتير اوي بتقول lash princess بتدي شكل الرموش الصناعي بس ده انا ما لاحظتهوش بالعكس انا حسيت اني مهما بزود طبقات مش بتدي غير لوك طبيعي و ديه حاجة حلوة اوي خاصة لميكب كل يوم، لو هختار واحدة ارجع اشتريها هتكون lash princess🖤 عشان شكل المسكارا عاجبني اكتر 🙈 بس ما كانتش مبهرة بالنسبالي بصراحة 🤷🏻‍♀️
.
اسعارهم تحت ال ١٠٠، اكتر او اقل حاجة بسيطة، يا رب يكون الريڤيو عجبكوا🌸 جربتوا منهم اي واحدة؟
.
لو عندكوا اي اسألة اكتبوهالي 👇🏼💖
.
دُمتم بخير🌸
Read more
تخيل عن كيونغسو <span class="emoji emoji1f49c"></span> . لا شئ لِخسارته<span class="emoji emoji2601"></span>️. ____- [اذا قريتي علقي رجائاً اتركي تعليقك و اسعديني ]<span class="emoji emoji2728"></span>. _____ ...
Media Removed
تخيل عن كيونغسو . لا شئ لِخسارته️. ____- [اذا قريتي علقي رجائاً اتركي تعليقك و اسعديني ]. _____ [ التعليقات في الصوره الثانيه ]🥀 ______________________________. - لقد كان مُشتت الإنتباه . وهو شئ لا يجبُ عليهِ أن يفعله بالنظرِ إِلى الاشياء الكثيره التِي عَليهِ فِعلها بدلاً مِن ان يتأمل ... تخيل عن كيونغسو 💜 .
لا شئ لِخسارته☁️. ____- [اذا قريتي علقي رجائاً اتركي تعليقك و اسعديني ]✨.
_____ [ التعليقات في الصوره الثانيه ]🥀
______________________________. -
لقد كان مُشتت الإنتباه . وهو شئ لا يجبُ عليهِ أن يفعله بالنظرِ إِلى الاشياء الكثيره التِي عَليهِ فِعلها بدلاً مِن ان يتأمل الشخص الذي أمامه ببضعِ أمتار . تحت ضوء المكتبه مُنشغله بِكتابها . كيونغسو يعلمُ انه حدقَ بها اكثرَ من الطبيعي عندما التفتت لهُ فجأه ، بعينانِ كأنَ النحلَ يسقيهما شَهداً ، رمُوشها الطَويله تُداعبُ غُرتها الطَويله ذاتَ الونِ البُني المخملي ، إِبتسامةٌ لطيفهٌ على محياها قبل ان تتسعَ للفتى الأبله الذي يكادُ يُغمى عليه .
توقفتْ أنفاسهُ لَحظه مأَخوذاً بِها تماماً ، شعرَ بقلبهِ يَتوغلُ بداخلهِ بألمٍ حلو ، عادت لتحطَ عيناها الواسعتان في صفحاتِ كتابها و عاد هو ليتأمل الخصلَ المتمردةُ من شعرها المَرفوع في بِدايه عُنقها مروراً بخديها الذي يَستطيعُ رؤيةَ حُمرتهِ الطفيفه من مكانه هذا ، شَفتاها المُمتلئه المُلونه بأجملِ درجةِ لونٍ زهري و بدتْ وبلا شك لذيذةً جداً مِن زاويةِ نَظره . وهو لم يرغب بشئٍ بقدرِ رغبتهِ بِها الأن .

هي و بحقِ الجَحيمِ الذي عاشه بدون أن يَراها ، جميلةٌ بطريقةٍ لا تَقاوم . 'ليس هناك ما اخسرهْ' أخبرَ نَفسه ، قبلَ ان يَحُول نَظرهُ للأوراقِ المُتراكمةِ أمامه و خطه المُريع في اخر صفحات ، هي تُلام على كل هذا .
و كيونغسو لم يستطيع التَركيز على الفروض الكثيرة التي يُفترضُ أن يُنهيها و للحظه شتَم رفيقَ سَكنه تشانيول لكونهِ صاخباً جداً و لجعلهِ يَركض للمكتبةِ حتى يُنهي ما عَليه ، والأن وهو هُنا الفروضُ كانت اخر شئ يُفكرُ به.
عَقلهُ كان مُنشغلاً بشئٍ واحدٍ لا غير ، الفَتاةُ الجميله التي على بعدِ امتار منه .
Read more
. . . خلينا ننسى اللي فات ونبتدي من النهار ده لا عتاب ولا آهات ولو لليلة وحدة ليلة سماح من غير عتاب ولا سؤال ولا جواب مين الغلطان مين الزعلان  مين اللي كان الحق عليه ما تحيرنيش وما تسألنيش سؤال ما حبش أفكر فيه إنسى كل الدنيا وإنسى كل ليلة إلا ليلة وحدة هي أحلى ليلة الليلة دي لما جيت تاني ولقيتني ... .
.
.

خلينا ننسى اللي فات ونبتدي من النهار ده
لا عتاب ولا آهات ولو لليلة وحدة
ليلة سماح من غير عتاب
ولا سؤال ولا جواب
مين الغلطان مين الزعلان 
مين اللي كان الحق عليه
ما تحيرنيش وما تسألنيش
سؤال ما حبش أفكر فيه
إنسى كل الدنيا وإنسى كل ليلة
إلا ليلة وحدة هي أحلى ليلة
الليلة دي لما جيت تاني ولقيتني تاني في إنظارك
روح وقلبي وعمري متشوق لنارك 
خلينا ننسى اللي فات
.
وبحلف ان عمر ما فات علينا خصام
ومهما الناس يقولولي أقول ده كلام
تفوت أيام وأقول بكرة أصالحه
ولما الحب يبق كبير يهون جرحه
وتيجي أيام ألاقي العزة واخداني
أقول أبداً لا يمكن أكلمه تاني
معقولة يخاصمني أنا معقولة يهجرني سنة
معقولة يظلمني كده ويسيبني لكلام ده وده
وإزاي قدرنا نكون قاسين
إزاي وجيبنا القسوة منين
وتوحشني ياخدني الشوق لأيامك
أتوه فيها وأفوق تاني على خصامك 
مين الغلطان مين الزعلان 
مين اللي كان الحق عليه
ما تحيرنيش وما تسألنيش
سؤال ما حبش أفكر فيه
إنسى كل الدنيا وإنسى كل ليلة
إلا ليلة وحدة هي أحلى ليلة
الليلة دي لما جيت تاني ولقيتني تاني في إنظارك
روح وقلبي وعمري متشوق لنارك 
خلينا ننسى اللي فات
.
الفرحة استنيتها كتير واتمنيت لو ليلة أشوفها
صاحية في قلبي بحب كبير ومنيش عارفة إزاي أوصفها
إيه أكتر من إن حبيب يبقي معايا
بعد الشوق والصبر يحقق كل منايا
ياسلام لما الأيام تدينا معاد
تتحقق فيه كل الأحلام 
لنا لقية كلام ولا عايزة أنام
ولا عايزة الوقت يعدي قوام
وكفايا بعاد وكفايا خصام
بعد ما جيت تاني البعد حرام
مين الغلطان مين الزعلان
مين اللي كان الحق عليه
متحيرنيش وما تسألنيش
سؤال محبش افكر فيه
انسى كل الدنيا وانسى كل ليلة
الا ليلة وحدة هي احلى ليلة
الليلة دي لما جيت تاني ولقيتني في انتظارك
روح وقلبي وعمري متشوق لنارك
خلينا ننسى اللي فات
.
الكلام الحلو وحشاه الشفايف
اللي كانت من زمان دايما تقوله
والهوى المشتاق للحظة حب سهران
عند بابنا يدق بابنا الليل بطوله
شوف كنا فين وبقينا فين والدنيا حلوة قد إيه
ليه كل ليلة في عمرنا منتكش زي اللية ليه
دي أيامنا بتسبقنا ويوم ورى يوم نودعها
يدوب أيام ما نعرف كام حقيقي حرام نضيعها
لسه الدنيا بخير يا حبيبي طول مالحب منور فيها
وياريت كل الدنيا دي بكرة تصبح شمس الحب عليها
مين الغلطان مين الزعلان 
مين اللي كان الحق عليه
ما تحيرنيش وما تسألنيش
سؤال ما حبش أفكر فيه
إنسى كل الدنيا وإنسى كل ليلة
إلا ليلة وحدة هي أحلى ليلة
الليلة دي لما جيت تاني ولقيتني تاني في إنظارك
روح وقلبي وعمري متشوق لنارك 
خلينا ننسى اللي فات
.
كلمات / #عمر_بطيشة
الحان / #محمد_سلطان
#كروان_الشرق #فايزة_أحمد
Read more
حصلي موقف زمان عرفت ان هالجمله صحيحه حرفيا بشكل واقعي غير طبيعي...<span class="emoji emoji1f49c"></span> . افتكر مره وانا ٥ ابتدائي كانت ...
Media Removed
حصلي موقف زمان عرفت ان هالجمله صحيحه حرفيا بشكل واقعي غير طبيعي... . افتكر مره وانا ٥ ابتدائي كانت في وحده معي في نفس السنه الدراسيه تبين لي انها صديقه ومحبه لي . تظهر لي انها تحبني وانا بعادتي انسانه عفويه واحب الجميع واحب اكون صداقات مع الكبير ومع الصغير واتذكر كانت علاقتي بخاله المدرسه ... حصلي موقف زمان عرفت ان هالجمله صحيحه حرفيا بشكل واقعي غير طبيعي...💜
.
افتكر مره وانا ٥ ابتدائي كانت في وحده معي في نفس السنه الدراسيه تبين لي انها صديقه ومحبه لي
.
تظهر لي انها تحبني وانا بعادتي انسانه عفويه واحب الجميع واحب اكون صداقات مع الكبير ومع الصغير واتذكر كانت علاقتي بخاله المدرسه قويه ويعلم الله اني احبها من قلبي
وكنت كل يوم من الصباح لاخر الدوام احب اجلس معاها واسولف وأضحك معاها ما كأني الا بنتها ولا كأنها الا وحده من صحباتي والله ان كانت علاقتي فيها افضل من علاقتي بأمي .
واتذكر نظرات ذيك البنت ليا نظرات غريبه كل ما اسولف مع الخاله واظحك ألف يمين او يسار الاقي البنت نظارتها علي وقتها طبعا انا بزره ما افهم هالافلام وهالنظرات الخبيثه .
في يوم من الأيام سألتني البنت ليه دائما تجلسين مع الخاله ذي وتضحكين معاها..؟ قلتلها كذا عادي احبها وتخيلو لمن رحت راحت هي وسألت الخاله نفس السؤال ليه دائما تجلسين مع جواهر وتضحكين معاها كانت اعتبرها حسبت بنتي ..💔 اخ يا قهري .
و بيوم من الايام السود كما تاه الوجه☻
.
كنت جالسه مع وحده من صحباتي وصحبتي اتريقت على الخاله لان وزنها كان زائد وانا قلت كلمه وتمنيت في لحظتها الارض تنشق وتبلعني انا بكبري انصدمت من نفسي استغربت كيف قلت هالكلمه بجد بجد ضاق صدري وجلست اقول ليه انا قلت هالكلمه على الخاله اللي احبها ضااق صدري من جد احتقرت نفسي بكل معنى الكلمه وصحبتي طبعا ضحكت من قلبها وقتها وكل ما علي صوتها والله اضكر نفسي وشعوري الى يومكم ذا اني كرهت نفسي اكثر واكثر كل ما علي صوتها بالضحك حسيت اني حقير ومن قوة الضيق اللي جاني وقتها كرهت صحبتي وقمت من عندها ورحت دورت المياه اشرب مويه وألوم نفسي كان هالغلط اللي جاء فجأءه وبدون حسبان مثل السكين في قلبي ولمن رجعت لصحبتي لقيت صاحبة السؤ الخبيثه اللي تراقبني بعينها في كل خطوه قامت من عند صحبتي
استغربت وسألت صحبتي ليه هذي البنت كانت هنا قالت سألتني ايش قالت جواهر وخلاك تضحكين 😣 يا الله ما ألعنها حسبي الله عليها وقامت صحبتي قالت لها جواهر قالت عن خاله.... انها.....
ويا الله انوجع قلبي وجعين قلت لها ليش تقولين لها مو شي حلو عشان ينقال اذكر اني قمت ولبست عبايتي وجلست استنى بابا وانا ابكي كنت محتقره نفسي حرفيا كنت اقول انا انسانه وسخه ما استاهل صحبت خاله... .. وقتها كانت الصرفه طبعا ..💔
.
وجاء اليوم الثاني وادور على الخاله ومالقيتها قلت شكلها غايبه
ووقت الفسحه المديره تقرب لصحبتي سألتني انا وصحبتي⬅️
Read more
- Astral Projection || الأسقاط النجمي الجزء الخامس || Part Five قصة واقعيه بأحداث خياليه ⁂ . ...
Media Removed
- Astral Projection || الأسقاط النجمي الجزء الخامس || Part Five قصة واقعيه بأحداث خياليه ⁂ . . …؛ جنى .. جنى .. هيه قووممي وجع رديت بنعاس ؛ خير خير كادي وش تبين كادي ؛ قومي رتبي غرفتك المزبله انا بس بعرف وش تسوين بغرفتك طول اليوم وهي مو نضيفه . قمت وتكتفت ؛ ووش تبيين الواحد ماينام ! كادي ؛ تعالي ... -
Astral Projection || الأسقاط النجمي
الجزء الخامس || Part Five
قصة واقعيه بأحداث خياليه

. . …؛ جنى .. جنى .. هيه قووممي وجع
رديت بنعاس ؛ خير خير كادي وش تبين
كادي ؛ قومي رتبي غرفتك المزبله انا بس بعرف وش تسوين بغرفتك طول اليوم وهي مو نضيفه .
قمت وتكتفت ؛ ووش تبيين الواحد ماينام !
كادي ؛ تعالي بقول لك ، صح احنا جينا البيت بالأثاث حقه ! يعني يمكن في اشياء نسوها ، مادري ابوهم اتصل قال في مذكرة ولدهم هِنا هو تعبان ومذكرته مالقوها معهم ويبون يعالجونه مايدرون كيف
عقدت حواجبي ؛ ولدهم مريض بأيش ؟؟
كادي ؛ وش دراني انتي بس بغرفتك ماتسمعين ويقولون انه مريض به شي مثل الغيبوبه كأنه ميت لكن كل اعضائه تشتغل وهو بالمستشفى عايش على المغذي .
سئلتها بفضول ؛ وش اسمه ؟
كادي ؛ يوه ي اللقافه وش تبين من اسمه م علينا انا بغرفة بنت اسمها حنين وانتي
جنى ؛ انا بغرفة ولد اسمه حاتم
كادي ؛ نععمم نعم ! وش تسوين بغرفة ولد يعني مالقيتي اللا هي !
انا ؛ لا لا الوانها حلوه ، اي اي ووين بنلقى ذي المذكره !
كادي ؛ بروح ادور بغرفتي شوفي عندك ،.
وطلعت لغرفها وبقيت مستغربه غسلت وجهي وقعدت شوي وبدت مهمة البحث الفضوليه ! من عرفت الأسقاط النجمي صار تفكيري كله له ، ليه ما اتسلى شوي وفيه اغراض كثيره هِنا !' فتحت الدرج اللي عند السرير شفت دفاتر رسم ، شفت رسمه واندمجت ؛ ماشاءالله جمييل ،! تركت الدرج ورحت للي بعده فتشتها كلها وماكان فيه شي مهم ! .. شد انتباهي شي قريب من الدرج بس تحت السرير سحبته عندي "صندوق"!! للحين اذكر فضولي دون اي وعي ان هذي خصوصيه ، فتحت الصندوق وكانت مغطيته لوحه لرسمه شخص وفوقه شخص يشبهه وحبل فضي يوصل مابينهم خلفيتها كانت زرقاء فضائيه عرفت انها صوره تعبر عن اسقاط نجمي طلعتها وشفت اللي بعدها كانت اوراق منها رسمات وخواطر وشفت صور له تأملتها شوي وطلعت المذكره اللي بعده وفتحت صفحه عشوائيًا من كلامه فهمت انه يعاني كثير من مشاكلهم العائليه ومن عنف ابوه عليهم هو واخوانه والتعب اللي بحياته كان يحكي يقول انه يتمنى الموت عشان يرتاح ،
فتحت صفحه ورى صفحه ؛ * * * * *
#قصة_الاسقاط_النجمي #الاسقاط_النجمي #حكايات_اوشيز -
كومنت واحط لك منشن اذا نزلت جزء جديد💭.
Read more
>Part:20< انا ماني على خبرك حزين واكسر الخاطر اذا راجع تبي تلعب بعيد العبها يا شاطر ، ، الجد:طيب ...
Media Removed
>Part:20< انا ماني على خبرك حزين واكسر الخاطر اذا راجع تبي تلعب بعيد العبها يا شاطر ، ، الجد:طيب ذي المرة بمشيها لكم لكن مرة ثانية ما تعيدونها شروق:ابشر راحو المجلس لقو حمد يلعب مع رؤى شروق:واه يا زينو حبيب اختو صاحي راحت سلمت على عمتها شروق:شلونك يا عمتي ام سعود:الحمدلله تمام انتي ... >Part:20<
انا ماني على خبرك حزين واكسر الخاطر
اذا راجع تبي تلعب بعيد العبها يا شاطر
،
،
الجد:طيب ذي المرة بمشيها لكم لكن مرة ثانية ما تعيدونها
شروق:ابشر
راحو المجلس لقو حمد يلعب مع رؤى
شروق:واه يا زينو حبيب اختو صاحي
راحت سلمت على عمتها
شروق:شلونك يا عمتي
ام سعود:الحمدلله تمام انتي كيفك
شروق:بخير الله يسلمك
رشا:تصبحون على خيرانا بروح انام
الكل:وانتي من اهله
شروق:عمتي اعطيني رؤى انا انومها وانتي روحي نامي
ام سعود:لا حبيبتي مابي اتعبك
شروق:لا عمتي مافي تعب ولا شي اصلا الحين بنوم حمد
ام سعود:خلاص براحتك
اعطتها رؤى
شروق:حمد يلا قوم عشان تنام
حمد:طيب
••._.••._.••._.••
عند زياد وورد ••._.••._.••._.••
زياد:عزوز
عزوز:اوه انت جيت ليه ما قلت لي
زياد:خلاص شفتك ليش ادق عليك واخسر رصيد المهم ذي ورد
ورد:تشرفنا
عزوز والاء:الشرف لنا
عزوز:هذي زوجتي الاء
ورد ابتسمت لها وسلمت عليها
عزوز:ايه وين تبون تروحون
زياد:فيه كوفي قريب من هنا يقولون حلو شرايكم نروح
الكل:خلاص اوكي
جلسو يتمشون شوي لين وصلو الكوفي
عزوز:الحين ذا حلو ابو ذوقك ياشيخ
زياد:والله انا شدخلني هم قولو لي حلو
ورد:خلونا نروح برج ايڤل
الاء:ايه والله خلينا نروح له
عزوز:الحين انتم ليش تحبون ذا البرج
زياد:مو كل الحريم يحبوه
عزوز:المهم يلا امشي انت وياها
زياد:ابونا وانا مدري
عزوز:ايوة انا ابوكم
زياد:اقول بالله دز
الاء:لو سمحت لا تغلط على زوجي
زياد:من زينو يعني
عزوز:ايه انا مزيرن ليش غيران
زياد:الحمدلله والشكر
ورد:الحين انتو شوضعكم😂؟
عزوز:والله انتي بما انك اول مرة تجي فماراح تفهمين شي
الاء:المهم الحين تبون تروحون برج ايڤل ولا لا
زياد:دايم تروحون له غيرو
ورد:خلاص خلينا نروح السينما
عزوز:فكرة حلوة كان قلتيها من اول
راحو السينما حجزو لهم فلم ودخلوه
""
!.... حزينة ....!
" لحظة المغرب "
تموت الشمس مجبورة
!..... تكابر .....!
ودها ترجع
وتعطي الناس من نوره.
ترى هذا " أنا " بدونك
بنفس الشكل
" والصورة "
انتهى
Read more
. فى عام 1998 كانت فيفى عبده بترقص 3 أيام فى الاسبوع فى أحد الفنادق الشهيرة وكان فى هذا الوقت ضابط ...
Media Removed
. فى عام 1998 كانت فيفى عبده بترقص 3 أيام فى الاسبوع فى أحد الفنادق الشهيرة وكان فى هذا الوقت ضابط شرطة برتبة رائد مسؤل عن شرطة السياحة فى نفس الفندق كان ضابط خلوق يتمتع بحب الجميع وكان كل الفنانين الذين يحضرون لتأدية السهرات يتعاملون معه بكل مودة ومن ضمنهم فيفى عبده وفي أحد الأيام كانت ... .
فى عام 1998 كانت فيفى عبده
بترقص 3 أيام فى الاسبوع فى أحد الفنادق الشهيرة

وكان فى هذا الوقت ضابط شرطة برتبة رائد
مسؤل عن شرطة السياحة فى نفس الفندق
كان ضابط خلوق يتمتع بحب الجميع
وكان كل الفنانين الذين يحضرون لتأدية السهرات يتعاملون معه بكل مودة ومن ضمنهم فيفى عبده

وفي أحد الأيام كانت موجودة في نفس الفندق فنانة مشهورة برده (ومشهورة حاليا بالفتاوى الدينية )
كانت قاعدة فى بار الفندق بتشرب ومشروب ورا مشروب راحت فى التوهان وسِكرت

اتصل عمال البار بضابط الشرطة ليبلغوه بالوضع
فذهب الى البار وتحدث الى الفنانة الشهيرة بكل أدب وأوضح لها أنها شخصية معروفة ولا يصح لها أن تكون فى تلك الحالة
فما كان منها إلا أنها أقسمت على نقل الضابط لمكان آخر

وفى اليوم التالى علم الضابط أنه قد تم نقله الى مديرية أمن أسوان
وبأدب جم كعادته قام بتنفيذ طلب النقل دون أي رد فعل

في ذات اليوم ليلا كانت فيفى عندها سهرة فى نفس الفندق وسألت عن الضابط
أخبروها بالموقف الذى حصل له في اليوم السابق وأنه تم نقله الى مديرية أمن أسوان
فقالت فيفي ( بقى فلانة الفلانية الش..... تنقله )
ثم أمسكت بشعرها وقالت.. ميبقاش ده على فيفي لو ما رجعش تاني

وأثناء وصول الضابط لأسوان لتسليم نفسه فى المديرية فوجىء بقرار نقله مرة أخرى الى إدارة السياحة والآثار وبنفس مكانه السابق
فاتصل تليفونيا وعلم ما حدث من فيفي وكيف توسطت له

عاد الضابط الى القاهرة وتوجه الى ديوان عام الوزارة وقام بمقابلة مساعد الوزير لشؤون الضباط (وجدي صالح آنذاك ) وقدم استقالته
ولما سأله زعلان ليه ؟.. ما انت رجعت مكانك أهه

فرد الضابط : اللى مزعلنى إن اللى نقلنى سكرانه واللى رجعنى رقاصه
وصمم على تقديم استقالته
وهو حاليا مواطن بالولايات المتحدة الأمريكية.
.
.
#اول_الغيث
#صباح_الخير
Read more
ㅤ ㅤ ㅤ ㅤ ㅤ ⠀⠀ㅤㅤ⠀⠀ㅤ⠀ㅤㅤㅤㅤㅤ ㅤㅤ ㅤㅤㅤ الليل راح و لا بقى غير تاليه و الشوق جمرٍ ذكرياتي تكرّه و بعد الولايف ...
Media Removed
ㅤ ㅤ ㅤ ㅤ ㅤ ⠀⠀ㅤㅤ⠀⠀ㅤ⠀ㅤㅤㅤㅤㅤ ㅤㅤ ㅤㅤㅤ الليل راح و لا بقى غير تاليه و الشوق جمرٍ ذكرياتي تكرّه و بعد الولايف مثل بعض المشاريه يا قل مصلوحه و يا كثر شرّه انا احشم وجيه من حشمة وجيه و اقبل مشاريه الكفو لا تشرّه كم واحد يغني عن لسانه ايديه و كم واحد عيّت يمينه تسرّه ما كل ليه !! نجاوبه لا سأل ليه ؟ بعض ...




⠀⠀ㅤㅤ⠀⠀ㅤ⠀ㅤㅤㅤㅤㅤ ㅤㅤ ㅤㅤㅤ
الليل راح و لا بقى غير تاليه
و الشوق جمرٍ ذكرياتي تكرّه
و بعد الولايف مثل بعض المشاريه
يا قل مصلوحه و يا كثر شرّه
انا احشم وجيه من حشمة وجيه
و اقبل مشاريه الكفو لا تشرّه
كم واحد يغني عن لسانه ايديه
و كم واحد عيّت يمينه تسرّه
ما كل ليه !! نجاوبه لا سأل ليه ؟
بعض العرب شكواك عنده مضرّه
خلك جبل .. عسرٍ على من طمع فيه
ما غيّرت صلف الهبايب مقرّه
و لا تشتكي من جور الايام يا هيه
مـردها بتزين لو كان مرّه
يا رجم زارك من غثاء الوقت حاديه
ما كن غير خطاه في القاع جرّه
يمرني حزني لو ان ماني ابيه
و ان غاب لا بد ان بيوتي تمرّه
بالله قلي وش هو اللي مسويه
يومك على جيّته دايم تبرّه





⠀⠀ㅤㅤ⠀⠀ㅤ⠀ㅤㅤㅤㅤㅤ ㅤㅤ ㅤㅤㅤ

#راشد_ال_ناصر
Read more
What you think about comes about من الصدف اللي حصلت لي في كورس القراءة السريعة مع د.يوسف الخضر، هي ...
Media Removed
What you think about comes about من الصدف اللي حصلت لي في كورس القراءة السريعة مع د.يوسف الخضر، هي قصة كسر القلم بالإصبع الصغير ... خل أقول لكم اول شي عن الكورس، بعض الاصحاب اللي يحبون القراءة يعتبرونه غير مفيد لانه يفقدك طعم متعة القراءة والبعض يعتبره مفيد لانه يعطيك طريقة فعالة حتى تبني رأي ... What you think about comes about
من الصدف اللي حصلت لي في كورس القراءة السريعة مع د.يوسف الخضر، هي قصة كسر القلم بالإصبع الصغير ... خل أقول لكم اول شي عن الكورس، بعض الاصحاب اللي يحبون القراءة يعتبرونه غير مفيد لانه يفقدك طعم متعة القراءة والبعض يعتبره مفيد لانه يعطيك طريقة فعالة حتى تبني رأي محايد عن كتاب من غير الحاجة لقراءة كل سطر فيه و البعض يعتبره مفيد للإداريين و التنفيذيين للقراءة سريعة للتقارير الإدارية ، و البغض يعتبره كورس ممل لانه يعلمك خطوات محددة بترتيب محدد

بالنسبة لي كان كورس مفيد مع مدرب مخضرم و الأهم انه علمنا شي يمكن ماله علاقة بالكؤوس لكن لو فقط طلعت من الكورس بهذا المعلومة يكفيني
د.يوسف في محاولة منه لشرح ان ما تعتقده عن نفسك هو ما يحصل لك، طلب منننا كسر قلم بالإصبع الصغير، طبعا ما قدرنا...و بعدها طلب مننا نقول توكيد معين مع حماس زايد قدرنا نكسر القلم بالإصبع الصغير
لحد هنا كان شي مذهل ! لكن خرج احد المتدربين و قال اغلب اللي كسرو القلم رجال و بنيتهم قوية، اذا كانت التوكيدات تعمل ليه ما تخلي احد السيدات اللي بنيتهم صغيرة ( بتيت يعني ) تكسر القلم، و طبعا الدكتور ما مانع هذا الشي أبد و طلب من احد السيدات تكسر القلم و ما قدرت و بعدها طلب منها تكرر توكيدات و شوية حماس و فعلا كسرت القلم بالإصبع الصغير
هذي أمثلة عملية عايشتها و شفت بنفسي شكثر الكلام اللي تقوله لنفسك يأثر على قدرتك تخطي المطبات و تحقيق الاهداف و الإنجازات
اقرأ هنا و هناك تضبيط الداخل مو مهم، أكرف و اعمل مجهود كبير و خلاص و البعض الاخر يقول بس ضبط الداخل وكل شي يصير سهالات
الحقيقة انك تطبق الاثنين هو الصح، ضبط الداخل و مع شوية مجهود عالي تعمل معجزات !
شرايك ؟
Read more
___ • • • تحت تأثير ( الكحل ) يلعن , نعاسه كان رمش و كنت انا و ابليس وسـ وسـ فوق راسي كلّها من تحت ...
Media Removed
___ • • • تحت تأثير ( الكحل ) يلعن , نعاسه كان رمش و كنت انا و ابليس وسـ وسـ فوق راسي كلّها من تحت راسه يفتح الخنّاس عين الناس للـ ( مَس ) في عيون الناس . ناس اكثر شراسة توّها تصحى و توّ الليل عسعس آهـ من يقرأ " تبارك " وسط كاسة تستوي لي "حرز" و اشرب وآآتنفّس مو عشان يبلّ شرياني يباسه لا .. عشان ... ___




تحت تأثير ( الكحل ) يلعن , نعاسه
كان رمش و كنت انا و ابليس وسـ وسـ

فوق راسي كلّها من تحت راسه
يفتح الخنّاس عين الناس للـ ( مَس )
في عيون الناس . ناس اكثر شراسة
توّها تصحى و توّ الليل عسعس
آهـ من يقرأ " تبارك " وسط كاسة
تستوي لي "حرز" و اشرب وآآتنفّس

مو عشان يبلّ شرياني يباسه
لا ..
عشان الجرح و ( الكاس المقدس )
ـ ـ ـ ـ ـ
تقول والا ما تقول الرواية
أحيا بكيفي, مو على كيف الاموات

يا صاحبي ما يجعل المبدع (آية)

إلا الوعي
و الموهبة

والمعاناة,! يتوهـ الضو ,
في ليلٍ من الظلما فـ بعضه تاهـ

مثل ماتوه وآآفتّش فـ عين الحرف عن مهرب

على قد الغموض اللي تمادى بي فـ عينه:

آآهـ

على هالآهـ؟! تتمادى عليّ عيونهم واتعب

عيون الناس و (الما) في عيون الناس من يظماه؟! على حد الهلاك تغنّي ازهاري , (ظماه اعذب),! يـ عين امّي , نسيت اذكر وصاة (ان العيون افواه)

مثل ما ناكل ونشرب تعبنا,, تاكل وتشرب.. انا اذكر كل ما قلتي (عشان ارضى عليك انساه)

أكيد انساه؟!, وآآغمّض عشان رضاك لا يغضب

إلى يومك وانا هادي مغمض ما فتحت شفاه
على نفسي ومن نفسي عليها انطفي واشتب

أنا لله احب الناس و اكرههم,, كذا لله

حسافة ليتني لله منهم انكره و انحب

كسوني , ثوب جردني من احلام الطفولة:

يااااااه

كبرت,,! وذاك في صدري إلى البارح وهو يلعب

خذوني طفل ما كدّت " أماني " شعرها لولاه

رموني, صبّ ,

متهالك ,

مشرّد,

شاعر و اعزب,! يـ يمه قولي ان قالوا نبي قربه ,, عشان الله
عشان الله خلوني , تراني من بعيد,, اقرب

أنا بي جرح , مدري مين ابوه؟ و ليه ما سمّاه؟! أنا لي وجه , خلاّه الجفاف السرمديّ اشهب

عليه اعتب,

اذا شفت الوجيه من الوجيه اشباه

أعرفه يستحي مثلي, ومن (مثله) عليه اعتب؟! عشان ارتاح قلت اشطب فـ صدري بالكتابة (آهـ)

كأني ما شطبت و ما كتبت الا , عشان اتعب " "

المبدع #عبدالله_الكايد
Read more
- الإسقاط النجمي || Astral Projection الجـزء الثالث || Parte Three قصة واقعيه بأحداث خياليه ...
Media Removed
- الإسقاط النجمي || Astral Projection الجـزء الثالث || Parte Three قصة واقعيه بأحداث خياليه . . * * * * * كنت قاعده افكر شوي ، لو ابغى اروح لقرية راڤيال كيف راح اعرف مكانها ؟ لازم اتدرب شوي وبعدين اسافر اماكن بعيده ، ليه ما ابدى من الحين ؟ وفعلًا جربتها وطلعت برا البيت وكنت خايفه شوي لأني اشوف ... -
الإسقاط النجمي || Astral Projection
الجـزء الثالث || Parte Three
قصة واقعيه بأحداث خياليه . .
* * * * *
كنت قاعده افكر شوي ، لو ابغى اروح لقرية راڤيال كيف راح اعرف مكانها ؟ لازم اتدرب شوي وبعدين اسافر اماكن بعيده ، ليه ما ابدى من الحين ؟
وفعلًا جربتها وطلعت برا البيت وكنت خايفه شوي لأني اشوف الرجال والناس وانا الف بالحي حقنا شفت بنت طايره مثلي وتذكرت ان الناس اللي تسوي الأسقاط النجمي اقدر اشوفها بعد !
رحت لها وتكلمت معها شوي
انا ؛ السلام انا جنى وانتي ؟
…؛ انا غـيـد
انا ؛ اول مره اقابل احد
غيد ؛ اووه صدق ؟ انا جربت كثير صار شي مستحيل اتخلى عنه اسويها كل يوم هذا شي مهم بيومي .
انا ؛ اول مره اطلع من البيت !
غيد ؛ جنى تعالي معي اوديك اماكن حلوه !
انا ؛ لا لا ، بس كنت بجرب بالحي حقنا وارجع
غيد ؛ انا حافظه المكان زين تعالي .
رحت مع غيد وتكلمنا مع بعض شوي ، كانت ماسكه يدي وتسحبني معها
انا ؛ غيد وين رايحين ؟
غيد ؛ مسافرين
انا بأبتسامه ؛ مسافرين ، ووين ؟
غيد ؛ اي مكان بنسافر له ، وبسرعة البرق لو تبين ولا تسألين ليه لأن احنا طلعنا من البُعد المادي ودخلنا البُعد النجمي .
رديت بحماس ؛ نقدر نروح باريس يعني ؟
غيد ؛ نقدر لو تبين للمريخ ، اي شي تبين تخيليه وبيصير كل شي راح يصير .
يوم ماراح تنساه الذاكره ، رجعت للبيت مع غيد ورجعت لجسمي المادي ، ورجعت لكتاب عشر قصص ... تركت قصة قرية راڤيال ورحت للي بعدها وكانت قصة السجين ادوارد كيف انه كان يطلع يشوف اهله يشوف الحياه ماكان يقعد بالسجن مكتوف اليدين وبعد ما انهيت القصه لاحظت مكتوب بخط اليد "تمت"
لو تدرون اني كنت كل يوم امارس الأسقاط النجمي صار ادمان ، دايمًا اروح مع غيد اماكن كثير نسوي الاشياء اللي نتمنى نسويها غيد صديقتي النجميه لكن الفضول للحين ابي ازور راڤيال واعرف هو قد جاه احد اسمه حاتم !
شفت الساعه ٢ الفجر الحين موعدنا انا وغيد ، طلعت وببالي اسئله بسئلها غيد وكان اول سؤال سئلتها ؛ غيد متى اول مره سويتي اسقاط نجمي ؟
غيد ؛ كنت طفله ما اعرف ايش اسقاط نجمي كنت احسبه حلم كل يوم اسويه بعدين اكتشفت ان هذي ظاهره الأسقاط النجمي وان جسمي النجمي يطلع عن الجسم المادي ، والروح مالها علاقه هو جسد اثيري ينفصل عن الجسد المادي ويروح لأي مكان . -
-
#قصة_الاسقاط_النجمي #حكايات_اوشيز #الاسقاط_النجمي
Read more
إلى الإخوة في البلدية وصلتنا هذه الصورة من متابع كريم يقول...السلام عليكم اخوي هذا في مدرسة موضي ...
Media Removed
إلى الإخوة في البلدية وصلتنا هذه الصورة من متابع كريم يقول...السلام عليكم اخوي هذا في مدرسة موضي المتوسطة بنات في صباح السالم قطعة 4 اتوقع ان المدرسة فاتحين باب على الشبره بس من حقي اعرف ليش لازقه على الطوفه واذا طلع شي في الشبره منو يتحمل المسؤوليه كان فيه طراد والشبره هذا راسلنا البلدية شالو ... إلى الإخوة في البلدية
وصلتنا هذه الصورة من متابع كريم يقول...السلام عليكم
اخوي هذا في مدرسة موضي المتوسطة بنات في صباح السالم قطعة 4 اتوقع ان المدرسة فاتحين باب على الشبره بس من حقي اعرف ليش لازقه على الطوفه واذا طلع شي في الشبره منو يتحمل المسؤوليه
كان فيه طراد والشبره هذا راسلنا البلدية شالو الطراد بس الكبره ليه ما شالوها الشبره على الطوفه اتوقع فاتحين باب داخل المدرسه لان هذا الي شاك فيه معقوله شالوا الطراد وخلو الشبره
وعدد ثلاث سيارات
متابعينا الكرام رجاء إرسال الصورة معنا إلى حسابي البلدية
@albaladeyya
و
@kuwmun
وشكراً

#4q8 #q8needsyou #q8photo #q8best #q8 # #الكويت #كويت #kw #kuwaitcity #kuwaitinstagram #kuwaitlove #cleankuwait #betterkuwait #lovekuwait #kuwaiti #kwq8 #kuwaitwaitstreets ‎
...................................................
‎عذرا منكم متابعينا الكرام
‎‏‎نظرا لتزايد الشكاوى التي تصلنا والتي أصبح عددها فوق طاقتنا ولا تسمح مقدرتنا بنشرها كلها لذلك فإننا إذ نشكركم على مساهمتكم معنا نعتذر من كل من قام بإرسال شكوى لنا لم نتمكن من الرد عليها
‎‏................................................... ‎
التعليق والإنتقاد على حساب الحملة حق للجميع طالما كان بحدود الأدب والإحترام...ولكن سوف لن نتردد في عمل حظر (بلوك) على كل من يتلفظ بكلمات بذيئة حيث ان هكذا سلوك لا يدل إلا على إنسان سفيه غير جدير بالإحترام
Read more
الله يسعد صباحكم و يجعل ايامكم كلها سعاده ياارب <span class="emoji emoji2764"></span>️ كيف المدارس و كيف نومة امس بعد الفزعه من الصباح ...
Media Removed
الله يسعد صباحكم و يجعل ايامكم كلها سعاده ياارب ️ كيف المدارس و كيف نومة امس بعد الفزعه من الصباح عن نفسي احب الروتيين للصغار و ارتاح نفسيا و قريت عن دراسات كثير اثبتت انه الروتين يساعد على الاستقرار النفسي للاطفال .. اذا الطفل عرف حدود نومه و مظام اكله و وش مسموح وش ممنوع و كيف يحصل على اللي يبيه ... الله يسعد صباحكم و يجعل ايامكم كلها سعاده ياارب ❤️
كيف المدارس و كيف نومة امس بعد الفزعه من الصباح 😂
عن نفسي احب الروتيين للصغار و ارتاح نفسيا و قريت عن دراسات كثير اثبتت انه الروتين يساعد على الاستقرار النفسي للاطفال ..
اذا الطفل عرف حدود نومه و مظام اكله و وش مسموح وش ممنوع و كيف يحصل على اللي يبيه اذا احسن التصرف كل هذي الاشياء بالاجازه خصوصا وقت الاختلاط و السهر تنعدم ..
المهم حنا اول يوم كان ركضه و توتّر عشان مدرسه جديده بي عدت على خير الحمدلله
يوم صار امس بالليل قلت بصير كل يوم اجهز لي فطور ماياخذ وقت الصباح لأن الوقت يطيير الصباح و مع الاطفال ممكن يصير اشياء غير متوقعه تأخركم
امس جربت اومليت grab and go و هذا اللي ابيه
عن نفسي اذا ما افطرت زين اصير طول اليوم انقنق مدري ليه :/
.
ما يبي لها وصفه جهزي الخضار الي تحبين انا حطيت :
بصل - فلفل بارد - مشروم - بروكلي - طماط - سبانخ - شبت
احمسي البصل و المشروم و الفلفل البارد و خليه على جنب يبرد .. قطعي طماط من دون اللب و قطعي الورقيات اللي تحبين .. و ضيفي عليها بروكلي مسلوق قطعيه قطع صغيره و بصحن ثاني اخفقي البيض .. لك خيار انه كله بيض كامل .. او تسوين مثلي حطيت اربع بياض بيضات او اذا عندك بياض بيض سايل + بيضتين كاملات و اخفقيهم مع ملح و فلفل و اذا ودك بهارات
و اخلطيهم سوا مع الخضار و حطي ملعقه صغيره بيكنق باودر (اختياري)
وزعيها بصينيه المافن المدهونه بزيت الزيتون و على الفرن ماتاخذ ربع ساعه ⏰
.
و بالعافية الدافيه ❤️
وش تفضلون انتوا على الريق قهوه واللا فطور ؟ و اذا فطور تحبون حالي واللا مالح 😍
عن نفسي ماحب اكل شي بارد على الفطور ابدا لا يوقرت و لا شيك فواكه مدري ليه افضل شي دافي بالذات الشوفان و طحت بطريقه جديده بنزلها لكم ان شاء الله ❤️
مين اخذت نجمه 🌚😂
Read more
متكيه على سور الدرج العلوي تناظر فهد من فوق جالس بالصاله يلعب تحب تتأمله من بعيد لكن من تقرب منه مثل ...
Media Removed
متكيه على سور الدرج العلوي تناظر فهد من فوق جالس بالصاله يلعب تحب تتأمله من بعيد لكن من تقرب منه مثل النار اللي تشب بصدرها وتحرقها دوامات المدارس قربت تنتهي واكيد ابوه من تبدا الاجازة بياخذه عنده طول الاجازة 8 سنوات انحرمت من انها تكون ام لملاكها الصغير وانحرمت انها تكون زوجه او حتى ترجع ... متكيه على سور الدرج العلوي تناظر فهد من فوق جالس بالصاله
يلعب تحب تتأمله من بعيد
لكن من تقرب منه مثل النار اللي تشب بصدرها
وتحرقها
دوامات المدارس قربت تنتهي
واكيد ابوه من تبدا الاجازة بياخذه
عنده طول الاجازة 8 سنوات انحرمت من انها تكون ام لملاكها الصغير
وانحرمت انها تكون زوجه او حتى ترجع تتزوج من جديد بما انها صغيره في السن
وجميله
ما تدري متى تنتهي معانتها مع مرضها النفسي
وينتهي الحسد او ينفك السحر اللي فرق بينها وبين زوجها وولدها
غمضت عيونها بأمل ورجاء لـ رحمة ربي وثقتها وتوكلها عليه “


مر اسبوع على دوامه اللي كان هادي جداً
ليث اتقن دور عدم معرفته لـ بجاد
لكن خربها في النهايه انه سحب اخووياه
لـ بجاد يمثل فيها انه بيتعرف عليه يصير صديقه
فعلاً سحبه لشلته
واغلب الوقت ساكت ما يتكلم الا اذ كلموه
وقت الفسحه
يمشي معهم في ساحة المدرسه
بعد ما افطرو
مره يسولفون مره يمزحون يتضاربون
ويضحكون اجواء ما تعود عليها و
مريحه ان نظرات الجميع له طبيعيه
محد يتنمر عليه بـ الالفاظ اللي تعود يسمعها في مدرسته من الطلاب وحتى الاساتذه

اليوم اختبر اخر اختبارات الفتره
اللي أعادوها له
وهذي المره شد حيله فيها ورفع درجاته قبل كان يجيب بكل المواد 7 من 20
الحين جاب في كل المواد 10من 20
ارتفاع عظيم بنسبه له ههه
وقف بغرفة المشرف بعد ما انهى اخر اختبار
دخل عليه واحد من طلاب فصله
ذا الطالب بالذات ما بلعه طول الوقت
يناظره بغرابه
طالب/سلام عليكم
بجاد/وعليكم السلام
طالب/وين المشرف
بجاد /طالع يكلم المدير بيرجع
طالب تقدم من بجاد خطوه وحرك شفايفه بتردد/كأني مشبه عليك قد تقابلنا قبل؟
بجاد هز راسه بلا /لا ما قد شفتك
طالب /من جيت وانت تذكرني باحد بس ما قدرت اتذكره اسمي ياسر بن
بجاد وقف وقطعه ببرود/مشكلتك
ياسر انحرج وبترقيع لنفسه /يخلق من الشبه اربعين
بجاد طلع من غرفة المشرف وتمتم بسخريه وصلت لمسامع الطلاب/جعلهم سبعين
طالب انقهر منه
وهو متاكد انه شايفه قبل كذا
:
:
:
اول يوم في الاخبارات النهائيه
طلع من اختبار اللجنة الاولى
بعد عليه ختبار ثاني بنفس اليوم..
راح لاخويا ليث اللي متجمعين مع بعض يرجعون اجاباتهم مع بعض
سياف /ليثو ساعه اشار لك على السؤال ليه ما غششتني
ليث/ياشيخ جلس قدام وتبيني اغششك والله لو بلوتوث
بجاد يدخل بينهم /هي هي انت ويه خلاص الا تنكدون علينا بختبار ما صدقت اسلم الورقه تجون ترجعونها مره ثانيه
ليث وبهمس/وانت ورقتك فاضيه ليش ما حليت بغيت انقفط بسبتك من كثر ما حولة اغششك
بجاد /من غشنا فليسا منا
ليث/وليش ما..
قطعه صوت الندا العالي من وراهم/يـا الـلـقـيــط
———
الى الملتقى💛🖐🏻
Read more
ابراهيم الحكمي وش ذا الحظ 2018 @ibrahimal7akmi كلمات والحان : تركي الشريف توزيع : زيد نديم ايقاع : هاني الدوسري @hani_aldosari مكس وماستر : طيف عادل وش ذا الحظ كل ما ارتحت لإنسان ألتقيه عني يروح كل ماهديته قلبي رد الهدية جروح ؟! ليه ليه ؟ ليه ليه الطيّب محدن يبيه والقاسي الكل يشتريه ليه ... ابراهيم الحكمي وش ذا الحظ 2018
@ibrahimal7akmi
كلمات والحان : تركي الشريف
توزيع : زيد نديم
ايقاع : هاني الدوسري
@hani_aldosari
مكس وماستر : طيف عادل
وش ذا الحظ
كل ما ارتحت لإنسان
ألتقيه عني يروح
كل ماهديته قلبي
رد الهدية جروح ؟!
ليه ليه ؟ ليه ليه
الطيّب محدن يبيه
والقاسي الكل يشتريه
ليه ليه
ياقلبي لو كنا اللي في بالي بالك
ما كان ذا حالي وحالك
لكن على الله العوض
وش ذا الحظ
__
أصعب شي
لما تخلص في حبك
ما تغش، دايم صريح
فجأه محبوبك يطعن
ضربه فوق راسك تطيح
وين وين؟ أروح وين
والكذب يسار ويمين
صدق راحوا الطيبين
ليه ليه
ياقلبي لو كنا اللي في بالي بالك
ما كان ذا حالي وحالك
لكن على الله العوض
وش ذا الحظ
__
اتمنيييييت
انتا بالذات تبقى
جنبي لو مهما حصل
بس بعتني يا حسره
شكله معمول لي عمل
ليت ليت ااااه ياليت
عشت لي حضنٍ وبيت
لأنني.. صدقاً هويت
ليه ليه ؟؟
ياقلبي لو كنا اللي في بالي بالك
ما كان ذا حالي وحالك
لكن على الله العوض
وش ذا الحظ
____________________
twitter : ibrahimal7akmi
instagram : ibrahimal7akmi
--------------------------------
Busines Management for information and reservation
get contacted by : +966599661666
or by Email : [email protected]
Read more
. . كماله ... - وقالت لي ماهو أنتي السبب وامش بس معصبه ومو فاهمه شو تقول وشوفي مكاني بالجنه طبعا ...
Media Removed
. . كماله ... - وقالت لي ماهو أنتي السبب وامش بس معصبه ومو فاهمه شو تقول وشوفي مكاني بالجنه طبعا فرحت وبطلت بكي لما صار عمري 12 سنه اهلي معد احد يهتم فيني راحو مكه وخلوني وحدي وكنت اسكر بيبان الحوش باليل شفت جني ومد يده يسلم خايفه بس ماهربت مديت أيدي واخترقني وعداني جا واحد وراه كمان جني بس الي راح ... .
.
كماله ...
-
وقالت لي ماهو أنتي السبب وامش بس معصبه ومو فاهمه شو تقول وشوفي مكاني بالجنه طبعا فرحت وبطلت بكي لما صار عمري 12 سنه اهلي معد احد يهتم فيني راحو مكه وخلوني وحدي وكنت اسكر بيبان الحوش باليل شفت جني ومد يده يسلم خايفه بس ماهربت مديت أيدي واخترقني وعداني جا واحد وراه كمان جني بس الي راح ابيض والي جا اسود خفت بس ماهربت مديت أيدي لالمس به فبدا يختفي بتدرج وشفت قطتي هي كانت الجني شليتها معي ورحت بها البيت ونمت المفجئه نمت شهر كامل بس اهلي ماجو من مكه الي بعد صحياني باسبوع لما صار عمري 15 بديت اشوف الجن واجد انا من وانارصغير اصحى الساعه 2 تماما باليل يجي خالد يصحيني بس مره ما جا خالد جو جن ثانين كسرو غرفتي ورمو لي كتاب للجن لادخل عالمهم خالد جا وتهاوشو وبعدها بشهور جا خالد كان يبكي قلت ليه تبكي قال سمعتي أشياء تنادي ماما كل ليله في غيابي قلت ايه قال هي بنتي انا وياش اسمها سحر طبعا ماانصدمت ووراني اياها وبعدها جاني جني اسمه زرك كان يضحكني ويبكيني بنفس الوقت وكنت اشوف قريني بالمرايه واخاف جاني الجاثوم وجن واجد وبديت اخاف كنت اصحى الساعه 2 واطلع بالجنينه (حديقت المنزل) وشفت جنيه مدت يدها ورفعت راسها تخوف ما قدرت اتكلم جا شي ضباب اسود ينط (ينقز) مثل الكلب وصك فيها وتهاوشو واختفو وصباح اليوم جني رفعني وطيحني وانكسرت شمالي (يساري) وللحين انا عايشه مع جني خالد والجنيه سحر بنتي وقصتي مازلت اعيشها مع الجن
#انتهت
Read more
جت الفسحه الثايه و اجتمعوا كل الفريقين سعود : إنتوا ٥ بس ؟ لمى : لا في واحد <span class="emoji emoji1f60f"></span> سعود : محمد وين فهد محمد ...
Media Removed
جت الفسحه الثايه و اجتمعوا كل الفريقين سعود : إنتوا ٥ بس ؟ لمى : لا في واحد سعود : محمد وين فهد محمد بنضره عصبيه أشر على فريق لمى سعود ناضر المكان الي أشر عليه محمد لقى فهد منزل راْسه سعود لف على لمى و ناضرها نظرة حقد صفوا على عحسب مخططهم و وزعوا الارقام و كانت حاضرة سارة صديقه لمى الي بالثنوي و هي ... جت الفسحه الثايه و اجتمعوا كل الفريقين
سعود : إنتوا ٥ بس ؟
لمى : لا في واحد 😏
سعود : محمد وين فهد
محمد بنضره عصبيه أشر على فريق لمى سعود ناضر المكان الي أشر عليه محمد لقى فهد منزل راْسه سعود لف على لمى و ناضرها نظرة حقد
صفوا على عحسب مخططهم و وزعوا الارقام و كانت حاضرة سارة صديقه لمى الي بالثنوي و هي الي تقول الارقام كان فريق لمى متآلف من ٦ الي هم : هي و عنود و بسمه و نوف ابراهيم وفهد و فريق سعود كان فيه هو و محمد عبدالله و نورة و مضاوي
سارة : يلا ببدا رقم ٦
طلعوا مضاوي و ابراهيم ابراهيم كان خايف على أساس انها "بنت"انحاشت مضاوي و سحبت القارورة قبل ما حتى ابراهيم يوصل نص المسافه
سارة : فريق سعود نقطه
سارة : رقم ٣ ..... هنا كانت الصدمة سعود و فهد نفس الرقم فهد وقف مكانه
لمى : فهد رقمك اطلع 😯 فهد واقف و سعود بكل يقع يمشيء طبيعي أخذ القارورة و رجع و هو يناضر لمى بحقد
لمى : فهد 😂😂 ليه ضيعتها عليك !😂😂❤️ يلا ثاني مره جيبها طيب
فهد ناضر لمى نضره ولا فتح فمه
سارة : رقم ٢ طلعت لما تركض رفعت رأسها الا لقت عبدالله صديق سعود مسكت لمى القارورة و عبدالله مسكها من خصرها و سحبها و طيحها على الارض ومع كل هالمعانات قدرت لمى انها تطلع من مسكت عبدالله جا مسكها من رجلها و هو عيت يفكها قامت لمى تتسحبب شوي شوي الين ما وصلت للفريق حقها
لمى : هاهاها 😂😂🏃🏻 عبدالله : جبتيها لنفسك 👌🏼😏 واحد ورى وحده واحد ورى وحده طلعوا كلهم من الضرب و التعب الا لمى و فهد و سعود و عبدالله لمى انضربت و اتسحبت تسحب وشكلها مره مزري مع كل هذا مستمرة
لمى : فهد😊 ما ودك تتحرك 😊😊 فهد ناضر لمى و شاف حالتها
سارة قالت رقم سعود و فهد
سعود طلع بكل برود و يضحك
لمى و فهد كأنو يناضرون بعض فهد نزل راْسه و ركض سحب القارورة و عطاها لمى و طلع من اللعبه
لمى ناضرت سعود الا كان يناضرها بحقد لمى ضحكت ضحكه 😂😂 سعود : عبدالله بدلني
عبدالله : حاظر
سعود و عبدالله بدلوا أرقام و عبدالله طلع يعني سعود صار مع لمى (آسفة أني طولت ما نزلت لكم .. سافرت وانشغلت بس ان شاءالله بعوضكم بالبارتات الجاية )
لا تنسون اللايك + الكومنت
Read more
محموود ابو السعوود ماات يا جدعان مش مستوعبيين صح يعني هو راح خلاااص يعني مافيش حد هيقعد معانا بعد المحاضرات ...
Media Removed
محموود ابو السعوود ماات يا جدعان مش مستوعبيين صح يعني هو راح خلاااص يعني مافيش حد هيقعد معانا بعد المحاضرات تاني يعني مافيش حد هحكيله اسراري و يستحمل هزاري تاني يعني مافيش حد اقعد معاه فالمدرج و العب معاه كوره فالكليه ابو السعوود راح وخد كل حاجة حلوه معاه فلمح البصر ابو السعود مامتش ده اتخطف مننا ... محموود ابو السعوود ماات يا جدعان مش مستوعبيين صح يعني هو راح خلاااص يعني مافيش حد هيقعد معانا بعد المحاضرات تاني يعني مافيش حد هحكيله اسراري و يستحمل هزاري تاني يعني مافيش حد اقعد معاه فالمدرج و العب معاه كوره فالكليه ابو السعوود راح وخد كل حاجة حلوه معاه فلمح البصر ابو السعود مامتش ده اتخطف مننا الساعه 11.30 اسمع خبر وفاته الساعه 5.30 كنا فبلده بنصلي عليه و ندفنه اتاخد من وسطينا و بقينا ناقصين واحد وهو كان اهم واحد عمره ما زعل حد و عمره ما غلط فحد كان راجل و كان مكافح و عنده طموح و كان بيحب الحياه و بيصلي يا راجل ده انت كنت لسه بتقولي ع انك عايز تخطب البنت اللي بتحبها كده ياعم منفرحش بيگ بس كنت ضهر و سند و وقت الجد بتبقي اول واحد موجود فاكر يابو السعوود ،،اطيب واحد فينا راح مننا ،، اقرب الناس ليا فالجامعه سابني و مشي و اخر مره اشوفه فيها معرفتش اقعد معاه و بعديها بكام يوم اسمع خبره و القي عليه نظرة الوداع وانا اللي اروح ادفنه بدل ما احضر فرحه احضر جنازته و بدل ما اشيله ففرحه بشيل كفنه زي ما قالت والدته انا مش مستوعب اني اشوفگ وانت داخل تربتك و بيتقفل عليك بس انت اكيد فمكان احسن من هنااا ربنا ردگ ليه ياصاحبي عشان بيحبگ،، عمري ما هنسى كلامگ اللي ع طول بتقولهولي ( كوكي يا حبعمري ) ، ( عمگ كوكي يلا و عم بلدگ ) ، ( اخوياا اللي واحشني ) ، وانا الكلمه الوحيده اللي بكرها معاك هي ( ابوالسعود اللي واحشني ) مكنتش اعرف انها هتبقي بجد و هتوحشني ع طول
كنت اول واحد تيجي تسألني مالك يسطا لو فيا حاحة و كنت تهزر معايا و تقولي الجو مزعلاك تحب اروح اكلمهالگ هي تطول يلا ولا اييه .. كنت تطمني و تقولي ماتقلقش ان شاء الله هتكون من نصيبگ ..
عمري ما هنسي ايام اسگندريه وانگ كنت اكتر واحد بقعد معاه و نسهر في البلكونه للصبح و ننزل نتمشي انا وانت يا راجل ده انت كنت بتغسلي هدومي معاگ عشان مبعرفش اغسل و كنت هناك ابونا و امنا و اخوناا فااكر يا ابو السعود .انا اول واحد اتعرفت عليه فالكليه دي من الملعب و كنت بقولك يا سعودي الاول و كنت بتلخبط فأسمگ فاكر لما كنت بقولگ ابو النزول ياااريتك ترجع ياصاحبي ،،كنت دايما وانت ماشي معايا تحط ايدك ع كتفي حتي لو انا مش زعلان وكنت بقولك فيه ايه يا ابو السعود هو احنا مخطوبين تقولي ( ده حب يلااا ) كنت بحس انك اخوياا الكبير يا ابو السعوود حضنك و سلامك عليا وحشني والله ،،بس كل واحد بيأدي رساله وانت رسالتگ انگ فديت نفسگ و نحتسبگ شهيد عند الله ب انك تثبتلنا كلنا ان الدنيا دي ملهاش 30 لزمه و ان الموت بيجي فلحظه
نتقابل فالجنه يا صاحبي 💙🌿 @mahmoudabousoud
Read more
<span class="emoji emoji1f4cc"></span>تقرأ بدون لايك وكومنت ماأحللك<span class="emoji emoji270b"></span>🏻 #إيرام-واقف يناظرهم:يمه أنا،عارف إن بخاطرك كلام تقولينه لميسم. #إيرام-يجلس ...
Media Removed
تقرأ بدون لايك وكومنت ماأحللك🏻 #إيرام-واقف يناظرهم:يمه أنا،عارف إن بخاطرك كلام تقولينه لميسم. #إيرام-يجلس بالأرض ويمسك يد أمه:بخاطرك تسامحك ميسم؟ #ام_إيرام-تهز رأسها بإجابه. #إيرام-يدمع ويهمس لأمه:ميسم قلبها كبير يايمه،ما أعتقد أنها ماتسامحك وإنت بالحاله،هذه. #ام_إيرام-تأشر ... 📌تقرأ بدون لايك وكومنت ماأحللك✋🏻
#إيرام-واقف يناظرهم:يمه أنا،عارف إن بخاطرك كلام تقولينه لميسم.
#إيرام-يجلس بالأرض ويمسك يد أمه:بخاطرك تسامحك ميسم؟
#ام_إيرام-تهز رأسها بإجابه.
#إيرام-يدمع ويهمس لأمه:ميسم قلبها كبير يايمه،ما أعتقد أنها ماتسامحك وإنت بالحاله،هذه.
#ام_إيرام-تأشر على ميسم،بمعنى تعالي.
#ميسم-تمشي خطوتين لها وتوقف:إنتِ قسيتي علي كثير،كنت أعتقد إني راح أحس بحنانك،لكن كل يوم القى منك الإهانه،كل يوم تكسريني بكلامك،وكنت أظن إني راح أصحى وقلبك ندمان،لكن ما أشوف غير خيبة أمل.
#ميسم-تشهق وتبكي:كنت أتمنى يرجع الزمن ويرجعون أهلي،أو ياخذوني معهم،لكن هذا المكتوب.
#ام_إيرام-تحاول تتكلم لكن التعب كان أقوى.
#إيرام-يناظرها ويدمع.
#ام_إيرام-تناظره بخيبه ودموعها على خدها.
#إيرام-يمسح دموع أمه ويهمس لها:راح ترضى عليك.
-يوقف عند ميسم،يناظر عيونها:يلا ميسم طمني أمي وريحي قلبها،شوفي كيف واضح عليها الندم.
#ميسم-تناظر دموعه المتجمعه بعيونه.
#إيرام-نزلت دمعته.
#ميسم-تضمه لصدرها وعيونها على أم إيرام.
#إيرام-يشهق ويحكي بحضنها:تكفين ياميسم سامحيها،ريحي قلبها،إنتِ قلبك حنون،خلينا نفتح صفحه،جديده.
#ميسم-بعدته عن حضنها،وتتأمل عيونه:أنا سامحتها وأتمنى إن ربي يسامحها.
#إيرام-يبوس يديها بفرحه،ويهمس لها:إنت أحن وحده بالعالم.
#ميسم-تنهدت براحه:عشانك سامحتها.
#إيرام-يجلس عند أمه:يمه،قلت لك ميسم قلبها حنون،سامحتك.
#ام_إيرام-تنهدت براحه وابتسمت بتعب.
#إيرام-يحط راسه على صدر أمه.
#ميسم-تناظره.
#إيرام-بهدوء:ميسم،إرفعي يد أمي وحطيها على راسي.
#ميسم-تنفذ كلامه،وتهمس لها:إشبعيها من حنانك لاتقسين عليها،هي محتاجه لأم،يكفي أختها مادريتي عن حالها.
#إيرام-يمسك يد أمه ويمسحها على راسه:بخاطرك توصيني على أختي يايمه،لاتحاتين،رايف بعيوني.
-يمسح دمعته،ويبتسم:الحمدلله إني عرفت أشخاص معرفتهم سعاده لي.
#ميسم-تتأمله وتدمع.
#إيرام-يخبي وجه بحضن أمه ويبكي:أول مره أحس بحنانك يمه.
#ام_إيرام-دموعها على خدها تممنى ترجع عافيتها وتعوضهم عن كل اللي راح.
#إيرام-يبعد ويمسح دموعه ويناظر ميسم:خذي جوالي.
#ميسم-تناظر الجوال:ليه أشفيه؟
#إيرام-يبتسم:صوريني مع أمي.
#ميسم:من عيوني.
#إيرام-يناظر أمه ويبتسم:أول صوره تجمعني معك.
#ميسم-تلتقط بعض الصور لهم.
#أم_إيرام-تحاول تحرك يدها.
#إيرام-يناظر يد أمه ويبتسم:حالتك أبتدت تتحسن.
#ميسم-تتأمل عفوية إيرام بالصوره.
#أبو_إيرام-دخل بهدوء،وحط يده على كتف إيرام.
#إيرام-يناظر أبوه:ها يبه،إيش قال الدكتور.
#أبو_إيرام-تنهد:بتقوم بسلامه إن شاءلله.
📌٢٠٠كومنت
Read more
اسفه ع التأخير <span class="emoji emoji263a"></span>️<span class="emoji emoji1f605"></span> Part11 ( قبل ما يوصل كان في شاب من الشباب معاهم ) الشاب : اووووباااا ايه القمر ده ...
Media Removed
اسفه ع التأخير Part11 ( قبل ما يوصل كان في شاب من الشباب معاهم ) الشاب : اووووباااا ايه القمر ده شيري : نعم 😟☹️ الشاب : ايه يا مزه مش سامعه انتي طرشه شيري : امشي بطريقك احسنلك الشاب : طب ليه التهديد دلوقتي اهدي و روقي يحيى : ( كان الشاب مديلو ضهروا وصل عندهم مسكو من قميصو ) عايز ايه يا تافه ... اسفه ع التأخير ☺️😅 Part11 ( قبل ما يوصل كان في شاب من الشباب معاهم )
الشاب : اووووباااا ايه القمر ده 😍

شيري : نعم 😟😠☹️ الشاب : ايه يا مزه مش سامعه انتي طرشه
شيري : امشي بطريقك احسنلك 😡😡 الشاب : طب ليه التهديد دلوقتي اهدي و روقي
يحيى : ( كان الشاب مديلو ضهروا وصل عندهم مسكو من قميصو )
عايز ايه يا تافه
الشاب : مالك يا عم انت الي حشرك فوسطنا
شيري : الحقني يا يحيى السافل ده بيعاكسني 😰😰 الشاب : ياااه انا سافل ليه كده بس يا مزه 😍
يحيى : ظربوا بوكس 👊🏻 المزه دي تبقى امك يا روح امك
الشاب : لا يا روح خالتك مش انا الي يتعمل معايه كده
شيري: يالهوي 😱😱😱😱 عمر : الحق يا عم شريف يحيى بيتخانق 😨😱 شريف : يحيى 😲😲 ( و راحو عشان يفكو الخناقه و معاهم كم شاب )

شريف: بس بس منك ليه في ايه
يحيى : في قلت ادب و سفاله بص يله الحاجة الي متخصكش متقربلهاش 😡
شريف : خلاص يا يحيى سيبوا ( و في مجموعه بعدوهم عن بعض )
عمر: ليه كل ده ؟؟ شيري : انا السبب 😢😢 يحيى : انتي كويسه 😕
شيري : ايوه 😢😰 يحيى :و انتي مش السبب هو تافه و سخيف 😡
خلاص محصل حاجة انا كويس ☺️🙂 ( و طول الحفله كان يحيى واقف جمب شيري عشان محدش يزعجها و بعد ساعتين خلصت الحفله و كل حد رجع لبيتوا )
Read more
ليلة حُب . ياللي عمرك ما خلفت ميعاد في عمرك الليلة دي غبت ليه ؟ حيرني أمرك أخرك إيه عني ؟ مستحيل الدنيا عني تأخرك بالأمل مستني سهران تجيني يا حياتي واسهرك تعال العمر كله نخلصه حب الليله دي تعال شوق العمر كله نعيشه م القلب الليله دي ما تخليش أشواقنا لبكرا ما تخليش فرحتنا لبكرا كأن أول ليلة ... ليلة حُب 💌 .
ياللي عمرك ما خلفت ميعاد في عمرك
الليلة دي غبت ليه ؟ حيرني أمرك
أخرك إيه عني ؟
مستحيل الدنيا عني تأخرك
بالأمل مستني
سهران تجيني يا حياتي واسهرك
تعال العمر كله نخلصه حب الليله دي
تعال شوق العمر كله نعيشه م القلب الليله دي
ما تخليش أشواقنا لبكرا
ما تخليش فرحتنا لبكرا
كأن أول ليلة للحب الليله دي

يا حبيبي ونبض قلبي ونور حياتي
يا ابتسام ليلي هنا واتلهف لك
هديت الدنيا هنا واتلهفت لك
كلها معايا هنا اتلفتت لك
الربيع الورد النبع اللي جاري
كلهم ويايا أهم مستنين
كلهم يا حياتي لك متشوقين
لحبايبك ولقلبي أنا
لليالي الشوق ونداها لنا
ما تعذبناش
ما تشوقناش
وتعال نعيش فرحتنا هنا
تعال حب العمر كله
تعال شوق العمر كله نعيشه م القلب الليله دي
ما تخليش أشواقنا لبكرا
ما تخليش فرحتنا لبكرا
كأن أول ليله للحب الليله دي

لوكل حب في كل قلب اتجمعوا أنا حبي أكتر
ويايا ويايا وانت بعيد ويايا
خيال وشوق بيزيد ويايا
كل شىء حوالي بيفكرني بيك
كل نور ف عيني فيه ضحكة عنيك
آدى الشموع اللي ابتسامتك نورت فوقها الدموع
آدى خطوتك آدى همستك آدي ضحكتك
تعال للأحلام للحب للالهام
وقد ما يحلالنا نسهر وغيرنا ينام
تعال شوق العمر كله نخلصه حب الليلة دي
تعال حب العمر كله نخلصه حب الليلة دي
ما تخليش اشواقنا لبكرا
ما تخليش فرحتنا لبكرا
كأن اول ليله للحب الليله دي
تعال العمر كله نخلصه حب الليلة دي

ياللي فايت لى الليالي الحلوة والذكرى الجميلة
ياللى ويايا بحنانك تحيي أمالى العليلة
انت ويايا فى خيالي الليلة دي وكل ليلة
فى المكان ده يا حبيبي
ياما جينا وياما ضمتنا الليالي
فى المكان نفس المكان ده
ياما طرنا ف العلالى الليلة دي
يا حياة روحي هنا ف نفس المكان
جيت أنا وشوقى وقلبى والحنان
جينا نستناك جينا نترجاك
جينا نفرش بالأمل سكه خطاك
ومهما غبت على حتجينى بعد شويه
آخد ايديك فى ايديه واحضن عينك بعينيه
ونعيشها ليلة عمر بكل عمر الدنيا
Read more
كنت سأفقد الامل لاجد من يفهمني و لكن وجودك جدد الامل ان اجد من يفهمني فكره لما كنت بحكيلك ان اقل و اصغر ...
Media Removed
كنت سأفقد الامل لاجد من يفهمني و لكن وجودك جدد الامل ان اجد من يفهمني فكره لما كنت بحكيلك ان اقل و اصغر حاجه تسعدني التفاصيل تهمني جدا الاشياء الصغيره تسعدني و تلفت نظري اكثر من الاشياء الكبيره فكره ساعتها قولتيلي ايه .... قولت لي يعني ايه !!!!! قولتلك مثلا لو حد بحبه كلمني يطمن عليا بس بفرح ... كنت سأفقد الامل لاجد من يفهمني
و لكن وجودك جدد الامل ان اجد من يفهمني
فكره لما كنت بحكيلك ان اقل و اصغر حاجه تسعدني
التفاصيل تهمني جدا
الاشياء الصغيره تسعدني و تلفت نظري اكثر من الاشياء الكبيره
فكره ساعتها قولتيلي ايه ....
قولت لي يعني ايه !!!!!
قولتلك مثلا لو حد بحبه كلمني يطمن عليا بس بفرح
لما بكون سبب في سعاده اي حد بكون مبسوطه اووي
كل ما تكون حاجه بسيطه بكون في قمه سعادتي
عارفه كنت بحكيلك و وثقه انك مش هتفهميني و لكن ......
خليتي يوم عيد ميلادي اسعد يوم
قبل يوم عيد ميلادي استنيتي النهار يطلع و لاقيتك جيبالي بلوزه جديده و قولتيلي يلا البسي عشان تعملي سيشن ل عيد ميلادك لاني فهمت قد ايه بتحبي تنزلي صور جديده اليوم ده 😲 من كتر الصدمه معرفتش اعبر و اقولك انتي بجد فهماني

اول ما جت الساعه 12 حاسيستيني اجمل احساس في الدنيا و كان اجمل حضن في حياتي و قولتيلي انا عارفه يعني ايه الساعه 12 بالنسبالك يعني يوم عيد ميلادك كله يتلخص في الدقيقه ( و سعاتها فرحت و قولت انك اجمل رزق في حياتي خليتيني اسعد انسانه في الدنيا عارفه ليه عشان لقيتك فهمه كل تفصيله فيا مش عشان عيد ميلادي بس عشان كل حاجه )
و اخيرا جبتيلي النوامه😂😍😍😍😍 احلي هديه في حياتي بغض النظر انك اتخديتي منها و انا نايمه😂😂 بس عايزه اقولك انتي اجدع و احلي اخت في الدنيا و مبسوطه انك بتفهميني وقت حزني و فرحي و اكتئابي و بطلعيني منه🙈 بتفهمي اصغر النقط فيا
حضنك دايما موجود في الوقت المناسب بتخطفيني من كل حاجه
انتي ملاكي .........
Read more
.. غصب عني ياحبيبي مهما اقول حبعد واخبي بالقى روحي باحن لك واشتاق لحبي غصب عني كمان باصدق حسن ظني واطوي شكى فيك وحيرتي بالتمني واعمل ايه وياك وحبك اقوى مني قد ما ارادتي قوية قد ما دموعي ابية نقطة الضعف اللي فيّ هي قلبي وانت ياقلبي .. اشتياقي يا حياتي وانت غايب اشتياق فوق اشتياق كل الحبايب  بس ... ..
غصب عني ياحبيبي مهما اقول حبعد واخبي
بالقى روحي باحن لك واشتاق لحبي
غصب عني كمان باصدق حسن ظني
واطوي شكى فيك وحيرتي بالتمني
واعمل ايه وياك وحبك اقوى مني
قد ما ارادتي قوية قد ما دموعي ابية
نقطة الضعف اللي فيّ هي قلبي وانت ياقلبي
.. اشتياقي يا حياتي وانت غايب
اشتياق فوق اشتياق كل الحبايب 
بس عزة نفسى بتخليني اداري
واقدر اصبر وابتسم فى عز ناري
يجرى ما يجرى وماحدش عنده فكرة
والحقيقة اني بادوب لهفة وحنين
وانتظار على نار وافكار حيرانين
بتغالبنى الوحدة وانا مع ناس كتار
ويصاحبني السهد حتى بالنهار
والدقيقة تمر عليَّ سنين
كل ده وانت بعيد
واما بتعود من جديد
كل ثانية تبقى عيد
والحياة بترد فيَّ والسماح يغلب عليَّ
قد ما ارادتى قوية قد مادموعى أبية
نقطة الضعف اللي فيَّ هي قلبي وانت يا قلبي
.. نقطة الضعف اللي فيَّ عذبتني
حملتني فوق مايقدر حد يتحمل ضنى
وصلتنى اعيش لك انت وانسى حتى مين انا
وامشي ورا قلبي وغرامه فى الضلوع
زي طيران الفراشة عالشموع
باعرف اني اروح وماعرفش الرجوع
عايز اكتر من كده ايه يامنايَ
انت شفت الحب ده الا معايَ؟!
ليه مابتقدرش وانا م البداية
باحبك حب لسه ماتعرفش
واخاف عالحب مين حب ومخافش؟!
قد ما ارادتي قوية قد ما دموعي ابية
نقطة الضعف اللي فيّ هي قلبي وانت يا قلبي
.. ياحبيبى ..
زي موج البحر ما بيرجع لبحره باعود اليك
زي ما يخاف اللي تاهت نفسه منه بخاف عليك
واعمل ايه لما عواطفى بتعاندني وبتراضيك
واعمل ايه وانا سر ضعفى رأفة بيك من حبي فيك
نقطة الضعف اللي عندي كان منايَ تبقى عندك 
واللي بشعر بيه لوحدى انت تشعر بيه لوحدك
كان منايَ يامنايَ يغيرك عطفي وحناني
كان منايَ تبقى ارحم مابزماني
بس ياخسارة التمني عاش تمني
والحياة مابتديناش كل الاماني
قد ما ارادتى قوية قد مادموعي ابية 
نقطة الضعف اللي فيَّ هي قلبى وانت يا قلبي
كلمات / #عبدالوهاب_محمد
الحان / #محمد_سلطان
#كروان_الشرق #فايزة_أحمد #نقطة_الضعف
Read more
أحب أدون نهاية كل سنة و أكتب كل الأحداث الحلوة و الكبيرة اللي صارت بهذي السنة. دونت كثير نفسي أوريكم ...
Media Removed
أحب أدون نهاية كل سنة و أكتب كل الأحداث الحلوة و الكبيرة اللي صارت بهذي السنة. دونت كثير نفسي أوريكم الأحداث اللي كتبتهاياااهه قد إيش أنا فخورة بنفسي الحمدلله،حققت أشياء كانت بيوم من الأيام حلم و فكرة عابرة عملت دورة بعنوان "اساسيات الرياضة "و كانت رغم بساطتها ذات أثر كبير الحمدلله ... أحب أدون نهاية كل سنة و أكتب كل الأحداث الحلوة و الكبيرة اللي صارت بهذي السنة.
دونت كثير نفسي أوريكم الأحداث اللي كتبتها😭❤❤❤ياااهه قد إيش أنا فخورة بنفسي الحمدلله،حققت أشياء كانت بيوم من الأيام حلم و فكرة عابرة😭🌟
عملت دورة بعنوان "اساسيات الرياضة "و كانت رغم بساطتها ذات أثر كبير الحمدلله هذا بفضل ربي❤
عملت مشروع بلغة برمجة جديدة علي و بوقت قياسي و تحت ضغوطات و تحت أستاذة تحاول تمارس طقوس التنمر علي ،بالنهاية أنجزته لوحدي و أشتغل و كان جميل الحمدلله👌🌟
عملت نشاط "طفولتي أمانة" مع زميلاتي حددت فيه المحتوى و الطرح و كنت متحدثة فيه و كان مؤثر و لامس شريحة كبيرة، تكرمت على إثره و نُشر بالصحيفة🌟❤
أخذت صيفي و جبت أمتياز😂👌
قطعت علاقتي بوحدة كانت محسوبة علي صاحبة لكن هي ليست كذلك و الحمدلله أنها طلعت من حياتي الله يستر عليها ❤✋
توسعت علاقاتي بهذي السنة اللي يكرهوني صاروا أصحابي حتى الأمن اللي بالجامعة اللي كانوا يمسكوني شبه يومي صاروا صحباتي ☺😂❤
فهمت بعض من فلسفة الحياة، ليه قلت "بعض" لأني بكل مره أحس أني وصلت لتمام بفهم مسألة يتضح غير ذلك☺😂مهما تعلمنا ،تظل أمور كثيرة نجهلها ☝
ما أقول أني متصالحة مع نفسي تماما! لكني بالطريق لذلك😜☝
وصلت لقناعة مابعد العسر إلا اليسر ،خلاص أي أمر عسير أعيش فيه أصير متأكدة أنه بيزول مهما طال.
ما أشتدت إلا لتزول ☝.
عرفت كيف أتوكل على الله بحق ! قد يكون متأخر بس الحمدلله بالنهاية عرفت ،لما تعرفين كيف تفوضين امرك لله و مايقتضي هذا الأمر ماراح تعيشين بهم أبدا!!خلااااص الله معك 😭❤
كان شعري طويل و قصيته بنفسي قصييير و وثقت هالشي بفيديو و كنت هاجة بقسم الرجال على شان ماتشوفني أمي🌚
أشياء كثيرة ما أقدر أذكرها هنا لكن حقيقي لما بديت أحصيهم أنبسطت
كل موقف صار كان له أثر ،ممكن تكون أكثر سنة بكيت و سويت دراما فيها لكن بالمقابل انجلدت و تعلمت👌
كثير قلت ما أقدر و قدرت ،ما راح أعرف و عرفت، مستحيل يصير هالشي و صار!! لذلك تأكدت من أني قادرة بإذن الله مافيه شي مستحيل و الإنجازات الكبيرة جاية 👌❤
جربوا تعملون نفس ماعملت بأنكم تدونون الأحداث، راح تقدرين نفسك أكثر .
قارني بين نفسك الأن و قبل سنة ،تغيرتي حبيبي تطورتي حققتي أحلامك مو بالضرورة كلها بعض منها ،نستاهل كل خير على تعبنا و إجتهادنا ❤🌟
إيش أعظم إنجازاتك ب٢٠١٧؟
و أدخلوا رابط صراحة أرسلوا لي مشاعركم بداية هالسنة😍🌟
Read more
مفيش أسباب ،، بعدت وعمري ما عملت لبعادنا حساب أنا سبتك عشان ماقبلش إني أتساب مشيت قبل إنت ما تقولي خلاص مليت جراح في جراح ،، جرحت أنا نفسي بإيديا عشان أرتاح بسببك كل شيء كان حلو بينا اهو راح نهاية أكيد حبيبي عكس ما اتمنيت أوقات بتموت حاجات ،، علشان نعرف نعيش وهكمل ليه الحياة ،، مع قلب ماحبنيش كان ... 🎵
مفيش أسباب ،، بعدت وعمري ما عملت لبعادنا حساب
أنا سبتك عشان ماقبلش إني أتساب
مشيت قبل إنت ما تقولي خلاص مليت
جراح في جراح ،، جرحت أنا نفسي بإيديا عشان أرتاح
بسببك كل شيء كان حلو بينا اهو راح
نهاية أكيد حبيبي عكس ما اتمنيت
أوقات بتموت حاجات ،، علشان نعرف نعيش
وهكمل ليه الحياة ،، مع قلب ماحبنيش
كان نفسي أعيش جواك ،، مش بس أعيش وياك
ما تجبش العيب عليا وما تلومنيش
#اليسا
#مفيش_اسباب
#بيرين_سات
#berensaat
#Tota__88n
🎵
#music #live #artiste #türkiye
#love #instagood #cute #guitar #guitarist  #photooftheday #beautiful #happy #harrystyles #instamood #instadaily #instago #fashion #followers
Read more
انا وانت .. ظلمنا الحب ظلمنا الحب بايدينا وجنينا عليه .. وجرحناه ما داب حوالينا ما حدش منا كان عايز ...
Media Removed
انا وانت .. ظلمنا الحب ظلمنا الحب بايدينا وجنينا عليه .. وجرحناه ما داب حوالينا ما حدش منا كان عايز يكون ارحم من .. التاني ولا يضحي عن .. التاني وضاع الحب .. ما بين عند قلب وقلب ضاع الحب .. ودلوقت لا انا بنساه ولا بتنساه ولا بنلقاه .. انا وانت انا وانت اللي كنا زمان احب اتنين واحن تنين وكان اكبر ... انا وانت .. ظلمنا الحب ظلمنا الحب بايدينا
وجنينا عليه .. وجرحناه ما داب حوالينا
ما حدش منا كان عايز يكون ارحم من .. التاني
ولا يضحي عن .. التاني
وضاع الحب .. ما بين عند قلب وقلب
ضاع الحب .. ودلوقت لا انا بنساه
ولا بتنساه ولا بنلقاه .. انا وانت
انا وانت اللي كنا زمان احب اتنين واحن تنين
وكان اكبر خصام بينا يدوب في يومين يا دوب في يومين
خصامنا ليه النوبه دي زاد وخلّى الخطوه بينَّا بلاد
فرقنا على طريقين وضاع الحب ضاع
وضاع الحب ما بين عند قلب و قلب
ودي الوقت لانا بنساه ولا بتنساه ولا بنلقاه
انا وانت
انا وانت ظلمنا الحب بالغيره وجبنا للظنون سيره
وقطعنا الامل مرات ما بين الشك والحيره
وكان الحب بينّا كبير صغر لما ابتدينا نغير
وبردت نار وقادت نار وبرضه مشينا في التيار  انا وانت
انا وانت .. نسينا نتعاتب ونتصارح
وعز عليك تسيب العند وتسامح
وعز علي اكون البادي واتصالح
واصبح كل يوم بينا يفوت اصعب من امبارح
نسينا رقه العاشقين قسينا واحنا مش داريين
نسينا ازاي كده نسينا وايه ده اللي جرى لينا
انا وانت

انا وانت .. ظلمنا الحب ظلمنا الحب بايدينا
وجنينا عليه .. وجرحناه ما داب حوالينا
ما حدش منا كان عايز يكون ارحم من .. التاني
ولا يضحي عن .. التاني
وضاع الحب .. ما بين عند قلب وقلب
ضاع الحب .. ودلوقت لا انا بنساه
ولا بتنساه ولا بنلقاه .. انا وانت
انا وانت اللي كنا زمان احب اتنين واحن تنين
وكان اكبر خصام بينا يدوب في يومين يا دوب في يومين
خصامنا ليه النوبه دي زاد وخلّى الخطوه بينَّا بلاد
فرقنا على طريقين وضاع الحب ضاع
وضاع الحب ما بين عند قلب و قلب
ودي الوقت لانا بنساه ولا بتنساه ولا بنلقاه
انا وانت
انا وانت ظلمنا الحب بالغيره وجبنا للظنون سيره
وقطعنا الامل مرات ما بين الشك والحيره
وكان الحب بينّا كبير صغر لما ابتدينا نغير
وبردت نار وقادت نار وبرضه مشينا في التيار  انا وانت
انا وانت .. نسينا نتعاتب ونتصارح
وعز عليك تسيب العند وتسامح
وعز علي اكون البادي واتصالح
واصبح كل يوم بينا يفوت اصعب من امبارح
نسينا رقه العاشقين قسينا واحنا مش داريين
نسينا ازاي كده نسينا وايه ده اللي جرى لينا
انا وانت #ام_كلثوم #شاي_تركي #ذكريات #صباح_الخير #فراق #ظلمنا_الحب #اغاني_حب #الزمن_الجميل_كلاسيكيات #um_kalthom #brokenheart #turkish_tea #missingyou
Read more
قصة حزينة بطلها عمر الشريف عمر الشريف رغم أنه دار العالم كله، وقابل أساطير الجمال في هوليوود وايطاليا ...
Media Removed
قصة حزينة بطلها عمر الشريف عمر الشريف رغم أنه دار العالم كله، وقابل أساطير الجمال في هوليوود وايطاليا وفرنسا.. لم يحرم نفسه من أي شيء في الدنيا.. لكن عندما سألوه بعد ما تخطى السبعين : ماذا تتمنى ؟ قال أتمنى لو انني لم أنفصل عن فاتن حمامة .. ونادم لأنني طلقتها ..ولم أحب في حياتي أحدا غيرها .. حين ... قصة حزينة بطلها عمر الشريف
عمر الشريف رغم أنه دار العالم كله، وقابل أساطير الجمال في هوليوود وايطاليا وفرنسا.. لم يحرم نفسه من أي شيء في الدنيا.. لكن عندما سألوه بعد ما تخطى السبعين : ماذا تتمنى ؟
قال أتمنى لو انني لم أنفصل عن فاتن حمامة .. ونادم لأنني طلقتها ..ولم أحب في حياتي أحدا غيرها .. حين طلقت فاتن كنت اظن انني سأنساها عندما تحيط بي جميلات العالم .. لكنني لم استطيع .. لم يملأ أحد مكانها .. تربعت هي في قلبي ومنعت غيرها من دخوله حتى بعد افتراقنا.. فكرة الانسان الذي يسكن روحك مهما كان بعيد .. القرين .. التوأم ..الجزء الذي لا تعرف كيف تكمل من دونه.. وتشعر بأن هناك شيء ينقصك وتضيع من دونه ولا شيء يعوضك عنه ..
الشعلة التي تحمي قلبك من التجمد .. ولهذا لم يصمد عمر الشريف طويلا بعد فاتن حمامة
تدهورت صحة عمر الشريف اخر ستة شهور بعد وفاة عشيقته وحبه الوحيد رغم انهما مطلقان منذ اربعين سنة .. يوم وفاتها قال ( وفاة فاتن حمامة قضت علي واعتبر نفسي الأن في المحطة الاخيرة من حياتي).
قبل وفاته بشهرين اصابه الزهايمر ولم يتذكر اي شيء لا اعماله ولا افلامه ولا انه ممثل لا شيء .. لا شيء اطلاقاً إلا فاتن حمامة .. كانت الشيء الوحيد الذي يتذكره .. حب صادق في زمن أصبح فيه الحب عملة نادرة .. لم يستطع الزهايمر ان يهزم حب عمر لفاتن .. أكل الزهايمر من عقله خلايا كل شيء وأبقى على حبه لفاتن ،في المستشفى كان يردد ( هي فاتن عاملة ايه ومابتزورنيش ليه ).
منقول #طـه
Read more
لأجلكHN. <span class="emoji emoji1f4cc"></span>تقرأبدون لايك وكومنت ماحللك. #رايف-يحط راسه بحضن إيرام،ويتنهد. #إيرام-يناظر الكتاب:هنا ...
Media Removed
لأجلكHN. تقرأبدون لايك وكومنت ماحللك. #رايف-يحط راسه بحضن إيرام،ويتنهد. #إيرام-يناظر الكتاب:هنا قصتي،وقصتك. #رايف-يلمس الكتاب:يصير أقرأه؟ #إيرام:ممم،محد بيقرأه غيرك. #رايف-يبتسم:إيش عنوانه؟ #إيرام:على الأحداث اللي كتبت فيه،مالقيت له إسم. #رايف-يغمض،ويحكي له:بما ... لأجلكHN.
📌تقرأبدون لايك وكومنت ماحللك.
#رايف-يحط راسه بحضن إيرام،ويتنهد.
#إيرام-يناظر الكتاب:هنا قصتي،وقصتك.
#رايف-يلمس الكتاب:يصير أقرأه؟
#إيرام:ممم،محد بيقرأه غيرك.
#رايف-يبتسم:إيش عنوانه؟
#إيرام:على الأحداث اللي كتبت فيه،مالقيت له إسم.
#رايف-يغمض،ويحكي له:بما أن حياتنا كانت صعبه،وكنت أشوف الأيام كلها سواد،أحداث وأشخاص كان بقلبهم الحقد والكره،قضيت عمري ليل وظلام،خلينا نسميه كتاب أسود.
#إيرام-يبعده عن حضنه ويعطيه قلم.
#رايف-يمسك القلم،ويناظره:ليه؟
#إيرام-يحك خده،ويبتسم:أحتاج توقيعك بالكتاب.
#رايف-يوقع،ويضم إيرام بقوه:الله يخليك لي إيرام.
#إيرام-يمسح على ظهره ويدمع:سندي أنت رايف.
-
#رايف:لازلتُ أتذكر الماضي،كل يوم أتناسى ماحدث فيه،لكن بدون جدوى،أضع رأسي على وسادتي لكي أنسى كل ماحدث،لكن تلازُمني الذكريات حينها.
-
#ميسم:أحببتك عندما رأيتك أول مره،لن أتوقع حينها،أن تصبح قريب مني،لن أتوقع بإنك ستكون سعادتي،لن أتوقع بأننا ننسى كل الألم الذي حدث بحياتنا،ونبدأ حياة جديده معاً.
-
#إيثان:كيف لك أن تصد قلباً قد عشقك،كيف لك أن تبعد روحاً عن أحبابها وهي باقيه لن تموت،كيف لك أن تقتل روحي شوقاً لك،كيف تكون ملكاً لغيري،وأنا التي عشقتك،كيف لي أن أراك حبيباً لصاحبي،كيف لك أنت تراني الصاحبه البعيده،وأنا أراك الحبيب البعيد،أنا عاجزه أن أترك الذكريات خلفي.
-

#شيراز:أنت الصاحب الذي أحبهُ قلبي،أنت الحبيب الذي أستطاع الوصول لقلبي.
-

لازُلت أتحدث مع نفسي كل ليله كيف لي أن أفعلها؛ماذا؟
كيف أصبح شخصاً مختلفاً عن ما أراه أنا،لا أريد نفسي،أنا أريد حياه مختلفه،أريد أن تتغير ذاتي،أبكي خائفاً عندما أفكر بغداً،ياترى هل سيأتي اليوم الذي تتغير فيه ذاتي وأصبح الشخص الذي أراه بخيالي؟
-
إنتهت روايتي الأولى،للأمانه أكثر روايه تعبت وأنا أكتبها،الروايه تستاهل متابعين كثير،عشان تعبي،ماكان فيه متابعين كثير لكن قدرت أنهيها بسبب متابعين يشجعوني دايم على الإستمرار،شكراً لكل شخص متابعني من بدايتي،وشكراً لكل شخص كان يشجعني بكلامه،وأعتذر على الأطاله بالكتابه،القادم أجمل بإذن الله،بنهايه|أدعولي إني أكون كاتب مبدع،ويكون عندي كتاب بإسمي.
-روايتي الثانيه،بتكون هنا>@rw_nif
-رأيك برواية كتاب أسود؟
إنتقد أمدح،أكتب ماشئت.
📌تمت
Read more
صبّحكم الله بالخير يالغالين ️ . . . بالنهاية ؟ اكتشفت انك بدايه بْـ ترافقني .. لمثواي الاخير كل يوم اخون واعيش بحكاية واخري ارجع لذكرانا كسير قلت ابرحل لجْل قول ( ابقى معايه ) او حضن يقتل بي الحزن الكبير كنت ادور دمعةٍ .. تطْفي حشايه ومالقيت الا نهاياتي .. مصير كيف حالي ؟ عازف .. ... صبّحكم الله بالخير يالغالين ❤️
.
.
.

بالنهاية ؟ اكتشفت انك بدايه
بْـ ترافقني .. لمثواي الاخير
كل يوم اخون واعيش بحكاية
واخري ارجع لذكرانا كسير

قلت ابرحل لجْل قول ( ابقى معايه )
او حضن يقتل بي الحزن الكبير

كنت ادور دمعةٍ .. تطْفي حشايه
ومالقيت الا نهاياتي .. مصير

كيف حالي ؟ عازف .. ان حسيت نايه
ينكشف لك ما ورا الاسطر ستير
زيف بسمات المضيفة ، والدعايه
كذبتي لاقلت من دونك .. بخير !

بين وصل وبعد اخمّن في خُطايه
وكان ناتجها جفا زدت المسير !

بالصور ، وبعطرك الاوفى .. رجايه
في غيابك مِنْك فيهم .. استجير !

كنت لك عاشق .. بما فيه الكفايه
كنت احب ، وكنت احن ، وكنت اغير

لاهديتك ورد ارش عطري .. نكايه
ما ابيك تهيم في .. نفح العبير !

ما ابيني بتبعك ، وارضي غلايه
واترك القاسي انا .. لْحاله كسير

وكل ما حزني تسيّد في سمايه
بس أغمض اذكرك ، واصبح بخير

كم تجلاّ وجهك .. بضحكة شفايه
كل ما وجهي تبسّم .. من ضمير

ما رفعت ايدي لربي في دُعايه
الا واسمك كان بالدعوه .. خشير

ليه احبك ؟ شوف نفسك بالمرايه
وتعرف اني كم مقصّر بك كثير !! اعشقك وشكثْر ؟ الى ماله نهايه
من تلاقينا .. لمثواي الاخير !!
.
.
.
القصيدة كامله في قناتي باليوتيوب .
.

#احمد_الردعان
Read more
الــــبــــ 23 ـــــــارت ' ' ' أسفه جد على التأخير. لآيـك قبـل الـقـرآءة لـطفـاً<span class="emoji emoji1f497"></span><span class="emoji emoji1f4ab"></span>. ' ' ' شهد ...
Media Removed
الــــبــــ 23 ـــــــارت ' ' ' أسفه جد على التأخير. لآيـك قبـل الـقـرآءة لـطفـاً. ' ' ' شهد واصله معها من وريف ومتفشله منها ، ايان ناظر بالناس الي تناظرهم ومسك وريف مع يدها وطلعها برا ، سحبت وريف يدها وناظرت فيه بربكه وفشله ! / ايش فيه ! ، ايان / لو سمحتِ يعني انا أتكلم معك بأسلوب ماله ... الــــبــــ 23 ـــــــارت
'
'
'
أسفه جد على التأخير.
لآيـك قبـل الـقـرآءة لـطفـاً💗💫.
'
'
'
شهد واصله معها من وريف ومتفشله منها ،
ايان ناظر بالناس الي تناظرهم ومسك وريف مع يدها وطلعها برا ،
سحبت وريف يدها وناظرت فيه بربكه وفشله ! / ايش فيه ! ،
ايان / لو سمحتِ يعني انا أتكلم معك بأسلوب ماله داعي كل هالسالفه وحده الصوت ! ،
وريف بسرعه وقهر / ليه انت كذا بارد شايف وش سوت هي ؟ ،
ايان / اَي طيب انا ابي اعرف هي شسوت ! ،
وريف رفعت حاجبها بثقه وبصوت مليان غرور / ياليت توصل لها خبر بأنها تجهز نفسها عشان تودع وظيفتها أو .. - سكتت شوي -
ناظر لها بمعنى كملي .. وريف تكمل / أو تعتذر لي ،
طلعت شهد وناظرت فيهم ووريف لفت ووجها قلب بسرعه وهي متفشله جدًا من الي حصل لكن عزه نفسها كانت أقوى من انها تضعف بهاللحظه ،
شهد ناظرتها ولفت على أيان / انا أسفه تصرفاتها كذا طايشه واعتذر مره ثانيه جد عن اللخبطه الي صارت ،
ابتسم ايان بخفيف وشهد مشت ورا وريف بسرعه ،
تنهد ايان بقوه وطلعت الموظفه الي تضاربت معها وريف ،
الموظفه / ماذا حصل ؟ ،
ناظرها بهـدوء / اريد محادثتك قليلًا ،
ودخل وهو متنرفز ومختبص ،
وهي ناظرت بوريف وشهد الي يمشون ورجعت دخلت ، ,


ركبت السياره وقفلت بابها وصرخت وهي تضرب الدركسون بعشوائيه وصوت البوري ازعج كل من مر ،
ركبت شهد وهي تناظر فيها ،
ورييف حاست شعرها بقهر كعادتها كل ما عصبت او توترت/ اخخخخ لا لا لا وش هالمووقففففف !!! ،
شهد ماسكه ضحكتها / شفيك اهدي ! ،
وريف وهي شوي بتصيح من الخجل / ليهههه كذا اوففف وربي غغببنههههه !! ،
شهد / انتِ بعد الله يهديك ليه طولتي السالفه معه زياده ! وماله داعي تضربينها بعد ! ،
صرخت وريف ولفت عليها / ماله داعي ؟؟؟ الا له داعي وأكسر رأسها بعد ولو ما جا كان ماطلعت الا ومخليتها تعتذر !! ،
شهد / بِسْم الله الرحمن الرحيم شوي شوي ! ،
وريف وهي تغطي وجهها بيدها تهدي نفسها / كله بسببك وبسبب هالموظفه الخرا هي وتعاملها ! ،
شهد / انا شدخلني ! ،
وريف / انتِ عصبتيني بكلامك الي يسد النفس وجت كملتها بعدك بأسلوبها ! ،
شهد تناظرها وتضيق عيونها / متأكده بس مني ومنها ؟ ،
وريف ناظرتها شوي وقلبت عيونها وعدلت شعرها / اَي انتِ وياها !! ،
شهد وهي تناظر لقدام / مسكين سفلتي فيه وهو ماله دخل ! ،
وريف / يستاهل قليل الحيا الوصخ بعد - تذكرت كلامها عنه غمضت عينها تهدي نفسها -
شهد وهي تضحك / اقول اخلصي تحركي بس خلاص انتِ الصح كل من مر شافنا ! ويتساءل من هالمريضه الي تصرخ ! ،
وريف سكتت شوي تهدي عمرها وتضبط اعصابها وشغلت السياره ومشت ، '
'
'
انتهى🎶.
Read more
كل الكلام - نجاة الصغيرة في الصحافة لطالما كنت حديث الجميع ولا زلت رونق شغفهم وشغلهم الشاغل سامي ...
Media Removed
كل الكلام - نجاة الصغيرة في الصحافة لطالما كنت حديث الجميع ولا زلت رونق شغفهم وشغلهم الشاغل سامي الحفناوي يكتب نجاة تعيد عافية مصر الفنية .. طبعا فهرم نجاة الفني في العصر الذهبي لا زال يشع نورا و رقي تسعد به عشاقها من كافة الاعمار كل الكلام - نجاة الصغيرة كلمات: عبد الرحمن الابنودى الحان ... كل الكلام - نجاة الصغيرة
في الصحافة
لطالما كنت حديث الجميع ولا زلت رونق شغفهم وشغلهم الشاغل
سامي الحفناوي يكتب نجاة تعيد عافية مصر الفنية ..
طبعا فهرم نجاة الفني في العصر الذهبي لا زال يشع نورا و رقي تسعد به عشاقها من كافة الاعمار
كل الكلام - نجاة الصغيرة كلمات: عبد الرحمن الابنودى
الحان : طلال
الموزع الموسيقى : يحيى الموجى

كل الكلام .. قلناه
ودينا .. زي ما احنا
لا عرفنا ننسى الآه
ولا طابت جراحنا
حبيبي إنت غاوي
دايماً تقول كلام
لو الكلام بيداوي
ليه حاسة بالآلام؟
كل الكلام قلناه
إن كان على العتاب
عاتبتك لما دبت
لا جرح القلب طاب…
يا حبيبي ولا إنت تُبت
إنت فاهم كلامك
حيخليني أعود
أكدِّب جرح قلبي
وأصدَّق الوعود؟
حبيبي إنتَ..
منين بتجيب كلامك؟…
كدبك جميل ويعجِب
خلاني أقول لجرحي…
يا جرحي إنت بتكدب
كدبك جميل حقيقي
خَدني أماكن بعيدة
ونسَّاني طول طريقي
ورجعني وحيدة
دايماً تقول كلام
لو الكلام بيداوي
ليه حاسَّة بالآلام
كل الكلام قلناه

لعيون عشاق ومحبي القيثارة #نجاة #نجاةالصغيرة #مصر #الزمن_الجميل #كل_الكلام #زمن_الفن_الجميل #موسيقى #طرب #زمان_يا_فن #روقان #نجاتي #صوت_الحب #صاحبة_السكون_الصاخب #قيثارة_الغناء #اغاني #مزاج #اغاني_مصرية #الفن_الجميل #الزمن_الاصيل #عشق #نجاة_الصغيرة #اهات #ابداع #رايق #حب #بوح #احبك ‏ #ArabicMusic #Najat #Music
Read more
كل الكلام - نجاة الصغيرة لسماع الاغنية كاملة وضعنا لكم لينك الاغنية في الحساب كل الكلام - نجاة الصغيرة كلمات: عبد الرحمن الابنودى الحان : طلال الموزع الموسيقى : يحيى الموجى كل الكلام .. قلناه ودينا .. زي ما احنا لا عرفنا ننسى الآه ولا طابت جراحنا حبيبي إنت غاوي دايماً تقول كلام لو ... كل الكلام - نجاة الصغيرة

لسماع الاغنية كاملة وضعنا لكم لينك الاغنية في الحساب
كل الكلام - نجاة الصغيرة كلمات: عبد الرحمن الابنودى
الحان : طلال
الموزع الموسيقى : يحيى الموجى

كل الكلام .. قلناه
ودينا .. زي ما احنا
لا عرفنا ننسى الآه
ولا طابت جراحنا
حبيبي إنت غاوي
دايماً تقول كلام
لو الكلام بيداوي
ليه حاسة بالآلام؟
كل الكلام قلناه
إن كان على العتاب
عاتبتك لما دبت
لا جرح القلب طاب…
يا حبيبي ولا إنت تُبت
إنت فاهم كلامك
حيخليني أعود
أكدِّب جرح قلبي
وأصدَّق الوعود؟
حبيبي إنتَ..
منين بتجيب كلامك؟…
كدبك جميل ويعجِب
خلاني أقول لجرحي…
يا جرحي إنت بتكدب
كدبك جميل حقيقي
خَدني أماكن بعيدة
ونسَّاني طول طريقي
ورجعني وحيدة
دايماً تقول كلام
لو الكلام بيداوي
ليه حاسَّة بالآلام
كل الكلام قلناه

لعيون عشاق ومحبي القيثارة #نجاة #نجاةالصغيرة #مصر #الزمن_الجميل #كل_الكلام #زمن_الفن_الجميل #موسيقى #طرب #زمان_يا_فن #روقان #نجاتي #صوت_الحب #صاحبة_السكون_الصاخب #قيثارة_الغناء #اغاني #مزاج #اغاني_مصرية #الفن_الجميل #الزمن_الاصيل #عشق #نجاة_الصغيرة #اهات #ابداع #رايق #حب #بوح #احبك ‏ #ArabicMusic #Najat #Music
Read more
اللى يدافع عن حق بيبقى لوجه الله! لما نقول بديهيات منبقاش ابطال ..لما نقول بديهيات منبقاش جدعان! ...
Media Removed
اللى يدافع عن حق بيبقى لوجه الله! لما نقول بديهيات منبقاش ابطال ..لما نقول بديهيات منبقاش جدعان! محدش يكلم واحدة ميعرفهاش فى الشارع ولا اى مكان وده مش حق ليه طالما مغلطش او اتحرش لفظى او جسدى..المعاكسة تحرش وتعدى على امانى وطريقى! وده مش معناه تبرير اى فعل ونمسك فى رد فعل المظلوم واسيب الظالم! اللى ... اللى يدافع عن حق بيبقى لوجه الله!
لما نقول بديهيات منبقاش ابطال ..لما نقول بديهيات منبقاش جدعان!
محدش يكلم واحدة ميعرفهاش فى الشارع ولا اى مكان وده مش حق ليه طالما مغلطش او اتحرش لفظى او جسدى..المعاكسة تحرش وتعدى على امانى وطريقى!
وده مش معناه تبرير اى فعل ونمسك فى رد فعل المظلوم واسيب الظالم!
اللى يتعدى عليا او يتحرش بيا محدش يلومنى على رد فعلى..تقول فضحته ! هو فضح نفسه معلش! اخاف عليه ليه وهو مخافش عليا وانا خفت منه! رايحين على فين؟؟!
مش حوار يتسف عليه..ده حوار نتكسف منه! لما تقولى انا عادى دى عيب فى حقك و احنا مش زيك!
قوليها كدة قدام ابوكى واخوكى وانها عادى ونعرف انتوا مين ومنتعاملش معاكم لو موافقين!!! وهقفل موضوع منة بناء على رغبة مامتها واحترم رغبتها واقل رد اعتبار ليها كان انى انزل معاها واتصور معاها واقف مع حق! وعشان مامتها متبقاش زعلانة عليها اى ام فوق راسى...
اللى يعرفنى كويس عارف انا مبدافعش عن اشخاص بدافع عن اى حق..وبشوفها خسة لو سكتت! وعشان معرفش خلفيات حد بس بحط نفسى مكان اى حد عشان كلمة الحق..وبرضه اللى جرب وشاف غير اى حد !! كلنا بنغلط محدش فينا ملاك وبنغلط بطرق مختلفة وكل يوم!!!ربنا يسترنا ويستر على اهل بيتنا!

انا كل شخص دافعت عنه لحد يومنا ده خذلنى وكنت اول واحدة بتباع وخدت على قفايا..اه اضحك عليا كتير
بس لما بتدافع عن حق ومعاك ربنا عمره ما بيخذلك..والحمدلله بيقفلى هو لحد النهاردة واحسن من الكل!
ماشاء الله ..اللهم بارك واسترنا

مش عايزة اعلام او صحافة تكلمنى تانى ومش حابة لا اتكلم فى برنامج ليا ولا برامج تانية ولا يبقى فيها اى استغلال..اللهم استخدمنا ولا تستبدلنا فى كل حاجة ولكل حق ولكل محتاج لحد اخر يوم فى عمرى❤️ ومش من حق اى حد يكلم واحدة ميعرفهاش ولا يقولها كوفى ولا حتى الساعة كام..امشى فى شارع تسيبنى فى حالى!
وانت حر ما لم تضر!
الراحمون يرحمهم الله..خليك راجل واحميها! هيجيلك اللى يحمى امك واختك
ووكل ربك وهيسخرلك عباده ويبقى شرف ليا لو اخدم اى حد لو فى ايدى اخدمه ودى تربيتى واتعلمت ده!
الخير دايرة رجعالك رجعالك!
Read more
. فتآه اسمها ريم شافت حبيبها في السوق وقالت : بعد خمس سنين مريت أنا بالسوق و شفته صدفه جابتني لدربه من ...
Media Removed
. فتآه اسمها ريم شافت حبيبها في السوق وقالت : بعد خمس سنين مريت أنا بالسوق و شفته صدفه جابتني لدربه من بعد خمسة سنين ...والله إني من سمعته كلّام البايع عرفته لكن الصدمة عظيمة شايلن بيده بنته ومعه أم البنت تمشي شابكن يده بيدها وقتها دارت بي الدنيا وحزني ما احتملته حارت دموعي وصرت أفكر يعني ... .
فتآه اسمها ريم شافت حبيبها في السوق وقالت :
بعد خمس سنين مريت
أنا بالسوق و شفته
صدفه جابتني لدربه
من بعد خمسة سنين
...والله إني من سمعته كلّام البايع عرفته
لكن الصدمة عظيمة
شايلن بيده بنته
ومعه أم البنت تمشي
شابكن يده بيدها
وقتها دارت بي الدنيا وحزني ما احتملته
حارت دموعي
وصرت أفكر
يعني يعرفني مثل ما أنـا عرفته
وإلا ناسي ﻗﻟبي
اللي مارضى بغيره ضنين ! فجاءة دق جواله
ونزلت من على الاحضان بنته
و ركضت بنته وصار ينادي : ريم لا لا توقعين
قمت أناظرها
ودمع احتار بعيوني ذرفته
استوت هالدنيا عندي
عادي لو موتي يحين
انحنيت أبوس ريم
وخدها الايمن لمسته
التفت لي وقال لي:
ياهيه وش تبين ؟
قمت أتجاهل
واسوي نفسي كني ماسمعته
قال : يااختي
ابعدي عنها ولاتستهبلين
ويوم قرب لي
رفع عيني من ورا البرقع خزرته
وإنكسر صمتي
وقلت:الله على الدنيا يعين
طاح جواله
تلعثم قال:أنا بحلمن حلمته
وإلا واقعن عشته !! فهميني ليه عني تبعدين
ليه عني ماسألتي
وأنا هذا الكون بعته لجل عينك ياعيوني
وما أظنك تجهلين
أنا من بعدك ياريم ، حتى طاري العرس عفته
ناظري فيني
وشوفي عيوني كيف من بعدك حزين
والله إني ما أنام الا وماضينا ذكرته
أنتي وحدك
من جعلتي قلبي القاسي يلين
أقسم بربي
غلاك بيوم ماعمري جحدته
ما إلتفت لبنت غيرك
ما سمعت العاذلين
ماسهجت دروب غيرك
دربك اللي بس سهجته
وش أسوي
لجل ياروحي كلامي تصدقين
حتى شوفي
هذي أختي تشهد بصدق اللي قلته
وهذي طفلتها
على اسمك اسمها وتستاهلين
صدقيني مانسيتك
حبك الصادق حشمته
حتى حرف الراء منك
باقي له بإذني رنين
قالت ريم : أنا والله صنته حبك اللي كان
أصفى من ورود الياسمين
كم طلبني واحدن غيرك
وأنا لجلك رفضته
وكم تحملت الغثاء
واسمع شماتة شامتين
وكم لجل عينك
بكيت وحتى ليلي لك سهرته
حيل ذابحني غيابك
وفرحوا بي الحاسدين
وأنت تدري
بأن حبي ما أبالغ لو وصفته
بأنه أصدق حب
يحصل في حياة الصادقين
قال لي: يا ريم
ربي يشهد بدمعن نثرته
ويشهد إني وافي لحبك ولاسرارك ويشهد علي رب العالمين
إرجعي لأبوك
وقولي: نصفي الثاني وجدته
واحتريني جايبنَ مهرك ودبله باليمين
إبتسمت
وقلت في نفسي ، حرام إني ظلمته
ثم طلعت من المحل
والفرحه بعيوني تبين
وقمت اردد
في طريقي:
هذي أخته
هذي أخته
آآآآه يازين الوفاء !
لاصار بين العاشقين
.
.
ومن هينا كانت بدايتي بالقصص والكتابة ..
ليت ذيك الايام ترجع ❤️
Read more
مشاركه من الدايركت <span class="emoji emoji2665"></span> الصابون المغربي من شركة موروكان أويل . . في بنات كتير بتعتقد إن الصابون المغربي ...
Media Removed
مشاركه من الدايركت الصابون المغربي من شركة موروكان أويل . . في بنات كتير بتعتقد إن الصابون المغربي بيستخدم في الحمام المغربي فقط، بس ده مش صح، لأنك ممكن تستخدميه كصابون عادي أو كشاور جل للاستحمام .. المنتج ده أنا استخدمته حوالي سنتين ️ يعني دي فترة أكتر من كافيه إني أحكم على المنتج .. ليه ... مشاركه من الدايركت ♥
الصابون المغربي من شركة موروكان أويل
.
.
في بنات كتير بتعتقد إن الصابون المغربي بيستخدم في الحمام المغربي فقط، بس ده مش صح، لأنك ممكن تستخدميه كصابون عادي أو كشاور جل للاستحمام ..
المنتج ده أنا استخدمته حوالي سنتين ❤️ يعني دي فترة أكتر من كافيه إني أحكم على المنتج ..
ليه هو من المنتجات اللي ما أقدرش أستغنى عنها؟
أول شيء إنو مكون من مواد طبيعية أهمها خلاصة زيت الزيتون.. تاني شيء، بصراحه اتغيرت طبيعة بشرتي جداً معاه، لأن بشرة جسمي من النوع اللي بيطبع فيها أي خدش حتى لو كان بسيط جداً، بس لما استخدمت الصابون المغربي كصابون للاستحمام، اتحسنت كتير ماشاء الله عن قبل كده وبقت الخدوش مش سهل تطبع زي قبل كده، ولو عندك علامات خدوش من قبل كده، آثارها بتخف كتير ومع الاستمرار بتروح😍 .. الشيء الثالث الجميل فيه، انو بينظف بشرتك بعمق بدون ما يجفف البشرة بشكل كبير زي الشاور جل، وبيخليها مشرقة ونضرة 😍 خاصةً لما تستخدمي الليفة المغربية معاه ( مش محتاجة تشتريها لأنها بتكون مع المنتج).. المنتج كميته كبيرة وبيقعد معاكي فترة طويلة ❤️ وتقدري تستغني عن كل أنواع الشاور جل بصراحه معاه 😍
السعر: مش أكتر من ٢٦ ريال( مش متذكره بالضبط)
مكان الشراء: جيان ( حياة بلازا) "قطر"

ملاحظة١: ممكن أي نوع صابون مغربي تاني يفي بالغرض، مش شرط الشركة دي، بس ميزة الشركة دي إنها مزودة نسبة خلاصة زيت الزيتون في الصابون عن بقية الأنواع التانية..
.
.
ملاحظة ٢: لو بشرة وجهك شديدة الحساسية بشكل فظيع، ما تستخدمي الصابون عليها، وخليه للجسم فقط.. 😊
#اول_ثلاثين_منتج
#أول_ثلاثين_منتج
#صابون_لمسات
#عناية #اهتمام #جمال #ريفيو
Read more
كل الكلام - نجاة الصغيرة لسماع الاغنية كاملة وضعنا لكم لينك الاغنية في الحساب كل الكلام - نجاة الصغيرة كلمات: عبد الرحمن الابنودى الحان : طلال الموزع الموسيقى : يحيى الموجى كل الكلام .. قلناه ودينا .. زي ما احنا لا عرفنا ننسى الآه ولا طابت جراحنا حبيبي إنت غاوي دايماً تقول كلام لو ... كل الكلام - نجاة الصغيرة

لسماع الاغنية كاملة وضعنا لكم لينك الاغنية في الحساب
كل الكلام - نجاة الصغيرة كلمات: عبد الرحمن الابنودى
الحان : طلال
الموزع الموسيقى : يحيى الموجى

كل الكلام .. قلناه
ودينا .. زي ما احنا
لا عرفنا ننسى الآه
ولا طابت جراحنا
حبيبي إنت غاوي
دايماً تقول كلام
لو الكلام بيداوي
ليه حاسة بالآلام؟
كل الكلام قلناه
إن كان على العتاب
عاتبتك لما دبت
لا جرح القلب طاب…
يا حبيبي ولا إنت تُبت
إنت فاهم كلامك
حيخليني أعود
أكدِّب جرح قلبي
وأصدَّق الوعود؟
حبيبي إنتَ..
منين بتجيب كلامك؟…
كدبك جميل ويعجِب
خلاني أقول لجرحي…
يا جرحي إنت بتكدب
كدبك جميل حقيقي
خَدني أماكن بعيدة
ونسَّاني طول طريقي
ورجعني وحيدة
دايماً تقول كلام
لو الكلام بيداوي
ليه حاسَّة بالآلام
كل الكلام قلناه

لعيون عشاق ومحبي القيثارة #نجاة #نجاةالصغيرة #مصر #الزمن_الجميل #كل_الكلام #زمن_الفن_الجميل #موسيقى #طرب #زمان_يا_فن #روقان #نجاتي #صوت_الحب #صاحبة_السكون_الصاخب #قيثارة_الغناء #اغاني #مزاج #اغاني_مصرية #الفن_الجميل #الزمن_الاصيل #عشق #نجاة_الصغيرة #اهات #ابداع #رايق #حب #بوح #احبك ‏ #ArabicMusic #Najat #Music
Read more
حاولت الوصول الي منزلها المطل عل كلية البنات في الزمالك .. لكن لم اوفق كان ذلك عام ٢٠٠٣ وقيل لي انها اعتزلت الغناء واعتزلت المعجبين .. كنت دوما استمع لاغنيه #إطمن للشاعر #عمر_بطيشة ولحن #صلاح_الشرنوبي ثم علمت ان لها اغنيه اخرى لسيدة الياسمين #سعاد_الصباح ختمت بها مشوارها بلحن جميل للراحل ... حاولت الوصول الي منزلها المطل عل كلية البنات في الزمالك .. لكن لم اوفق كان ذلك عام ٢٠٠٣ وقيل لي انها اعتزلت الغناء واعتزلت المعجبين .. كنت دوما استمع لاغنيه #إطمن للشاعر #عمر_بطيشة ولحن #صلاح_الشرنوبي
ثم علمت ان لها اغنيه اخرى لسيدة الياسمين #سعاد_الصباح ختمت بها مشوارها بلحن جميل للراحل #كمال_الطويل وهي #لاتنتقد_خجلي
ف مطلع العام #٢٠١٧ عادت #صوت_الحب في اغنيه اعتبرها عودا هادئا تماما كصاحبته من كلمات #الخال #عبدالرحمن_الابنودي ولحن موسيقي اختلف في تسميته البعض هل هو الامير #خالد_بن_فهد_بن_عبدالعزيز واحب اسم #طلال ... اللحن الذي انتقده البعض على انه توليفه عن الحان سابقه
لكن اجده مميزا جدا لطبقة صوت #نجاة_الصغيرة واختيار الكلمات مناسب جدا لمرحلة #نجاة
اختيار مقامي #البياتي و #والعجم هو منتهى الحرفية ..
#كل_الكلام #نجاة_الصغيره
كل الكلام قلناه !! ... وادينا زي ما احنا !!
لو يوم جميل عشناه .... كانت هانت جراحنا
حبيبي انت غاوي تقول كلام ؟!... لو الكلام بيداوي .. ليه حسه بألالام !؟ لو كان عل العتاب عا تبتك لما دبت
لا قلبي طاب ... ولا انت تبت !! منين بتجيب كلامك.؟ ..... كلام جميل بيعجب
خلاني اقول لجرحي... ياجرحي ليه بتكدب!؟ كدبك غريب وياما ...خدني لرحلة بعيدة
واخاف امشي طريقي... وارجع منه وحيده
Read more
بجاد بمحاوله لقطع السالفه/ليث بصلي الصلاوات اللي فاتتني اجلس هنا واحسب معي صلاواتي عشان مانسى منها شي ليث/بمشي لك الحين تصريفك للموضوع بس والله ان استقعد لك لين تقول لي سالفة الهواش لأن واضح اني ما كنت اول ضحيه لطعنك بجاد بغيض/كـ طعن انت اول واحد وترا وقتها ما مر على طعني الا اسبوعين ليث/عزتي ... بجاد بمحاوله لقطع السالفه/ليث بصلي الصلاوات اللي فاتتني اجلس هنا واحسب معي صلاواتي عشان مانسى منها شي
ليث/بمشي لك الحين تصريفك للموضوع بس والله ان استقعد لك لين تقول لي سالفة الهواش لأن واضح اني ما كنت اول ضحيه لطعنك
بجاد بغيض/كـ طعن انت اول واحد وترا وقتها ما مر على طعني الا اسبوعين
ليث/عزتي لي مطلع حرتك فيني
يستقبل القبلة ويفرش السجاده/انثبر احسب لي صلاواتي
ليث جالس/كم صلاة فاتتك
بجاد بفشله /15 صلاة فرض ثلاث ايام
ليث يلوح بيده/يلا صلا الله يعيني عليك الحين صلاة الفجر
كبر بجاد بدا يقضي صلاواته
وليث يذكر له الصلاوات عشان ما يغويه الشيطان

العنود طلعت لغرفتهم معها صينية العشاء
االلي جهزتها مخصوص لهم بما انهم ما تعشو
وقبل تدخل وصل لها صوت ليث/صلاة العصر
بجاد توه منتهي من صلاة الظهر/كم باقي
ليث/خلاص معاد الا العصر المغرب والعشاء
بجاد/زين
ليث/حظك اني عندك ولا كان ضيعت اللي باقي لك
بجاد رافع يدينه وراء اذنه يهم بالتكبير لصلاة العصر/ايه يا المهم انت وجودك وعدمه واحد لأنه لو ما كنت موجود كتبتها بورقه وكل صلاة اخلص احط علامة نفس كل مره
ليث /تصير لك كثير؟
بجاد/يعني بس هذي اول مره تطول معي كذا…الله اكبر “كبر لصلاة العصر
بذلك قطع باب الاسئلة اللي تحوم حول بجاد

اما هي فـ اللي سمعته ادخلها بدوامه اكبر
وعلامات الاستفهام تكبر اكثر حول بجاد
وش اللي اجبره يترك صلاواته السكار او مرض
او تهاون ؟؟؟
واسرارك تكبر اكثر يابجاد
انتظرت قبل ما تدخل حتى ينتهي من صلاوته وبعدها دخلت بصينيه/يلا العشاء
ليث نقز واخذ الصينيه من امه /جاات بوقتها ميتين جوع
العنود/بعافيه
بجاد قرب من صينية الاكل وحك جبينه
فعلاً ميت جوع ثلاث ايام ما اكل شي
العنود قبل خروجها التفتت لبجاد/بجاد
بجاد رفع راسه لها بسرعه اول مره تناديه كذا/سمي يا… “سكت بحيره مايدري وش يناديها فيه
العنود انتبهت بس تجاهلت/الاكل انا اللي طبخته الشغاله ماحطت يدها فيه عشان تاكل وانت متطمن
بجاد باستفهام وحيره /انتي عرفتي اني ماكل اكل الشغاله
العنود بفطنه/لأنك كنت تسال ليث قبل تاكل من اللي طبخه ما تاكل الا اللي تطبخه عروب او انا حتى رشا جيلان ماتاكل من طبخهم
بجاد منصدم من ملاحظتها لأكله مع انه ابد ما وضح وحتى سواله كان يحاول يساله بشكل عفوي
ليث /صدق يا بجاد؟
بجاد هز كتوفه ببلشه/ماحب اكل من طبخ الحريم اللي ما احبهم او ماعرفهم
ليث/اماااا و ليه
بجاد /كذا
ليث /هههههههههه امي ما يفوتها شي
بجاد نزل راسه وكمل اكله
والعنود خرجت
Read more
<span class="emoji emoji1f494"></span> السودة<span class="emoji emoji1f494"></span> ✍🏽هذه هي الكلمة التي كانوا يطلقونها علي في المدرسة الإبتدائية كنت في الصف الأول لا أنتبه ...
Media Removed
السودة ✍🏽هذه هي الكلمة التي كانوا يطلقونها علي في المدرسة الإبتدائية كنت في الصف الأول لا أنتبه ثم أصبحت اتضايق. أسمي منار سني الآن 25 سنة، أبي كان دوماً مسافر وأمي كانت من ترعاني أنا وأخواتي. المشكلة كانت تكمن في أن (نسمة ونور) كانو بيض مثل أمي. وأنا فقط سمرا مثل أبي! أمي نفسها كنت ... 💔 السودة💔
✍🏽هذه هي الكلمة التي كانوا يطلقونها علي في المدرسة الإبتدائية كنت في الصف الأول لا أنتبه ثم أصبحت اتضايق.
▪أسمي منار سني الآن 25 سنة،
▪أبي كان دوماً مسافر وأمي كانت من ترعاني أنا وأخواتي.
🌀المشكلة كانت تكمن في أن (نسمة ونور) كانو بيض مثل أمي.
وأنا فقط سمرا مثل أبي!
💔أمي نفسها كنت أشعر أنها غير سعيدة بشكلي!
لطالما سمعت تعليقات جارحة (أنت ليه مش حلوة زي أخواتك؟)
▪كنت أبكي سراً.
▪شعري منكوش.
⁉️أسأل نفسي: ليه أنا بالذات الوحشة؟!
❗الغريب أنني كلما سألت نفسي كلما أزددت وحاشة!
ليس لي أصحاب من كثرة ما أنجرحت.
👈🏾أصبحت أحب مضايقة البنات وأخذ أشيائهن وأقرصهن!
▪كل فترة إدارة مدرستي تستدعي أمي(منار غير مؤدبة) أمي لم تعرف إلا الضرب : مرة وهي تضربني قالت : هو أنتِ مفيش حاجة فيكِ عدلة طالعة لَهُ ؟ هي تقصد أني مثل أبي!
💹أرضاني ان اصبح المشاغبة اﻷولى في المدرسة؛ احسست بأن لي بعض الأهمية وأن كانت بالخطأ.
😭لا أحد يحبني: الإخصائية الجديدة مَس (منى) تحاول أن تتحدث معي.
كل أخصائية تحاول علاجي يستفزني هذا أكثر أنا مش مريضة ولا مجنونة
لا أحب الكلام معهم.
⁉️لماذا أنا موجودة أنا وحشة ومش هتجوز كما يقولون.
أكره أخوتي لأنهم حلوين.
🔆(منار) ؛ هكذا ناداني كابتن جمعة؛ كابتن الباسكت العجوز.
▪(نعم يا كابتن) رديت برخامة كالعادة.
- كان سني 10 سنوات -
🎙قال لي: مالك ؟
❗مالي؟! : عمر ما حد سالني مالي: أنا كم مهمل دوماً.
✒رديت : (مفيش)
🎙قال (طيب ليه عاملة كده)
✒قلت برخامة : (أنا شكلي كده)
🎙قال مبتسما بلا غضب: أنتِ زعلانة أوي ليه؟
❗نظرت إليه، أخيراً حد عرف إني زعلانة ؟!
✒قلت له: وليه ماأزعلش محدش بيحبني .
🎙قال بطيبة وهو يقدم لي بسكوته: شعور صعب يامنار أنك تحسيه .
😭بكيت.
🎙قال بتعاطف: أد كده متضايقة يا بنتي؟!
▪أسرعت بالإبتعاد؛ وسقط مني البسكويت.
👈🏾في اليوم التالي للتمرين لم أذهب؛ وأمي لم تهتم.
لكن بعد ذلك ذهبت..
سألت كابتن جمعة: لي الناس بيكرهوا سماري أنا أيه ذنبي؟!
🔅لم أرى كصفاء وجهه وهو يقول: {وَجَعَلْنَا بَعْضَكُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَتَصْبِرُونَ}؟
🎙قال لي: الناس أمتحان لبعض؛ كل واحد بيضايق التاني في حاجة؛ انا مثلا: عندي أصابة في ذراعي من سنين بسببها تركت لعب السلة، الناس برضه بيعلقو عليها.
✒قلت: ليه أنا سودة وأخواتي بيض؟
🎙قال: ده أختلاف بين الناس ربنا قسمه، 👍🏽بس أنتِ لو رضيتي هتكوني رائعة.
✒أرضى أزاي والناس بتتريق عليا؟
🎙قال: الناس بتتريق على حجات كتير؛ بس مادام أنا عارف أني مش غلطان أجمد ولا يهمني.
✒قلت له: أنا بالعكس بقيت بأكره كل حاجة يا كابتن.
Read more
كل الكلام - نجاة الصغيرة نتفرد بنشر اغنية نجاة الصغيرة الجديدة لاول مرة واخيرا بعد طول انتظار صدرت اغنية نجاة الصغيرة كل الكلام نترككم مع مقطع قصير من الاغنية ونرجو ان ينال ارضائكم كما حاز على اعجابنا ورضانا فصوت كصوت الحب نجاة لم تغيره السنين ولم تضف عليه سوى نقاوة وحب وابداع لطالما سقانا ... كل الكلام - نجاة الصغيرة

نتفرد بنشر اغنية نجاة الصغيرة الجديدة لاول مرة
واخيرا بعد طول انتظار صدرت اغنية نجاة الصغيرة
كل الكلام
نترككم مع مقطع قصير من الاغنية ونرجو ان ينال ارضائكم كما حاز على اعجابنا ورضانا فصوت كصوت الحب نجاة لم تغيره السنين ولم تضف عليه سوى نقاوة وحب وابداع لطالما سقانا رحيق صوتها اعذب الالحان
كل الكلام - نجاة الصغيرة كلمات: عبد الرحمن الابنودى
الحان : طلال
الموزع الموسيقى : يحيى الموجى

كل الكلام .. قلناه
ودينا .. زي ما احنا
لا عرفنا ننسى الآه
ولا طابت جراحنا
حبيبي إنت غاوي
دايماً تقول كلام
لو الكلام بيداوي
ليه حاسة بالآلام؟
كل الكلام قلناه
إن كان على العتاب
عاتبتك لما دبت
لا جرح القلب طاب…
يا حبيبي ولا إنت تُبت
إنت فاهم كلامك
حيخليني أعود
أكدِّب جرح قلبي
وأصدَّق الوعود؟
حبيبي إنتَ..
منين بتجيب كلامك؟…
كدبك جميل ويعجِب
خلاني أقول لجرحي…
يا جرحي إنت بتكدب
كدبك جميل حقيقي
خَدني أماكن بعيدة
ونسَّاني طول طريقي
ورجعني وحيدة
دايماً تقول كلام
لو الكلام بيداوي
ليه حاسَّة بالآلام
كل الكلام قلناه

لعيون عشاق ومحبي القيثارة #نجاة #نجاةالصغيرة #مصر #الزمن_الجميل #كل_الكلام #زمن_الفن_الجميل #موسيقى #طرب #زمان_يا_فن #روقان #نجاتي #صوت_الحب #صاحبة_السكون_الصاخب #قيثارة_الغناء #اغاني #مزاج #اغاني_مصرية #الفن_الجميل #الزمن_الاصيل #عشق #نجاة_الصغيرة #اهات #ابداع #رايق #حب #بوح #احبك ‏ #ArabicMusic #Najat #Music
Read more
لمى وقت طالعت بسعود سعود عطاها نظره بنت كلب سعود : اسمعيني زين تقربين من فهد ثاني مره رح تندمين انك ...
Media Removed
لمى وقت طالعت بسعود سعود عطاها نظره بنت كلب سعود : اسمعيني زين تقربين من فهد ثاني مره رح تندمين انك جيتي للمدرسه هذي و لا مو بس كذا رح تندمين انك جيتي للحياة راح متجه للباب و سكره بقوه فهد : مشاء الله مره حل- سعود: فهددددد تعال ركض فهد و طلع لمى تنهدت و دخلت عليها عنود و اتدربوا و كل شيء وخلص الدوام ... لمى وقت طالعت بسعود سعود عطاها نظره بنت كلب
سعود : اسمعيني زين تقربين من فهد ثاني مره رح تندمين انك جيتي للمدرسه هذي و لا مو بس كذا رح تندمين انك جيتي للحياة
راح متجه للباب و سكره بقوه
فهد : مشاء الله مره حل-
سعود: فهددددد تعال
ركض فهد و طلع
لمى تنهدت و دخلت عليها عنود و اتدربوا و كل شيء وخلص الدوام راحت لمى على بيتها و من التعب جت و رمت نفسها على السرير و نامت بمريولها
بعد ٤ ساعات كانت الساعه ٨ دخلت لولو على لمى
لولو : لمىىىىىىى
لمى قامت و هي خايفه : سمييييي! 😟 لولو: لمى امسكي خالد و نوف الناني حقتهم مره تعبانه فيها انفلونزا و انا بطلع ضروري أمسكهم
راحت لولو لخالد و نوف توهم أعمارهم سنه وكم شهر بس كانت نوف نايمه و خالد صاحي شالته لمى و حطته على الارض قدام التلفزيون و جلست جنبه
لمى : خالد ليه قمت شوف نوف احسن منك نايمه 😑 لمى : صح انت ما تتكلم ؟؟: يعني بالله كيف بزر عمره سنه بيتكلم 😂😭 لمى : عبدالعزيز!!! من زمان عنك 😃 عبدالعزيز : وش الي اليوم. الصباح شايفتني
لمى : صححح اي خليك عند خالد شوي انا بروح اجيب جوالي و بجئ
عبدالعزيز : بس انا عندي العي-
لمى : دقيقه بسسس🏃🏻💨 راحت لمى مسكت جوالها وقَعَدت على سرير دخلت باث و انستقرام و سنابشات وختمتهم كلهم وراح على بالها خالد و عبدالعزيز 😂 حطت رأسها على المخده و نامت بملابسها جا اليوم الثاني الساعه ٤ ونص الفجر ما حست بنفسها الا المويه البارده تنكب عليها لمى قامت خايفه و مفجوعه
عبدالعزيز : هذي جزأت الي يخليني عند المبزره
لمى : كل زق والله كنت تعبانه و المدرسه مره تتعب ترا جس فينا
عبدالعزيز : اجل انا وش تقولين عني داخل مدرسه عسكرية !
لمى : حرااام عليك خلني انام 😖 عبدالعزيز : الساعه ٤ الفجر وجع ما تشبعني نوم !! قامت لمى دخلت الحمام و اتحممت مع ان ما كان له داعي عبدالعزيز حممها 😂😂😂 اتوضت و صلت و لبست مريولها جت الساعه ٥ طلعت لمى و ركبت السياره
دخلت فصلها وكل العاده كانت متاخره
ناصر : لمى حبيبتي لازم موعدك يكون بدري زياده😊 لمى: اسف
ناصر : اجل الفصل كله حاضر مافي احد مو موج- وين سعود؟ كالعاده يعني اول حصة لازم كذا اي صح لمى ! تعالي عرفي على نفسك
لمى في نفسها : صح امس سفهوني😑 طبعا الكل ساكت كلهم يخافون من ناصر
لمى : اسمي لمى ال.. عمري ١٥ سنه و كنت ادرس بمدارس ال.... و يسعدني أني ادرس معك-
انفتح الباب و دخل سعود و وكان يناضر الارض و حول عيونه بنفسجي و يده كلها جروح دخل الفصل وكأنه عادي الوضع
جلس نفس مكانه جنب لايك+كومنت+توقعاتكم ❤️❤️
Read more
Loading...
Load More
Loading...